شیر، تک نرخی و نرخ‌گذاری، استانی شد

تزریق ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه به بخش شیر

گروه بازرگانی- بر اساس جدیدترین تصمیم دولت که به وزارتخانه‌های بازرگانی و کشور نیز ابلاغ شده، چهار تغییر عمده در بخش تولید و توزیع شیر افتاد. «تک‌نرخی شدن شیر»، «انتقال یارانه شیر از بخش مصرف به بخش تولید»، «قطع یارانه شیر در تمامی بخش‌های مصرفی به جز شیر مدارس، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور» و نیز «ورود شیر به فاز جدید اجرای یارانه‌ای از ۱۵ تیر ماه جاری» از جمله این تغییرات است. از سوی دیگر قرار شده که امسال ۳۰۰ میلیارد تومانی یارانه به بخش شیر تزریق ‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، پس از گذشت سه ماه بالاخره روز گذشته سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت دامداران را از بلاتکلیفی درآورد و گفت که بر اساس تصمیم دولت، یارانه شیر از مصرف به تولید منتقل شده، قیمت شیر در کشور تک نرخی می‌شود و از این پس، فقط به مدارس، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی شیر یارانه‌ای تعلق می‌گیرد که سهم شیر یارانه‌ای از ۹ میلیون تن شیر تولیدی کشور صرفا ۲ میلیون لیتر است.

محمدرضا فرزین اذعان کرد: تصمیمات ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد وضعیت یارانه شیر شب یکشنبه اتخاذ شده و همان شب در این مورد تصمیم‌گیری شده است. وی از منطقه‌ای و استانی شدن تعیین قیمت شیر توسط استانداری‌ها از ۱۵ تیرماه خبر داد و اعلام کرد که از این پس قیمت شیر در سه مرحله تولید، شیر فرآوری شده و مصرفی، به صورت استانی تعیین می‌شود و البته حمایت‌های لازم نیز در این بخش از سوی سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان صورت خواهد گرفت که این امر هیچ گونه تاثیری بر قیمت شیر نخواهد داشت.

این مقام مسوول دولتی در خصوص انتقال یارانه‌ شیر از بخش مصرف به بخش تولید هم توضیح داد که دولت قصد دارد از این طریق، از کل فرآیند تولید شیر حمایت کند؛ ضمن اینکه در بودجه سال‌جاری، ۳۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از تولید شیر در نظر گرفته شده و تلاش بر این است در قیمت شیر تغییر ایجاد نشود.

مخالفت با منطقه‌ای شدن تعیین قیمت شیر

این گفته‌های سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت در مورد انتقال یارانه شیر از بخش مصرف به تولید و تک‌نرخی شدن این محصول، در حالی است که از سوی دیگر، رییس انجمن صنفی گاوداران استان تهران نیز از قیمت کنونی شیر که از سوی دولت تعیین شده انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده یک کیلوگرم شیر ۵۷۳ تومان و با احتساب ۱۰ درصد سود ۶۳۰ تومان است که این رقم و رقم‌های کمتر از آن عملا به زیان دامداران تمام می‌شود و به دلیل اینکه شیر تولیدی دامداران پایین‌تر از قیمت تمام شده خریداری می‌شود، ۳۰ تا ۴۰ درصد دامداری‌های کشور در حال نابودی است.

احمد مقدسی «منطقه‌ای شدن تعیین قیمت شیر» را نیز مورد انتقاد قرار داد و در این باره گفت که تعیین قیمت استانی شیر روش مناسبی نیست، زیرا قیمت نهاده‌های کشاورزی در تمام استان‌های کشور به یک اندازه است و تفاوتی از نظر هزینه ندارد. بر این اساس، منطقه‌ای و استانی کردن تعیین قیمت شیر تنها به ضرر دامداران در استان‌های کشور تمام می‌شود؛ زیرا اعمال سلیقه در این بخش شدت خواهد گرفت.

‌استانداری هم با نرخ‌گذاری موافق نیست

اما ماجرا زمانی پیچیده‌تر می‌شود که به‌رغم اینکه دولت نرخ‌گذاری شیر را بر اساس این تصمیم جدید، به استانداری‌ها محول کرده و این اقدام را در راستای حمایت از تولید شیر در کشور خوانده، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران گفته است که استانداری به دنبال نرخ گذاری برای شیر نبوده، اما در هر حال منتظر ابلاغ دستورالعمل جدید تعیین قیمت شیر است تا تکلیف این موضوع هرچه سریع‌تر روشن شود.

نعمت‌الله ترکی در عین حال این را نیز اعلام کرده که قیمت شیر در استان تهران طی یکی دو روز آینده تعیین و اعلام می‌شود و ضمنا این وعده را نیز از طرف استانداری تهران داده که این ارگان، بازار را طوری تنظیم خواهد کرد که قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا باشد؛ زیرا استانداری عملا به دنبال نرخ‌گذاری شیر نیست و ترجیح می‌دهد که نرخ این محصول را بازار تعیین کند.

انتقاد تلویحی وزارت بازرگانی از قیمت‌گذاری استانی

بنابراین گزارش، این عدم تمایل استانداری به نرخ‌گذاری شیر در حالی است که از سوی دیگر، نماینده وزارت بازرگانی نیز تلویحا از منطقه‌ای و استانی شدن نرخ‌گذاری شیر انتقاد و تاکید کرده که قیمت شیر را باید خود بازار و سطح عرضه و تقاضا تعیین کند.

این انتقاد را رییس سازمان بازرگانی استان تهران مطرح و در این باره با تاکید بر اینکه در تعیین قیمت شیر باید منافع تولید‌کننده و مصرف‌کننده، هر دو رعایت شود، تصریح کرده که قیمت شیر باید بر اساس سطح عرضه و تقاضا تعیین شود.

البته وی از تسویه معوقات کارخانجات تولید‌کننده شیر تا پایان تیرماه نیز خبر داده است.