سود 10 هزار میلیارد تومانی دولت از نوسان نرخ ارز

رییس اتاق بازرگانی تهران در مورد نوسانات نرخ ارز با خطا دانستن افزایش قیمت دلار به ۱۱۷۰ تومان، نرخ متعادل را ۱۱۰۰ تومان ذکر و علل آشفتگی بازار ارز در روزهای اخیر را بیان کرد.

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد نرخ ارز گفت:‌ نرخ ارز در اقتصاد کشور ما نقش بسیار کلیدی دارد و در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار است و هرگونه تغییرات آن باید با محاسبه واقع‌نگری باشد. مخصوصا دولت نمی‌تواند انتزاعی به نرخ ارز نگاه کند. وی ادامه داد:‌ اگر به عنوان بنگاه نگاه کنیم؛ صادرکنندگان علاقه‌مند هستند نرخ ارز بالا رود، واردکنندگان میل دارند که نرخ ارز پایین‌تر باشد، تولیدکنندگان می‌خواهند آن زمانی که مواد اولیه و ماشین‌آلات می‌آورند نرخ ارز پایین باشد و آن زمان که می‌خواهند محصول خود را بفروشند نرخ ارز بالا رود، دولت هم می‌خواهد نرخ ارز بالا رود چون مبلغ بیشتری حاصل خواهد کرد. در کنار اینها مصرف‌کننده می‌خواهد نرخ ارز پایین بیاید تا قیمت محصولات وارداتی و داخلی کمتر شود.

رییس اتاق تهران سپس با مطرح کردن این سوال که آیا دامنه شناوری نرخ ارز بین ۱۰۵۰ تا ۱۲۰۰ تومان است یا بالاتر یا پایین‌تر؟ عنوان کرد: تعریف این دامنه نوسان نرخ ارز مهم است. ‌اگر ما دامنه متعادلی را تعریف کنیم، ایجاد بی‌تعادلی نمی‌کند. آنچه تعادل را از بین می‌برد تشخیص ندادن صحیح این دامنه و شوک‌آمیز برخورد کردن است.

وی همچنین از اظهارنظرهای متناقض مسوولان درباره نرخ ارز انتقاد کرد و افزود: باید بانک مرکزی به آرامی و با متانت این کار را انجام می‌داد نه با شوک.

این فعال بخش خصوصی در ادامه افزایش ناگهانی نرخ ارز را خطای بانک مرکزی دانست و عنوان کرد: ‌یک دفعه قیمت نرخ ارز را بیش از حد لازم بالا بردند و رقم ۱۱۷۵ تومان نرخ دلار رسمی واقعا رقم درستی نبود. حالا هم که می‌خواهند پایین بیاورند اگر بگویند طی یک شب می‌خواهند نرخ آن را کمتر از قیمت قبل اعلام کنند، اظهارنظر متینی نخواهد بود.

وی در مورد رقم پیشنهادی خود درباره نرخ دلار بیان کرد: این پیشنهاد من شهودی است و محاسبه نکردم. به نظر من حداکثر ۱۱۰۰ تومان نرخ متعادلی برای دلار است.

آل‌اسحاق همچنین در مورد آثار افزایش ناگهانی ۱۰ درصدی نرخ ارز اظهار کرد:‌ این اتفاق عده‌ای را پولدار و عده‌ای را از زندگی ساقط کرده است. مخصوصا یک نکته‌ مهم در نرخ ارز این است که کسانی که با نرخ‌های قبلی گشایش اعتبار کرده‌ بودند و مثلا مواد اولیه را مدت‌دار خریده بودند و در زمان بازپرداخت نرخ دلار افزایش یافت، لطمات بزرگ خوردند.

وی اضافه کرد: اما نقطه متقابل آن‌، کسانی که کالای خود را با نرخ ۱۰۵۰ تومان فروش کرده بودند، بعد از افزایش نرخ دلار، صاحب میلیاردها پول می‌شوند یا برای دولت یک اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی کسب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم فضا را مدیریت کنیم، یکی از آثار آن تورم خواهد بود، در مورد رقم ۱۰ هزار میلیارد تومانی کسب شده برای دولت اظهار کرد: ‌نمی‌دانیم قصد دولت چیست، این ارقامی است که نقل می‌کنند.

آل‌اسحاق تاکید کرد: ‌مساله نرخ ارز در حوزه‌های مختلفی اثر دارد و وظیفه دولت انتزاعی نگاه کردن نیست و دولت چون وظیفه حاکمیتی و حکومتی دارد، باید همه حوزه‌های تولیدکننده، مصرف‌کننده، صادرکننده و واردکننده را مدنظر قرار دهد و نقطه بهینه را انتخاب کند.