کوبا از ایران مصالح ساختمانی وارد می‌کند

گروه بازرگانی - وزیر تجارت داخلی کوبا خواستار واردات مصالح ساختمانی از ایران شد.

هستینو آنگولو پارادو با اشاره به آمادگی برای توسعه همکاری‌های بازرگانی و صنعتی با جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به پیشرفت‌های ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی، استفاده از تجربیات این کشور برای مبارزه با تحریم‌های جهانی ضروری به نظر می‌رسد. کوبا در نظر دارد به تدریج نظام اقتصاد کشور را با شرایط جدید اصلاح کند و از این رو در کنار حفظ ساختار سوسیالیستی، گام‌هایی برای اصلاح نظام اقتصادی با حذف یارانه‌ها، مردمی کردن اقتصاد و گسترش تعاونی‌ها برداشته است.

در سال گذشته میلادی کوبایی‌ها نرخ تورم ۴/۱ و نرخ بیکاری ۷/۱ درصدی را پشت سر گذاشته‌اند و به گزارش صندوق بین‌المللی پول فقط یک درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر قرار دارند.

میزان تولید ناخالص داخلی کوبا در سال ۱/۱۱۱ میلیارد دلار و درآمد سرانه در این کشور ۹۷۰۰ دلار بوده است. نقش بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در تولید ناخالص داخلی این کشور نیز به ترتیب ۳/۴ درصد، ۶/۲۱ درصد و ۷۴ درصد برآورد شده است.

کوبا در سال ۲۰۰۹ جمعا ۲ میلیارد و ۴۵۸ میلیون دلار کالا صادر کرده که عمدتا شامل شکر، مواد دارویی، نیکل، تنباکو و قهوه بوده است. در برابر بیش از ۸ میلیارد دلار کالا شامل نفت، ماشین آلات صنعتی و شیمیایی وارد کرده است. شرکای اصلی تجاری کوبا در بخش‌های صادرات و واردات عبارتند از: کانادا، چین، اسپانیا، هلند،

ونزوئلا و آمریکا. کوبا طی چند سال گذشته مسیر بهبود روابط تجاری با منطقه آفریقا را در پیش گرفته، اما در سال ۲۰۱۰ تنها ۴ درصد مبادلات این کشور با آفریقا رقم خورده است.

نکته جالب در این میان میزان مبادلات آمریکا و کوبا است؛ به طوری که این کشور مورد تنفر فیدل کاسترو و مرکز سرمایه‌داری جهانی از منظر کاسترویست‌ها در سال ۲۰۱۰ مجموعا ۳۷۰ میلیون دلار کالا به‌‌ هاوانا صادر کرده حال آنکه فقط سه هزار دلار کالا از کوبا وارد کرده است! در مبادلات سال ۲۰۰۹ این دو کشور نیز تراز صد درصد منفی تجاری کوبا با آمریکا رقم خورده است؛ به طوری که بنا به گزارش مرکز آمار آمریکا، در سال مذکور آمریکا ۵۳۲/۸ میلیون دلار کالا به کوبا صادر کرده بی‌آنکه حتی یک دلار کالا از آن کشور وارد کرده باشد!