برنامه کاهش قاچاق سیگار چه شد؟

گروه بازرگانی - چه کسی به سیطره مافیای قاچاق سیگار پایان می‌دهد؟ خبرگزاری «فارس» این پرسش را در گزارشی پیرامون وضعیت قاچاق سیگار مطرح کرد و نوشت: قرار بود سهم قاچاق از بازار سیگار کشور تا ۱۵درصد کاهش یابد، اما موانعی موجب شد تا این مهم تحقق نیابد. بر اساس آمار موجود، سالانه ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و این در حالی است که در سال ۸۹ از مسیر تولید داخل و واردات ۳۶ میلیارد نخ سیگار وارد بازار شده و فاصله ۲۴ میلیاردی مصرف تا عرضه قانونی از محل قاچاق تامین شده که معادل حدود ۴۲ درصد مصرف و مبین عدم تحقق برنامه کاهش سهم سیگار قاچاق تا ۱۵ درصد است.

از سویی به این آمار باید کشفیات قاچاق در سال گذشته را اضافه کرد که رقمی نزدیک به ۶۱۰ میلیون نخ سیگار بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: ازجمله برندهای تقلبی قاچاقی که سهم قابل‌توجهی در بازار سیگار کشور دارد، محصول معروف کمپانی فیلیپ موریس یعنی مارلبورو است.

در حالی که واردات قانونی سیگار مالبرو ممنوع است، اما این سیگار بدون پرداخت حتی یک ریال از حقوق تعیین شده برای محصولات وارداتی به دولت ایران، وارد بازار کشور می‌شود و این سوال را مطرح می‌کند که چگونه این برند غیر‌قانونی وارد کشور شده و با قیمت‌‌هایی حتی بیشتر از نمونه‌های مرغوب تولید داخل یا وارداتی در بازار عرضه می‌شود؟

این در حالی است که برای واردات قانونی تدابیر ویژه‌ای چون پرداخت حقوق دولتی و تایید کیفیت کالا توسط آزمایشگاه‌های دخانیات الزامی بوده و همچنین طبق قانون نماینده رسمی از طرف شرکت اصلی موظف به تولید در داخل بوده و پس از گذشت مدتی موظف به واگذاری خط تولید به شرکت دخانیات ایران می‌شوند.

«فارس» تاکید کرده است که «واردات سیگار مالبرو به دلیل وابستگی این برند به صهیونیست‌ها غیرقانونی اعلام شده، حال آنکه کارشناسان معتقدند، مافیای سیگار کمپانی فیلیپ موریس برای ورود به بازار ایران از تدابیر اتخاذ شده سوءاستفاده کرده و از این مسیر علاوه بر تحت تاثیر قراردادن فعالیت تولیدکنندگان و واردکنندگان قانونی، دستگاه‌های فعال در زمینه مقابله با قاچاق را دچار چالش می‌کند؛ چراکه از یک سو فعالان قانونی باید حقوق دولت را پرداخت نمایند و از طرفی موظف به عرضه کالای خود با قیمت تعیین شده هستند، حال آنکه مالبرو‌های قاچاق بدون پرداخت حقوق دولت و تمکین از قوانین، در فضای نابرابر رقابتی بر محصولات قانونی برتری پیدا می‌کنند و از سویی به عنوان مثال استفاده از برخی تصاویر روی بسته‌های سیگارهای تولیدی و وارداتی موجب کاهش تقاضا برای آنها و افزایش تمایل مصرف‌کنندگان به سیگارهایی می‌شود که این تصاویر روی آنها چاپ نشده است.