جزئیات بسته حمایتی صادرات

گروه بازرگانی- رییس سازمان توسعه تجارت از نهایی شدن بسته حمایتی صادرات خبر داد و گفت: تمام جزئیات و زیربرنامه‌های بسته حمایت از صادرات و همچنین دستورالعمل‌های تکمیلی آن، بررسی و در قالب چهار گروه اصلی دسته‌بندی شده است که پس از نهایی شدن بودجه سال۹۰ اجرا می‌شود. به گفته حمید صافدل، محورنخست این بسته زیرساخت‌های تجاری را در بر می‌گیرد و به نوعی آمایش تجارت خارجی کشور محسوب می‌شود، یک بخش آن مربوط به حوزه‌های نرم‌افزاری و بخش دیگر ویژه توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری است. معاون وزیر بازرگانی، حوزه‌های نرم‌افزاری را شامل موافقت‌نامه‌های تجاری، برگزاری اجلاس‌های مشترک، موافقت‌نامه‌های گمرکی، بانکی و بیمه‌ای، ترجیحات تعرفه‌ای، روابط دوجانبه و چند جانبه و... دانست که با عنوان بخش نرم‌افزاری توسعه صادرات شناخته می‌شود.

صافدل، محور دوم بسته حمایتی صادرات را توانمندی بنگاه‌ها و تشکل‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: اقداماتی از قبیل زمینه‌سازی حضور واحدهای تجاری در هیات‌های اعزامی به کشورهای هدف، پذیرش واحدهای تجاری در ایران، برپایی و حضور در نمایشگاه، ایجاد خوشه‌های صادراتی، حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های تجاری، مدیریت واردات و صادرات، ایجاد کارگاه‌های آموزشی تجاری و به طور کلی بستر‌سازی توسعه صادرات غیرنفتی در این گروه جای خواهند گرفت.

صافدل، پرداخت جوایز صادراتی را سومین محورکلی جزئیات بسته حمایت از صادرات برشمرد و خاطرنشان کرد: پرداخت جوایز نقدی در سال ۹۰ همچون سنوات گذشته در دستور کار سازمان توسعه تجارت قرار گرفته است و در انتظار مراحل نهایی شدن بودجه ۹۰ به سر می‌برد که بر اساس تایید مجلس و تخصیص بودجه لازم برنامه‌های تعریف شده برای بسته نقدی حمایت از صادرات اعلام خواهد شد.

رییس سازمان توسعه تجارت، هرگونه تصمیم‌گیری در راستای پرداخت جوایز نقدی را مرتبط به عدد نهایی بودجه سال جاری و آیین‌نامه بودجه اجرایی ۹۰ دانست و تاکید کرد: سیاست‌های حمایتی سازمان توسعه تجارت در این راستا تابعی از سیاست‌های کلی دولت است.

وی محور چهارم را حمایت‌هایی در قالب تسهیل امور تجاری عنوان کرد و افزود: این محور با نگاه حذف قوانین و مقررات غیرضروری، کاهش فرآیندهای سرعت‌گیر تجاری، کاهش هزینه‌های تجارتی و... به عنوان یکی از سرفصل‌های اصلی در همکاری با اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.معاون وزیر بازرگانی این اقدامات را به مثابه تلاش برای بهبود فضای صادراتی و توسعه صادرات با هزینه کمتر و سرعت زمانی بهتر تلقی کرد و گفت: هر کدام از محورهای مذکور زیر برنامه و دستورالعمل‌های تکمیلی خاص خود را دارد که اجرایی شدن آنها بستگی به نهایی شدن آیین‌نامه اجرایی بودجه ۹۰ دارد.

وزیران عضو کارگروه بررسی آیین‌نامه‌های قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مهرماه سال گذشته به پیشنهاد وزارت بازرگانی با استناد به بند‌های «الف» و «ز» ماده (۸) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب مجلس شورای اسلامی و بندهای «ث» و «خ» ماده (۲) آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها آیین‌نامه اجرایی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با بسته حمایت از صادرات غیر‌نفتی و سیاست‌های تعرفه‌ای وزارت بازرگانی زیر موافقت کردند. در این مصوبه بر جلوگیری نسبی از کاهش قدرت رقابت محصولات ایرانی در بازارهای هدف بین‌المللی در اثر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و در نتیجه جلوگیری از کاهش صادرات غیر‌نفتی تاکید شده بود. بر اساس این مصوبه پرداخت یارانه حمایتی به ازای کالای صادر شده به صادرکنندگانی تعلق می‌گیرد که کالاهای صادراتی مشمول یارانه حمایتی آنها در سال مورد نظر از کشور خارج و مهر خروج و شماره ردیف مرزی در پروانه صادراتی درج شده باشد.