بحران قیمت‌ها در چین؟

نمایی از نمایشگاه کانتون

نفیسه آفرین زاد- امسال «کانتن فر» یا همان نمایشگاه دو سالانه بازار تجاری گوانگجو چین در حالی برگزار شد که مخاطبان این نمایشگاه یا همان خریداران چینی با افزایش غیر منتظره قیمت‌ها از سوی تولید‌کنندگان مواجه شدند. به گزارش اکونومیست، برگزاری نمایشگاه دوسالانه بازار تجاری در چین، یک پرسش کلی را در ذهن خریداران این بازار در سال جاری مطرح کرد و آن این بود که «آیا توجیهاتی که تولید‌کنندگان چینی برای افزایش قیمت کالا مطرح کرده‌اند، قابل قبول است؟»

کارشناسان در این باره می‌گویند: در سال ۲۰۰۸ میلادی، بهانه تولید‌کنندگان چینی برای افزایش قیمت، رشد قیمت کارخانه‌ای و افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل برگزاری المپیک بود. در سال بعد از آن، تولید‌کنندگان سیل و کمبود مواد غذایی را عاملی برای افزایش قیمت‌هایشان اعلام کردند. در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز تشدید قوانین فضای کسب‌و‌کار و افزایش هزینه‌های نیروی انسانی به بهانه ای برای افزایش قیمت کالاهای چینی بدل شد و این روند سه ساله افزایش قیمتی در چین تا آنجا پیش رفت که اعتراض اقشار مختلف چین به ویژه قشر متوسط را برانگیخت.

این در حالی است که این اعتراض در این دوره از برگزاری نمایشگاه مذکور شدت بیشتری گرفته و مراجعه‌کنندگان بومی به بازار تجاری چین بیش از پیش نگران رشد قیمت‌ها شده‌اند.

این رشد قیمتی در بازار به گونه ای است که برای مثال، در شرایطی که یک مسواک مناسب پیش از این در بازار چین، ۱۰ صدم دلار، یک عینک آفتابی؛ یک تا سه دلار، ساعت؛ کمتر از دو دلار و صندلی اداری کمتر از ۳۰ دلار به فروش می‌رسید، اکنون این محصولات با افزایش قابل‌توجه قیمتی مواجه شده است؛ به طوری که متوسط این افزایش قیمت در بخش‌هایی به ۲۰ درصد نیز می‌رسد.

آنچه که در این میان قابل‌توجه است، اعتراض فروشندگان خرد به این روند افزایش قیمتی در چین است. به اعتقاد کارشناسان این روند و بحران قیمتی چین به گونه ای پیش می‌رود که سود حاصل از آن تنها به جیب فروشندگان کلان بازار سرریز می‌شود و بنگاه‌های خرد تنها باید پاسخگوی اعتراضات مردم کوچه و بازار باشند، بدون اینکه اساسا سود قابل‌توجهی از افزایش قیمت‌ها نصیب شان شود.

در این بین، یکی از مهم‌ترین دلایلی که کارشناسان برای افزایش ناگهانی و قابل‌توجه قیمت در بازار چین عنوان کرده‌اند، رونق‌گیری تجارت زیر زمینی و کم شدن شفافیت در معاملات بانکی و تجاری این کشور است. البته به گفته تحلیل گران اوضاع اقتصادی چین، تغییرات ارزشی یوآن نیز در ایجاد نوسانات قیمتی در بازار چین بی‌تاثیر نبوده است.

در مجموع باید گفت که این روند، منجر به کاهش ۱۵ درصدی مراجعه‌کنندگان به بازار تجاری امسال گوانگجو چین شد. امری که در تاریخ برگزاری این نمایشگاه بی‌سابقه بوده و به اعتقاد کارشناسان امر، اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعا بازار تجاری چین به ویژه برای فروشندگان خرد، ارزش اقتصادی خود را از دست خواهد بود؛ چرا که به گفته اقتصاددانان چین، بروز حوادثی چون زمین لرزه و سونامی ژاپن و حتی ناآرامی‌های منطقه خاورمیانه نیز نمی‌تواند از رشد قیمتی در این کشور آسیای دور جلوگیری کند.

نمایشگاه گوانگجو که جنبه بین‌المللی نیز دارد، از آن رو همواره با اهمیت دانسته شده که به فروش بی‌واسطه کالاها دامن زده و نگاه خریداران جهانی را معطوف به خود کرده است. اکنون دولت چین، نگران آن است که رشد قیمت‌ها، مزیت برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را از بین ببرد و کاهش استقبال عمومی از آنها عملا منجر به عدم توجیه برای برپایی‌شان شود.