سرمایه‌های مردم باید به سمت تولید برود

گروه بازرگانی - رییس اتاق ایران که ماه گذشته از «چرخش‌های سفته‌بازانه در بازار بورس» ابراز نگرانی کرده بود بار دیگر هشدار داد که سرمایه‌های مردم باید از سفته‌بازی‌ها به سمت بخش مولد واقعی اقتصاد روانه شود. محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با «مهر» با تاکید بر ضرورت اصلاح روش‌های تامین مالی پروژه‌ها گفت: در ارائه خدمات مالی که تامین مالی نیز جزو این مقوله است، باید فضای رقابتی ایجاد شود؛ چراکه تنها با فضای رقابتی است که می‌توان هزینه‌های مالی را پایین آورد و کیفیت خدمات مالی را بالا برد.

عضو شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه برای حصول این فضای رقابتی، افزایش تعداد موسسات مالی و اعتباری کافی نیست، افزود: قاعده بازی باید به نحوی باشد که درخواست‌کنندگان و برخورداران از این خدمات، حق انتخاب داشته باشند و رابطه بین دریافت‌کننده تسهیلات و بانک رابطه‌ای منصفانه و عادلانه باشد و هیچ یک از دو طرف از حق تحمیل شرایط قراردادها بر دیگری برخوردار نباشند.

وی تصریح کرد: همچنین در رابطه بین سپرده‌گذار و موسسه اعتباری و بانکی نکته دیگر این است که باید از منابع مالی خارج از کشور نیز بهره گرفت؛ چراکه برای تامین معادل ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طول برنامه پنجم باید اقتصاد ایران را به صورت یک قطب جذب سرمایه‌های بین‌المللی ارائه کرد.

نهاوندیان لازمه این کار را مطالعات اولیه بر روی پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی در ورود و خروج سرمایه دانست و اظهار داشت: در این زمینه باید زمینه اطلاع‌رسانی و ارائه تسهیلات لازم را فراهم کرد؛ چراکه اگر سرمایه‌گذار داخلی احساس ایمنی کامل و فضای رقابتی مساعد کند، در مرحله بعد سرمایه‌های ایرانی مقیم خارج از کشور به داخل می‌آیند.

وی برخی نوسانات بورس و آثار تحولات در منطقه را شاهد مثال آورد که در ورود سرمایه به بازار بورس یا خروج سرمایه از این بازار تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: این فرآیند می‌تواند وارد بخش واقعی شده و در تامین مالی پروژه‌ها نیز به کار گرفته شود.

به گفته نهاوندیان، سرمایه‌های مردم نیز باید از درگیر شدن در کارهای سفته‌بازانه مصون مانده و به کارهای مولد واقعی هدایت شود که نتیجه آن، ایجاد شغل و رشد اقتصادی است؛ چراکه هدف ۸ درصدی رشد اقتصادی برنامه پنجم جز با سرمایه‌گذاری حاصل نمی‌شود.

یادآور می شود که نهاوندیان اواخر فروردین ماه امسال در پی رشد چشمگیر شاخص بورس که در بازه زمانی چهار ماهه رشد ۴۴ درصدی را تجربه کرد، این پرسش را به میان کشید که این افزایش نرخ سهام در بازار بورس چه مقدار از بازده تولیدی بنگاه‌ها تبعیت می‌کند؟ نهاوندیان تاکید کرده بود که اگر بهره‌وری و در نتیجه سود پروژه‌ها یا بنگاه‌های تولیدی بالا رفته و به آن سبب، ارزش سهام آنها در بورس بالا رفته، رشد سالمی اتفاق افتاده است و باید تشویق شود؛ اما اگر این ارتباط وجود ندارد، باید از آن نگران بود.