طرح ادغام در مرحله تدوین است

سخنگوی وزارت بازرگانی با تشریح آخرین وضعیت ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن، گفت: کارگروه ادغام هم‎اکنون شکل گرفته است و معاونت برنامه‎ریزی هر دو دستگاه این مسوولیت را به عهده گرفته‎اند و در این کارگروه شرح وظایف هر یک از دستگاه‎ها به لحاظ قانونی بررسی می‎شود تا ببینند اولا کدام وظایف تصدی‎گری است و کدام حاکمیتی، سپس وظایف تصدی‎گری چگونه واگذار شود و بعد از آن بررسی می‎شود کجا امکان ترکیب وجود دارد تا بر این اساس یک لایحه که چابکی لازم را به وزارتخانه جدید بدهد، تدوین شود. علیرضا شجاعی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه در هر دو حوزه همه ساختارها، چارت‎ها و شرکت‎های تابعه و سازمان‎های مستقل در حال بررسی است، افزود: اولویت‎ اول این است که فعالیت‎هایی که قابلیت انجام آنها توسط بخش خصوصی وجود دارد واگذار شوند و در مرحله بعد چگونگی ادغام بخش‎هایی که امکان واگذاری آنها وجود ندارد‎، مورد بررسی قرار گیرد‎.

به گفته شجاعی، واگذاری تنظیم بازار داخلی، ذخیره‎سازی، توزیع، بازرسی و نظارت به اصناف که از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است‎ در طرح ادغام با جدیت دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه تجارت خارجی نیز اتاق‎های بازرگانی در تصمیم‎گیری، تصمیم‎سازی و عملیات اجرایی نقش پررنگی دارند و حتی در برنامه پنجم شورای گفت‎وگو طراحی شده که در آن وزرای اقتصادی به همراه بخش خصوصی حضور دارند و به این ترتیب اتاق‎های بازرگانی در تصمیم‎گیری‎های اقتصادی نقش بیشتری را ایفا خواهند کرد. شجاعی با اشاره به منشور همکاری اتاق‎های بازرگانی و وزارت بازرگانی عنوان کرد‎: براساس این منشور بخش عمده‎ای از کارها همچون برگزاری نمایشگاه‎ها و اعزام هیات‎ها به بخش خصوصی واگذار شده است‎. سخنگوی وزارت بازرگانی در ادامه ابراز کرد: با ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع حمایت از مصرف‎کننده و تولیدکننده به یک نقطه تعادل خواهد رسید و در تنظیم تعرفه‎ها، واردات، تعیین قیمت، کیفیت و سایر عوامل، مصرف‎کننده و تولیدکننده به صورت توامان دیده شده و یک فضایی دو طرفه در تولید و مصرف شکل می‎گیرد‎. شجاعی‎ در ‎مورد موضع وزارت بازرگانی در زمینه طرح ادغام وزارت بازرگانی و صنایع نیز گفت‎: از سال‎های گذشته اجرای این طرح با موافقت‎ها و مخالفت‎هایی همراه بوده، اما وزارت بازرگانی همواره موافق ادغام بوده و خود یکی از پیشنهاد‎دهنده‌های اصلی این طرح بوده و از این طرح استقبال و بر اجرای آن تاکید کرده است. شجاعی با تاکید بر اینکه محوریت در ادغام باید توسعه صادرات غیر‎نفتی باشد، خاطرنشان کرد‎: غایت و نهایت کالاهای تولیدی باید صادرات باشد. چون با توسعه تجارت است که به رونق تولید دست خواهیم یافت.

وی هدف‎گذاری ۴۵ میلیارد دلاری برای صادرات غیرنفتی را مورد توجه قرار داد و تحقق آن را یک جهش در حوزه تجارت دانست و گفت: ۵/۱۷ میلیارد دلار از این میزان مربوط به صادرات کالاهای صنعتی و معدنی است که نقش پررنگی را در تحقق این هدف دارد.