برنامه چینی‌ها برای یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران

گروه بازرگانی - رییس کنفدراسیون صادرات کشور ضمن این که از برنامه چینی‌ها برای یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد، اعلام کرد که در انتخابات پیش روی هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران برای سمت نایب رییسی نامزد می‌شود و قصد نامزدی برای ریاست اتاق را ندارد؛ چرا که فرصت کافی برای در اختیار گرفتن این سمت را ندارد و ترجیح می‌دهد که فقط شریک غم کارآفرینان باشد. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، اسدا... عسگراولادی که ریاست اتاق مشترک ایران و چین را نیز برعهده دارد، این مطلب را در نشست خبری همایشی عنوان کرد که قرار است با عنوان «نقش اتاق‌های بازرگانی در جهاد اقتصادی با رویکرد سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات غیرنفتی» روز سه‌شنبه این هفته در هتل لاله تهران با حضور روسای سازمان توسعه تجارت و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی برگزار شود.

او در مورد حضورش در انتخابات هیات رییسه اتاق ایران افزود: افتخار می‌کنم که در ابتدای کار قانون برنامه پنجم توسعه در هیات رییسه اتاق ایران بتوانم به بخش خصوصی و بسترسازی جهاد اقتصادی کمک کنم.

وی در ادامه با اشاره به روند تعاملات تجاری میان ایران و چین، با بیان این که تاکنون چینی‌ها ۵۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ایران داشته‌اند و ۳۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری دیگر نیز در حال عملی شدن است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان ایران و چین سالانه دو برابر می‌شود و برنامه چینی‌ها سرمایه‌‌گذاری یک میلیارد دلاری در ایران است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران افزود: بر اساس گزارش وزیر بازرگانی چین در کمیسیون مشترک دو کشور تاکنون ایرانی‌ها ۶۰ میلیون دلار در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این در حالی است که پتانسیل سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیون دلاری ایران در چین وجود دارد.

رییس اتاق مشترک ایران و چین گفت: ما به دنبال این هستیم که به جای واردات کالاهای چینی از ماشین آلات، اطلاعات و تخصص چینی‌ها، استفاده و کالاهای مورد نیاز را در کشور خودمان تولید و به کشورهای هدف صادر کنیم؛ چرا که معتقدیم از نظر سرمایه‌گذاری کشوری غنی‌ هستیم و می‌خواهیم از واردات کالای چینی دور شویم.

وی همچنین تصریح کرد: برای این سرمایه‌گذاری‌های مشترک مهندسان چینی وارد ایران شده‌اند، اما هرگز کارگر چینی در اجرای پروژه‌ها به کار گرفته نشده؛ چرا که کشور ما هم‌اکنون خود با مشکل اشتغال درگیر است و سالانه به ایجاد حداقل یک میلیون شغل نیاز دارد. بر همین اساس، ایران دیگر علاقه ای به تبادل کالا با چین ندارد و می‌خواهد که سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور داشته باشد تا از سهم بازار چینی‌ها برای صادرات کالاهای ایرانی- چینی تولید مشترک استفاده کند.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین نیز در این نشست گفت: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی تاکنون پتانسیل و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را به خوبی معرفی نکرده است.

مجیدرضا حریری که در این دوره اولین حضور خود در جایگاه هیات نمایندگان اتاق تهران را تجربه می‌کند، با تاکید بر این که اتاق‌های بازرگانی موظفند امکانات سرمایه‌گذاری در ایران را بررسی کنند، افزود: در همایش نقش اتاق‌های بازرگانی در جهاد اقتصادی، زمینه‌های سرمایه‌گذاری و صادرات به اتاق‌های شهرستان‌ها معرفی می‌شود تا مسوولان کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه صادرات غیر نفتی تلاش کنند.