تثبیت قیمت لبنیات تا 15 فروردین 92

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در توافقی که ۳ هفته قبل با اتحادیه دامداران و انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی در کارگروه کنترل بازار صورت گرفته، قرار است قیمت لبنیات تا پایان ۱۵ فروردین ۹۲ ثابت باقی بماند. حسن رادمرد در گفت وگو با خبرگزاری مهر در واکنش به سخنان دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی مبنی بر اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت باید قیمت جدید لبنیات را اعلام کند، گفت: چنین قرار و توافقی صورت نگرفته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قرار بر این است که قیمت لبنیات تا پایان ۱۵ فروردین سال ۹۲ بدون افزایش باقی بماند و این امر در جلسه سه هفته قبل کارگروه کنترل بازار مورد توافق قرار گرفته است. او تصریح کرد: اظهارنظر برخی از تولیدکنندگان تنها به ایجاد تنش در بازار لبنیات منتهی می‌شود و قرار نیست که نرخ لبنیات با هر تغییری، افزایش یابد، زیرا برسر قیمت‌ها توافق شده است.

تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۶ بار تقاضای افزایش قیمت داشته‌اند، این در شرایطی است که برخی از آنها به توافقات خود با دولت عمل نکرده‌اند، ضمن اینکه بسیاری از آنها به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت در بازار کرده‌اند و این مصرف‌کنندگان هستند که در دعوای بین تولیدکنندگان و دولت متضرر می‌شوند؛ چراکه هم اکنون قیمت لبنیات در بازار به دلخواه تولیدکنندگان نرخ‌گذاری می‌شود.

مشکل در فروش شیرخام

اظهارات معاون وزیر صنعت، معدن و بازرگانی در حالی است که مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران می‌گوید: کارخانه‌های صنایع لبنی به دلیل وضع عوارض ۳۰ درصدی برای صادرات محصولات آنها از دریافت شیرخام تولیدکنندگان خودداری می‌کنند.

به گفته سعیدسلطانی سروستانی، درحال حاضر برخی از کارخانه‌های صنایع لبنی از دریافت شیرخام تولیدکنندگان خودداری می‌کنند.

او اظهارکرد: اقدام دولت در وضع عوارض ۳۰ درصدی برای صادرات محصولات لبنی، تولیدکنندگان این بخش اقتصادی کشور را مجبور به عدم تحویل شیرخام از دامداران کرده است. مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با اعلام اینکه هم اکنون انبارهای کارخانه‌های صنایع لبنی پر از محصولات لبنی است، گفت: کارخانه‌های صنایع لبنی به دلیل وضع عوارض ۳۰ درصدی توانایی صادرات محصولات تولیدی خود را ندارند و به همین دلیل از دریافت شیرخام و تولید محصولات لبنی تازه امتناع می کنند. او اضافه کرد: البته کارخانه‌های صنایع لبنی همواره محصولات لبنیات مازاد برمصرف بازار را برای صادرات درنظر می گرفتند که این امر نه تنها آسیبی به بازار داخلی وارد نمی‌کرد، بلکه موجب رونق گرفتن اقتصاد کشور می‌شد.

سلطانی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های توسعه اقتصادی هر کشوری میزان صادرات غیرنفتی آن است، گفت: دولتمردان باید با ارائه راهکارهایی مانند اختصاص مشوق صادراتی یا یارانه به صادرکنندگان موجب افزایش میزان صادرات غیرنفتی کشور شوند، نه اینکه در شرایط اقتصادی موجود با وضع عوارض صادراتی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مانع تراشی کنند.

مطالبه سود ۱۷ درصدی کارخانه‌های لبنی

در این مورد دبیر انجمن فرآورده‌های لبنی هم با بیان اینکه قیمت ۵۸ قلم لبنیات کم مصرف امروز به صورت یک‌ماهه ابلاغ می‌شود، گفت: حسابرسان دادگستری اسناد هزینه‌ کارخانه‌های لبنی را در مدت یک‌ماه برای تعیین قیمت نهایی گزارش می‌دهند. رضا باکری گفت: با توجه به تفاوت قیمت پیشنهادی کارخانه‌های لبنی و قیمت‌های اعلامی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، قیمت‌های پیشنهادی این ۵۸ قلم لبنیات مورد قبول واقع نشد.

دبیر انجمن فرآورده‌های لبنی افزود: قرار شد حسابرسان زبده دادگستری طی یک ماه آینده ضمن بررسی اسناد هزینه‌ها در کارخانه‌های بزرگ کشور، نتیجه را به سازمان حمایت اعلام کنند.باکری گفت: قیمت‌های جدید ۵۸ قلم لبنیات کم مصرف امروز از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ و به مدت یک ماه لازم‌الاجرا است تا نتیجه حسابرسی دادگستری از کارخانه‌های لبنی مشخص شود.

باکری اضافه کرد: در صورتی که نتیجه گزارش حسابرسان دادگستری مغایرتی با قیمت‌های جدید داشته باشد بعد از یک‌ماه اعمال خواهد شد. او در پاسخ به اینکه قیمت‌های جدید چه میزان نسبت به قیمت قبلی افزایش دارد، گفت: میزان افزایش آن مشخص نیست، اما مطالبه کارخانه‌های لبنی سود ۱۷ درصدی است که سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده با آن موافقت نمی‌کند.