تاکید بر ایجاد اعتماد در فضای اقتصاد

رییس کانون صنایع غذایی ایران که ریاست خانه صنعت و معدن استان تهران را نیز عهده دار است، گفت: کار کردن در فضای اقتصادی کنونی بدون اعتماد، امکان‌پذیر نیست. به گزارش روابط عمومی کانون صنایع غذایی ایران، محمدرضا مرتضوی با اشاره به اصرار مسوولان دولتی بر اختصاص ارز حاصل از صادرات به واردات، افزود: من به عنوان نماینده تولید کشور می‌گویم که ما نیز چون مسوولان، با ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجارت موافقیم و باید این امر صورت گیرد، اما آوردن ارز حاصل از صادرات، به همین راحتی‌ها نیست که مسوولان از ما می‌خواهند. او با تاکید بر اینکه شبکه مردمی صادرات یک نهاد مردمی است که باید تعریف داشته باشد، نظارت شود و مرتبا گزارش‌های خود را اعلام کند، گفت: ما می‌توانیم گزارش نحوه هزینه کرد ارزهای حاصل از صادرات را تحت نظارت اتاق بازرگانی اعلام کنیم. رییس خانه صنعت و معدن استان تهران خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به حمایت‌های لجستیک دولت از صادرات همچنان نیازمندند و این اطمینان را نیز می‌دهند که بخشی از ارز حاصل از صادرات که مربوط به بخش خصوصی است، کاملا قابل نظارت و مدیریت است.

مرتضوی در عین حال هشدار داد که اگر دولت و مجلس، در درون خود، اصولی را برای مدیریت مالی این موضوع در نظر نگیرند، قطعا چرخ تولید دچار آثار جبران ناپذیری خواهد شد.

به گفته این فعال بخش خصوصی، تولیدکننده با ۱۰ درصد دلار هزار تومانی، مواد اولیه را وارد کشور می‌کرد و شش ماه هم فرصت داشت تا تولید کند و پولش را در اختیار طرف‌های مالی قرار دهد، اما اکنون که ارز بیش از ۲۵۰۰ تومان شده است، آن ۱۰‌درصد هم به ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی به ازای ۱۰۰ تومانی که تولید‌کننده می‌داد و عملیات هزار تومانی را آغاز می‌کرد، اکنون باید ۳۰۰۰ تومان بدهد، یعنی ۳۰ برابر! او ادامه داد: در این میان، ناگهان بخشنامه‌ای هم صادر می‌شود مبنی بر اینکه «هر کسی بدهکار است، از خدمات دولتی محروم است»، حال باید به این پرسش پاسخ داد که در این برهه از زمان، چه کسی بدهکار نیست؟ آیا بدهکار بودن جرم است؟ رییس کانون صنایع غذایی ایران در توضیح بیشتر گفت: کسانی که کار اقتصادی می‌کنند، لزوما باید به وعده‌های یکدیگر اعتماد کنند. وقتی دولت می‌گوید: «بروید کارکنید و کارگرها را اخراج نکنید، ما کمکتان می‌کنیم»، آنجا که کمک‌هایش به ما نمی‌رسد، ما مجبوریم از جیب خود بپردازیم و بنابراین ما همه بدهکاریم و این بدهکاری جرم نیست.