غربالگری کالاهای مشمول ارز ارزان

عکس: آکو سالمی

خروج چین و ترکیه از بازار صادرات فرش جهان

گروه بازرگانی - روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اطلاع‌رسانی درباره مسائل گوناگون ارزی، از تصمیم جدید دولت برای غربالگری اولویت‌های ارزی نیز خبر داد. مهدی غضنفری در مورد تصمیم‌های جدید برای تامین ارز حاصل از واردات نیز توضیحاتی ارائه کرد و از احتمال تجدید نظر در اولویت‌های ارزی خبر داد. اواخر هفته گذشته کارگروه تخصیص ارز به واردات از تامین ارز کالاهای اولویت‌ها سوم تا پنجم که بیشتر مواد اولیه تولید و حیوانات زنده حلال هستند، خبر داد و گفت ارز کالاهای گروه‌های اول و دوم نیز همچنان از سوی دولت به طور کامل تامین شود. اما پس از آن زمزمه‌هایی نیز از اصلاح اولویت‌های ارزی در محافل خبری شنیده شد. روز گذشته نیز غضنفری این موضوع را تایید کرد و گفت: در دستوری که رییس‌جمهور برای راه اندازی این مرکز داده، مطرح شده است که درباره اولویت‌های ارزی غربالگری شود. او البته با اشاره به نظرهای کارشناسی که از تجار و بازرگانان درباره اولویت‌های دریافت ارز به سازمان توسعه تجارت ایران منعکس شده، تاکید کرد که تغییرات عمده‌ای در اولویت‌های دریافت ارز انجام نمی‌شود و اولویت‌های یک و دو نیز همچنان دلار مرجع (۱۲۲۶ تومان) دریافت خواهند کرد.

فهرست اولویت‌ها

بر اساس آخرین وضعیت موجود، گروه اول و دوم کالایی همچنان از دلار ۱۲۲۶ تومانی برخوردارند. گروه‌های۳ تا ۵ دلار را با نرخی که در اتاق معاملات ارز تعیین می‌شود و ۶ تا ۱۰ نیز از بازار آزاد ارز می‌گیرند. اولویت اول شامل کالاهاى اساسى نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکر خام و شیرخشک صنعتى، اولویت دوم شامل کالاهایى نظیر داروهاى ساخته شده، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکى که در داخل کشور تولید نمی‌شود، اولویت سوم شامل حیوانات زنده، بذور، گاو شیرى، جوجه یک روزه، SPF براى تهیه واکسن، جوجه اجداد، تخم‌مرغ، کود، دانه کتان و سموم، اولویت چهارم شامل کالاهایى نظیر کائوچو، لاستیک کامیون، پنبه، الیاف مصنوعى، آلیاژها، قطعات منفصله، ماشین‌آلات راهسازى و گرانول و اولویت پنجم شامل رزین‌ها، روان‌کننده‌ها، کربونات منیزیم، سنگ منیزیم، سنگ فلزات، زغال‌سنگ، گازهاى کمیاب، سولفات‌ها، ماشین‌آلات چاپ و تراکتور است. همچنین اولویت ششم شامل کالاهایى نظیر نشاسته، روغن زیتون، روغن جلا، لاکتوز، گلوکز، کربونات‌ها، میلگرد، ماشین‌آلات راهسازى، روغن‌هاى صنعتى، اولویت هفتم شامل توتون، تنباکو، اتصالات زانویى، دوربین عکاسى، اولویت هشتم شامل انواع عصاره‌ها، لامپ‌ها، ریش‌تراش‌ها، ماشین‌آلات خاکبردارى، یخچال فریزر، لاستیک سوارى، ماشین رختشویى، ماشین ظرفشویى، اولویت نهم شامل تخم پرندگان، ادویه‌جات، کاغذ، سیگار و کالاهایى از این دست و اولویت دهم شامل سایر حیوانات زنده، مرغ، خروس، اسب، گوشت پرندگان، کاغذ دیوارى، موبایل، خودروى سوارى، سیگار برگ، کیف، چمدان و لباس است.

آغاز تخفیف ۲ درصدی ارز از گروه سوم

در همین حال دیروز حمید صافدل، رییس سازمان توسعه تجارت، از آغاز به کار اتاق معاملات ارز در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم‌های قبلی اولویت یک و دو ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی دریافت می‌کنند و سایر اولویت‌ها می‌توانند از این مرکز ارز مورد نیاز خود را تامین کنند؛ اما در ابتدای کار از اولویت سه شروع می‌شود. به گفته صافدل، لیست وارد‌کنندگانی که ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی دریافت می‌کنند به سازمان حمایت ارسال می‌شود تا در نرخ‌گذاری و شبکه‌های توزیع آنها نظارت لازم صورت گیرد. او افزود: در مورد سایر گروه‌ها کشف قیمت رقابتی صورت می‌گیرد و دارندگان ارز در واقع بخش ریالی ۵/۱۴ درصد سهم شرکت ملی نفت، بخش ریالی صندوق توسعه ملی و همچنین بخشی از فروش محصولات پتروشیمی در بانک مرکزی است.

فراکسیون فرش دستباف تشکیل شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت که در حاشیه مراسم افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه فرش سخن می‌گفت، ایران را بزرگ‌ترین صادرکننده فرش دستباف در جهان عنوان کرد و افزود: پس از ایران کشورهای هند، پاکستان، ترکیه، افغانستان و نپال به ترتیب با ۱۶، ۵، ۵/۳، ۳ و ۵/۲ درصد سهم صادرات فرش دستباف جهان را به خود اختصاص دادند. غضنفری گفت: در حال حاضر دو کشور چین و ترکیه که پیش از این جزو تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف بودند، به تدریج در حال خروج از بازارهای جهانی هستند. به گفته او، در حال حاضر بازارهای جدیدی از جمله برزیل، چین، آفریقای جنوبی، قزاقستان و روسیه برای تولیدکنندگان فرش دستباف ایران به ویژه بخش خصوصی ایجاد شده است. محمدباقر آقاعلیخانی، رییس مرکز ملی فرش ایران نیز در این مراسم از تشکیل فراکسیون فرش دستباف در مجلس خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۰ نماینده عضو این فراکسیون شده‌اند. به گفته علیخانی، دو هیات دانمارکی و چینی در بیست و یکمین نمایشگاه فرش دستباف حضور دارند، ضمن اینکه از ۶۵ کشور نیز برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده که تاکنون ۴۵ مهمان وارد ایران شده‌اند.