مینا یوسفی- نخستین گام از تلاش‌های ایران برای شرکت در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان با برگزاری همایشی در این زمینه به طور رسمی برداشته شد.

البته همایشی که شامگاه روز سه شنبه برگزار شد، تنها اقدامی نمادین برای حضور ایران در بزرگ‌ترین رویداد تجاری سه سال آینده است و در این مراسم در نهایت تنها تفاهمنامه همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تفاهمنامه‌ای میان شرکت سهامی نمایشگاه‌ها با معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسید و به پرسش‌هایی که پیش‌تر در مورد نحوه حضور کشور در اکسپوهای جهانی مطرح بود پاسخی داده نشد. مسوولان نمایشگاهی کشور که تجربه مثبت و منفی شرکت در اکسپوی ۲۰۱۰ چین را در کارنامه خود دارد، معتقدند که در هر صورت ایران باید در این رویداد مهم بین‌المللی حضور فعال داشته باشد. هر چند رویداد دو سال گذشته شانگهای برای ایران دستاوردهایی را به همراه داشت، اما با این وجود برخی انتقادها به عملکرد مسوولان در آن زمان همچنان پابرجا است؛ انتقادهایی که در همایش سه شنبه نیز پاسخی نیافتند.

حضور کمرنگ بخش خصوصی، نمایش نامناسب غرفه و محصولات و نامناسب بودن موقعیت و معماری غرفه ایران در اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای از جمله انتقادهای اصلی است که موجب می‌شود دستاوردهایی نظیر معرفی محصولات سنتی و تقویت جایگاه کشوردر جهان قدری کمرنگ شود.

روایت رسمی از دستاوردهای نمایشگاه اکسپوی شانگهای

البته آن زمان وزیر بازرگانی اعلام کرده بود حضور ایران در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای چین دستاوردها و تجارب مفیدی را به همراه داشته است؛ به این شکل که در این رویداد ملاقات‌های دو جانبه مسیری را برای همکاری‌های مشترک فراهم کرد. غضنفری درباره آثار داخلی این نمایشگاه نیز گفته بود: برای نخستین بار موضوع اکسپوی ملی، درهیات دولت تصویب شد و به عنوان کاری مشترک از دولت و بخش خصوصی موضوع گفت‌وگو در مجلس و اتاق‌های بازرگانی قرار گرفت. او همچنین در مورد انتقادهایی که به غرفه ایران در اکسپوی چین شده، گفته بود برخلاف اینکه در سالن ایران از مولتی مدیا یا چند رسانه‌ای استفاده نشده بود، اما بخش عمده بازدیدکنندگان احساس آرامش و امنیت می‌کردند.

اکسپو یا نمایشگاه جهانی، نامی کلی است برای نمایشگاه‌های بزرگی که در یک‌ونیم قرن گذشته، در شکلی ارتقایافته و در حال تکوین، محملی شده است برای عرضه دستاورد‌های تاریخی و نیز فرهنگی و هنری ملل شرکت‌کننده. در کنار هم قرار گرفتن این دستاورد‌ها، علاوه بر ابعاد فرهنگی و اجتماعی، در نهایت به ایجاد بازار اقتصادی بزرگی منجر می‌شود که به میزان جدی گرفته شدن از سوی دولت‌ها و جوامع مختلف، رویداد‌های اقتصادی مطلوبی را رقم می‌زند.

واردات مواد غذایی ایران دو برابر صادرات

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنرانی خود در همایش ملی اکسپوی میلان که قرار است، با شعار «زمین و غذا» برگزار شود، به ظرفیت اسمی تولید صنایع تبدیلی و وابسته به کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: صنایع غذایی در حال حاضر ظرفیت تولید ۹۰ میلیون تن محصول را دارند که این رقم سه برابر ظرفیت صنایع فولادی است.

او همچنین به ارزآوری صنایع تبدیلی از محل صادرات در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: میزان صادرات مواد غذایی دو میلیارد دلار بوده است که این رقم نسبت به سال ۸۹، ۱۷ درصد رشد داشته است. غضنفری از نظام ناعادلانه توزیع، فرصت و ثروت در جهان نیز انتقاد کرد و گفت: در نمایشگاه‌هایی مانند اکسپو در نظام جهانی به دلایل ریشه ای گرسنگی و رویه استعمار و نابودی جنگل‌ها و مراتع پرداخته نمی‌شود. به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌نظر می‌رسد که در این دهکده جهانی فرصت‌ها به‌طور برابر توزیع نمی‌شود. ترحم وجود دارد، ولی عدالت نه و بعضی از کشورها برای سایر کشورها اشک تمساح می‌ریزند.

او صادرات صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی را دو میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که واردات این مواد ۴ میلیارد دلار یعنی حدود دو برابر است.

معافیت و ترجیحات گمرکی در اکسپوی میلان

کاظم اکبرپور، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز در این همایش گفت که نمایشگاه میلان قرار است در فضایی به وسعت ۱۱۰ هکتار برگزار شود و با توجه به موضوع نمایشگاه تحت عنوان « تغذیه زمین، انرژی برای زندگی »، معرفی صنایع غذایی بخشی از این نمایشگاه است.

اکبرپور همچنین به اعمال معافیت‌ها و ترجیحات گمرکی به عنوان یکی از امتیازات اکسپو میلان اشاره کرد و گفت: در آن زمان با ترجیحاتی که در اختیار بازرگانان قرار می‌گیرد می‌توان به راحتی به معرفی کالا و خدمات کشور اقدام کرد.

اکبرپور گفت: بر مبنای تفاهم‌نامه‌های تنظیم شده برای نمایشگاه، کشورها ملزم به همکاری حقوقی با یکدیگر هستند.

او همچنین به بازدید ۷۰ میلیون نفری از اکسپو شانگهای چین در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد و گفت: ایتالیایی‌ها پیش‌بینی می‌کنند بیش از ۲۰ میلیون نفر از اکسپو میلان دیدن کنند.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی این موضوع را نیز گفت که همزمان با حضور ایران در اکسپو میلان، نخستین جشنواره غذاهای سنتی ایران برگزار می‌شود. اکسپو میلان از تاریخ اول ماه مه تا ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۵ یعنی ۱۱ اردیبهشت‌ماه تا ۹ آبان سال ۱۳۹۴ در میلان ایتالیا برگزار می‌شود.

سفیر ایتالیا: ۸۵۰ میلیون نفر روی زمین گرسنه‌اند

سفیر ایتالیا نیز که در همایش مذکور حضور داشت ایران را جزو اولین درخواست‌کنندگان شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵ میلان عنوان کرد. سفیر ایتالیا در ایران در همایش، نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵ میلان با اعلام این مطلب گفت: با وجود فاصله‌های جغرافیایی، دو کشور ایران و ایتالیا دارای مشترکات فرهنگی فراوانی هستند.

آلبرتو برادانینی با اشاره به موضوع غذا آن را محور نخست در جهان دانست و افزود: طبق آمار ۸۵۰ میلیون نفر در جهان تغذیه سالم ندارند و باید به‌دنبال راه‌حل‌هایی بود که بر این شرایط فائق آمد.

او با اشاره به اینکه ایران جزو نخستین کشورهای پذیرنده درخواست شرکت در اکسپو ۲۰۱۵ میلان بوده است، خاطرنشان کرد: عبور از معضل بزرگی چون گرسنگی در جهان، نیازمند مشارکت همه کشورها است.