تاکید رییس جمهوری بر حمایت از صادر کنندگان

دنیای اقتصاد - مراسم روز ملی صادرات صبح دیروز با حضور رییس‌جمهوری، وزیر بازرگانی، مدیران تجاری و اقتصادی کشور و صادرکنندگان نمونه سال ۱۳۸۵ در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در تهران برگزار شد. دکتر محمود احمدی‌نژاد که مستقیما از جلسه مجمع تشخیص مصحلت نظام به این مراسم آمده بود، رقابت در فضای تجارت جهانی را به بازی فوتبال تشبیه کرد که حتی ثانیه‌ها در آن، اهمیت دارند.رییس‌جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر بهبود کیفیت کالاهای تولید داخل کشور و وضعیت صادرات، گفت‌: تولیدکنندگان باید برای در اختیار گرفتن بازارهای منطقه و جهان تلاش کنند. دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه‌ دولت از تمام ظرفیت‌ و توان‌خود برای بهبود وضعیت صادرات و افزایش کیفیت کالاهای تولید داخل استفاده خواهد کرد، اظهار داشت‌: هر‌جا نیاز باشد که دولت برای توسعه صادرات مصوبه‌ای داشته باشد، ما همکاری لازم را خواهیم کرد. رییس‌جمهوری افزود: امروز فرصت‌های کم‌نظیری در اختیار ملت ایران است و ما باید از این فرصت‌ها نهایت استفاده را ببریم. عکس: ایسنا

نظام اداری کشور نیاز به جراحی دارد

در آیین روز ملی صادرات، ۴۷ صادرکننده نمونه کشور لوح تقدیر گرفتند. در این مراسم، تشکل‌های صادراتی فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، مبلمان منزل و اداری و صندوق توسعه صادرات زعفران به عنوان تشکل‌های نمونه سال ۸۵ معرفی شدند و جوایز خود را از رییس‌جمهور دریافت کردند.

همچنین شرکت‌های صادراتی آرتا تک، ابهر ریس، ایران ترانسفو، پارس مولیبدن، پتروشیمی‌ اراک، تولیدی پودرسازان، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی، دارو‌سازی اکسیر، سنگ آهن مرکزی ایران، تولی‌پرس، ذوب‌آهن اصفهان، راک شیمی، رزیتان، بازرگانی سلیمانی، بازرگانی عراقچی، صنایع استیل البرز، صنایع کاشی و سرامیک سینا، صنایع روشنایی مازی‌نور، بازرگانی فرش ذوالانواری، فرش سهند، کارخانه‌های تولیدی تهران، کاچیران، کفش نهرین، مجتمع صنعتی ماموت تهران، نفت ایرانول، کارخانه‌های نورد و پروفیل ساوه، بازرگانی ارجمندی، شرکت پامچال آسیا، تضامنی صادراتی محمد مهدویه و شرکاء، زعفران قائن، گروه آناتا، شرکت خشکبار الماس یار، دام‌توشه نوین، زمزم، سارونه، شرکت شیرین عسل، فرآورده‌های خاورمیانه، کشت و صنعت کاشفان‌کویر، گیاهان سبز زندگی، بیناس کالا، آذرآب، توسعه پست‌های فشار قوی پارسیان، صانیر، مهندسی ساخت تاسیسات دریایی، آرشام کوشا و پاسارگاد تورز به عنوان شرکت‌های صادراتی نمونه معرفی شدند.

گروه بازرگانی- مراسم روز ملی صادرات صبح دیروز با حضور رییس‌جمهور، وزیر بازرگانی، مدیران تجاری و اقتصادی کشور و صادرکنندگان نمونه سال ۱۳۸۵ در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در تهران برگزار شد. دکتر محمود احمدی‌نژاد که مستقیما از جلسه مجمع تشخیص مصحلت نظام به این مراسم آمده بود، رقابت در فضای تجارت جهانی را به بازی فوتبال تشبیه کرد که حتی ثانیه‌ها در آن، اهمیت دارند.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر بهبود کیفیت کالاهای تولید داخل کشور و وضعیت صادرات، گفت‌: تولیدکنندگان باید برای در اختیار گرفتن بازارهای منطقه و جهان تلاش کنند.

دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه‌ دولت از تمام ظرفیت‌ و توان‌خود برای بهبود وضعیت صادرات و افزایش کیفیت کالاهای تولید داخل استفاده خواهد کرد، اظهار داشت‌: هر‌جا نیاز باشد که دولت برای توسعه صادرات مصوبه‌ای داشته باشد، ما همکاری لازم را خواهیم کرد.

رییس‌جمهوری افزود: امروز فرصت‌های کم‌نظیری در اختیار ملت ایران است و ما باید از این فرصت‌ها نهایت استفاده را ببریم.

رییس‌جمهوری‌، آمریکای‌جنوبی را بازاری بسیار خوب برای کالاها و خدمات فنی و مهندسی و حتی محصولات کشاورزی ایران دانست و خاطرنشان کرد: کشورهای آفریقایی نیز به عنوان یک بازار بکر (دست نخورده) عرصه فعالیت بسیار‌ خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی است.

احمدی‌نژاد از صادرکنندگان و تولیدکنندگان شرکت‌کننده در این مراسم به عنوان کسانی که در یک حوزه بسیار پیچیده و سنگین برای اعتلای نام کشور تلاش می‌کنند، نام برد و اظهار داشت: ایران در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است و همه باید تلاش کنیم با همکاری صمیمی و تنگاتنگ‌، کشور را به عنوان الگوی منطقه معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه‌، در حوزه‌های کشاورزی‌‌، صنعت و خدمات‌‌، فضای مناسبی برای فعالیت ایران در عرصه‌های بین‌المللی ایجاد شده است، تصریح کرد‌: با فعال شدن بخش اقتصادی نمایندگی‌های جمهوری‌ اسلامی ایران در خارج ‌از کشور باید مشارکت‌های اقتصادی ایران با دیگر کشورها را گسترش دهیم.

رییس‌جمهوری گسترش نمایشگاه‌های دائمی ایران در کشورهای خارجی را برای معرفی کالاهای ایرانی مفید خواند و گفت‌: با تغییری که در ارزیابی عملکرد سفیران جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ایجاد شده، از آنها خواسته‌ایم بخش اقتصادی دولت با بخش سیاسی آن هماهنگ شود.

وی تاکید کرد: صادرکنندگان‌ و مسوولان صادرات کشور باید با هم اندیشی و نشست‌های تخصصی و کارشناسی با مدیران بانک‌ها و مسوولان گمرک موانع پیش‌روی صادرات را برطرف کنند.

رییس‌جمهوری به سخنان وزیر بازرگانی مبنی بر اینکه هدف کشور رسیدن به صادرات ۵۰میلیارد دلاری در سال است‌‌، اشاره و خاطرنشان کرد: هدفی که به آن اشاره شد با همت شما صادرکنندگان و ظرفیت‌های کشور محقق‌شدنی است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: با تلاش شما تولیدکنندگان و صادرکنندگان که به خودتان اعتمادکردید و وارد این بازار پیچیده‌و پرآشوب صادرات شدید، صادرات کشور از دوران غربت آن که رقم آن ۵/۱میلیون دلار بود به جهش امروز به رقم بیش از ۱۵میلیارد دلار‌‌ رسیده است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه «مطمئن هستم ‌که شما صادرکنندگان برای گرفتن جایزه تلاش نمی‌کنید و هدف شما اعتلای نام کشور است، گفت: وظیفه خود می‌دانیم که از تلاش‌های شما حمایت کنیم و دولت در کنار شما خواهد بود.

احمدی‌نژاد افزود‌: دولت تلاش می‌کند که تسهیلات را در بهترین شرایط در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار دهد، هر‌چند که سیستم اداری کشور بیمار است و در راه ارائه این تسهیلات موانع زیادی وجود دارد.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: باید این سیستم اداری را که همه از آن ناراضی هستند‌‌، اصلاح کنیم، اصلاح این ساختار بیمار نیاز به جراحی دارد، جراحی نیز درد و ناراحتی به همراه دارد.

دکتر احمدی‌نژاد خطاب به صادرکنندگان کشور گفت: سازمان توسعه تجارت باید خانه شما باشد.

وی با اشاره به وجود بوروکراسی‌‏های زائد اداری در امر صادرات، تاکید کرد: در چرخه صادرات کالا و صدور مجوزها ممکن است‌، حتی وزیر مربوطه دستور مساعد دهد، ولی در گیر و دار اداری بخش‌‏های پایین‌‏تر کار گره بخورد‌،‌‏ اما ما به مدیران و وزرای خود برای همکاری با صادرکنندگان تاکید داریم.

احمدی‌‏نژاد‌ گفت: اگر صادرکننده‌‏ای ۳ ماه برای دریافت تسهیلات و مجوزها معطل شود‌، فرصت‌‏ها از دست می‌‏رود و حتی ممکن است‌، ترجیحات اقتصادی نیز ضایع شود.

وی‌‌ خطاب به صادرکنندگان پیشنهاد داد که با وزارت اقتصاد و گمرک جلسات تخصصی تشکیل دهند و بدون رودربایستی از مشکلات خود سخن به میان آورند‌، ضمن اینکه اگر مسوولی در یک اداره یا وزارتخانه تفسیر نامناسبی از قانون ارائه می‌‏دهد‌، بلافاصله به مافوق آن گزارش داده شود.

وی گفت: قصد داریم کارها را وارد فاز عملیاتی کنیم و در این راستا باید بدون تعارفات پیش رفت.

هدف ۵۲ میلیارد دلاری برای صادرات غیرنفتی

وزیر بازرگانی نیز در این مراسم با اشاره به اهداف برنامه‌های اول تا سوم کشور در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی گفت: در برنامه اول ۶۵‌درصد اهداف صادرات غیرنفتی، در برنامه دوم ۴/۲۶‌درصد و در برنامه سوم نیز ۹۳‌درصد از اهداف برنامه‌ محقق شده‌ است و طبق برنامه چهارم توسعه باید میزان صادرات غیرنفتی در سال پایان برنامه به ۸/۵۲‌میلیارد دلار برسد، لذا با توجه به تحقق ۵/۱۰‌میلیارد دلاری صادرات در سال ۸۴ و رشد قابل توجه آن در ۶ ماه امسال، دستیابی به اهداف برنامه چهارم دور از انتظار نیست.

میرکاظمی‌ درباره تقسیم‌بندی کلی کالا‌های صادراتی ایران به کشور‌های هدف عنوان کرد: ۱۶‌درصد از کالا‌های صادراتی ایران به مقصد اتحادیه اروپا، ۵‌درصد به آسیای جنوب شرقی، ۲۰‌درصد به کشور‌های عضو اکو، ۳۷‌درصد به کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، ۸‌درصد به آفریقا و ۱۴‌درصد نیز به کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع صادر شده ‌است.

او همچنین خاطرنشان کرد: کشور امارات با ۲۲‌درصد، هند ۱۱‌درصد، ژاپن، عراق و چین نیز هر کدام هشت‌درصد و سایر کشور‌ها در مجموع ۴۵‌درصد بازار‌های مهم صادرات پتروشیمی‌ ایران هستند.

وزیر بازرگانی با تمجید از رشد مناسب صادرات خدمات فنی و مهندسی تصریح کرد: اگر میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی را به مجموع صادرات غیرنفتی بیفزاییم، صادرات کالا‌های غیرنفتی در ۶ ماه نخست امسال از رشدی ۴۰‌درصدی برخوردار می‌شوند چرا که میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی از سال ۷۳ با ۷۵‌میلیون دلار شروع شد و در سال ۸۴ به ۵/۱‌میلیارد دلار افزایش یافت.

میرکاظمی‌ در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازار‌های عمده صادراتی مواد معدنی ایران، خاطرنشان کرد: عراق ۸‌درصد، امارات ۵‌درصد، قطر ۵‌درصد، ترکیه ۴‌درصد و مجموع کشور‌های روسیه، کویت، افغانستان، انگلستان و پاکستان در مجموع ۴۷‌درصد بازار خود را به محصولات ایرانی اختصاص داده‌اند.

وزیر بازرگانی ادامه داد: ۶/۱۹‌درصد صادرات فرش و صنایع دستی به امارات، ۱۹‌درصد به آلمان، ۱۵‌درصد به آمریکا، ۵/۷‌درصد به ایتالیا و ۵/۵‌درصد نیز به ژاپن صادر می‌شود.

میرکاظمی‌ از کشور‌های امارات با بیش از هفت‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون دلار، آلمان پنج‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون دلار، فرانسه ۲‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار و چین ۲‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون دلار به عنوان شرکای بزرگ تجاری و عمده‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران نام برد.

وی اظهار کرد: بیش از ۳۰‌درصد کالاهای وارداتی به کشور در حوزه کالا‌های سرمایه‌ای، ۴۰‌درصد واسطه‌ای و مابقی نیز به کالاهای مصرفی اختصاص دارند.

وزیر بازرگانی در بخش دیگری از سخنانش کشورهای امارات، عراق، هند، چین، ژاپن، کویت و افغانستان را عمده‌ترین واردکنندگان کالا از ایران برشمرد.

به گفته او، امارات با یک‌میلیارد دلار، عراق یک‌میلیارد دلار، هند ۷۰۰‌میلیون دلار، چین و ژاپن هرکدام ۵۰۰‌میلیون دلار، کویت ۴۰۰‌میلیون دلار و افغانستان ۳۹۵‌میلیون دلار از کالاهای ایرانی را وارد می‌کنند.

وزیر بازرگانی با اشاره به نتایج پیش‌بینی میزان صادرات غیرنفتی در طول سال‌های آینده گفت: در صورتی که رشد صادرات غیرنفتی در فاصله سال‌های ۹۰ ـ ۸۵ با رشد ۳۰‌درصدی حرکت کند، در پایان برنامه چهارم با ۳۰‌میلیارد دلار سالانه رشد صادرات غیرنفتی مواجه خواهیم بود.

به اعتقاد میرکاظمی‌، تداوم رشد صادرات به نسبت وضعیت واردات ۳۹‌میلیارد دلاری موجب می‌شود تراز صادرات و واردات تا پایان برنامه چهارم به روندی متعادل دست یابد.

وی گفت: اگر صادرات سال ۸۴ را ۵/۱۰‌میلیارد دلاری در نظر بگیریم و پیش‌بینی سال ۸۵ تا ۸۸ را با رشد ۳۰‌درصد معین کنیم، به ۳۰‌میلیارد دلار صادرات و نیز اگر با رشد ۴۰‌درصدی در نظر بگیریم در پایان برنامه به ۳/۴۰‌میلیارد دلار صادرات و چنانچه با رشد ۵۰‌درصدی در نظر بگیریم به ۲/۵۳‌میلیارد دلار صادرات دست می‌یابیم که پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۰ با رشد ۳۰‌درصدی به ۷/۵۰‌میلیارد دلار و با رشد ۴۰‌درصدی به ۷۹‌میلیارد دلار و با رشد ۵۰‌درصدی به ۶/۱۱۹‌میلیارد دلار صادرات دست یابیم.

وی همچنین در ادامه برای سال ۸۴، ۱۵۰‌میلیارد تومان مشوق صادراتی را عنوان کرد و برای سال ۸۵ نیز پرداخت ۲۷۲‌میلیارد تومان مشوق صادراتی را پیش‌بینی کرد.

وزیر بازرگانی همچنین با اشاره به نقاط قوت و تاثیرگذار در روند رشد صادرات غیرنفتی عنوان کرد: علاقمندی به توسعه صادرات، وجود ظرفیت‌های مختلف تولید صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدمات، وجود زیرساخت‌های نسبتا مناسب، سطح دانش و نیز ظرفیت‌های مازاد بر نیاز کشور، همچنین شهرت برخی محصولات در بازار‌های بین‌المللی در رشد صادرات غیرنفتی کشور نقش بسیار مهمی‌ ایفا می‌کند.

به اعتقاد او حضور در جمع ۲۵ کشور منطقه، افزایش قیمت نفت و گاز، وجود تقاضا برای انواع محصولات در منطقه، اقتدار ملی و افزایش علاقه‌مندی به کالا‌های ایرانی و آزاد‌سازی اقتصاد تجاری در سراسر جهان، تاثیر بسیاری در توسعه صادرات غیرنفتی ایران در پی خواهد داشت.

وزیر بازرگانی تصریح کرد: بازار‌های آسیای جنوب شرقی و آفریقا، تعامل بهتر با اتاق‌های بازرگانی و اتحادیه‌های صادراتی، جذب چهار‌درصد از بازار‌های هدف در کالا‌های رقابت‌پذیر موجب توجه بیشتر به افزایش صادرات غیرنفتی می‌شود.

وی همچنین از حضور سنتی و غیرعلمی‌ در بازار‌های جهانی و سطح رقابت‌پذیری کالا‌ها، ماندگاری در بازار، تکمیل نشدن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و اصرار بر راهبردهای فشاری به جای راهبردهای کششی را به عنوان عوامل تهدیدکننده صادرات کشورمان نام برد.

میرکاظمی عنوان کرد: نبود خوشه‌های صادراتی و نام و نشان تجاری، نرخ تورم و نرخ تسعیر ارز، بهره‌وری داخل بنگاه، تحولات تجارت جهانی و منطقه، سطح حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم و کم توجهی به مدیریت کیفیت در توسعه صادرات غیر نفتی، نقش منفی در رشد صادرات ایفا می‌کنند.

وزیر بازرگانی در ادامه بر لزوم فرهنگ‌سازی، توسعه مراکز اطلاع‌رسانی، تقویت نظام‌های حمایتی مالی و فنی، ضمانت صادرات، کاهش ریسک، توسعه روابط دوجانبه و چند جانبه و انعقاد موافقتنامه‌ها تاکید کرد.

او با اشاره به این که بسیاری از کالا‌های صادراتی ایران به کشور‌های پرریسک صادر می‌شود بر لزوم افزایش سهم ضمانت صادرات به ۱۵ تا ۲۰‌درصد تاکید کرد.

وی گفت که این امر در بودجه سال ۸۶ پیش‌بینی شده و توجه جدی به این مساله خواهد شد.

وزیر بازرگانی همچنین به توسعه زیرساخت‌های صادراتی، تسهیل امر صادرات، هدفمند کردن و توسعه حمایت‌ها، توسعه مراکز تجاری، کاهش تصدیگری و توسعه خوشه‌های صادراتی، همچنین توجه به کل زنجیره، توانمند‌سازی بنگاه‌های خصوصی و حمایت بیشتر نسبت به رفع مشکلات و پیگیری الحاق به سازمان تجارت جهانی تاکید کرد.

جوایز صادراتی بیشتر می شود

در این مراسم، دکتر مهدی عضنفری، رییس سازمان توسعه تجارت، سخنران اول بود.

وی با اشاره به رقم ۴/۷میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در نیمه نخست امسال اظهار داشت: این میزان صادرات تقریبا معادل کل صادرات سال ۸۳ است.

وی افزود: صادرات غیرنفتی کشور در ۶ماه اول سال‌جاری رشد ۵۸درصدی را داشته است.

غضنفری خاطرنشان کرد: در صادرات غیرنفتی ۶ماه اول سال‌جاری بخش‌های پتروشیمی و صنعت جایگاه و سهم برتری داشتند.

به گفته وی اگر بخش پتروشیمی را از این آمار حذف کنیم معادل ۳۰درصد برای صادرات کلیه کالاها رشد داشته ایم. وی سهم صادرات به امارات را ۲/۲۰درصد عنوان کرد و گفت: بخشی از ارزش افزوده کشور هنوز استفاده نشده است.

معاون وزیر بازرگانی، رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی در ۶ ماه اول سال‌جاری را ۱۲درصد ذکر کرد و افزود: با اینکه در صادرات خدمات فنی و مهندسی رشد داشتیم، اما هنوز در مورد این خدمات انسجام لازم وجود ندارد.

وی با تاکید بر افزایش توان حرفه‌ای صادرکنندگان، گفت: سازمان توسعه تجارت در ۶ ماه گذشته در راستای شناسایی مشکلات صادرکنندگان، طراحی راه‌حل‌ها و ارائه مصوبات و تدوین مسائل قانونی تقریبا ۱۴۰هزار نفر ساعت وقت صرف کرده است.

وی با تاکید بر تنظیم روابط تجاری گفت: به دلیل اینکه عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) نیستیم امضای موافقتنامه‌های تجاری بسیار اهمیت دارد.

غضنفری گفت: به صورت مستقیم یا غیر مستقیم کمک زیادی به صادرکنندگان صورت گرفته است.

به اعتقاد وی اطلاعات بازارهای صادراتی باید هر چه سریعتر اخذ شود. کاستی‌ها در این زمینه بسیار است و باید اطلاعات بازارهای صادراتی ساماندهی شود.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به مدیریت رویدادهای تجاری افزود: مقرر شده برنامه‌ها و اعزام هیات‌های تجاری از نظر تکرار به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه تا سه درصد جایزه صادراتی به صادرات انواع کالاها تداوم می‌یابد، گفت: جایزه صادراتی فرش دستباف از سه‌درصد به ۵درصد افزایش یافته و جایزه محصولات نساجی نیز در ۵درصد خود باقی مانده است.

غضنفری با اشاره به طرح مدیریت کیفیت جامع صادراتی گفت: با تصویب این طرح از خرید کالاهای بی‌کیفیت ممانعت به عمل می‌آید.