روز ملی صادرات از نگاه صادرکنندگان نمونه

گروه بازرگانی- امروز چنان که در تقویم تجاری کشور ثبت شده، روز ملی صادرات است و از پنجاه صادرکننده نمونه در مراسمی با حضور رییس‌جمهوری، وزیر بازرگانی و مدیران تجاری و اقتصادی کشور تقدیر می‌شود. نمائی از مراسم روز ملی صادرات در ۲۹ مهرماه سال ۱۳۸۴

روزنامه دنیای‌اقتصاد همچون سال‌های گذشته در گفت‌وگو با مدیران عامل شرکت‌های برتر صادراتی و مدیران تشکل‌های فعال در این بخش، چند و چون تجارت خارجی کشور در یک‌سال گذشته را بررسی کرده است. در این جا گزینه‌ای از سخنان چند تن از صادرکنندگان نمونه کشور از نظرتان می‌گذرد و متن کامل آن فردا به صورت ویژه‌نامه‌ای تحلیلی - خبری به همراه گزارش روز ملی صادرات منتشر می‌شود.

محمد حسین زهتابچیان، مدیر عامل شرکت راک‌شیمی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با تاکید بر اینکه باید برای جوایز صادراتی فرمولی جدید تنظیم و تدوین شود، گفت: تورم در ایران دو رقمی است نرخ بهره هم به همین دلیل به این زودی‌ها، قابل کاهش نیست. نرخ ارز هم با افزایش سالانه اندک نمی‌تواند جوابگوی این دو باشد. پس بهتر است که دولت دو اقدام عمده انجام دهد. اول اینکه نرخ پایه صادراتی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تثبیت کند که با توجه به پایین بودن امتیاز صادرات، بهترین زمان برای انجام این کار همین الان است. دولت این نرخ‌ها را به گمرک اعلام کند و به دنبال فرمول‌های پیچیده اثبات آن نرود. دوم اینکه در ابتدای هر سال جایزه صادراتی را براساس فرمول زیر تعیین کرده و رقم به دست آمده را به بانک‌ها اعلام کند تا صادرکننده پس از صدور کامل کالا، بتواند به راحتی آن را دریافت کند.

جایزه صادراتی= میانگین نرخ ارز در سال قبل × (میانگین نرخ تورم جهانی سال قبل - میانگین نرخ تورم داخلی سال قبل)

حاج‌محمدیار محمدی، مدیرعامل شرکت «الماس یار» با اشاره به اینکه این شرکت در سال گذشته ۵۲میلیون دلار پسته به خارج صادر کرده، به بخشنامه شورای عالی صادرات مبنی بر تفاوت یک درصدی میان جوایز صادراتی اشخاص حقیقی و حقوقی انتقاد کرد و گفت: این تمایز و تفاوت مبتنی بر استدلال منطقی نیست و محصول یک تصمیم غیر کارشناسانه و شتاب‌زده است. چرا که مرز میان سود و زیان و جهش و توقف در همین یک‌درصدی نهفته است که اشخاص حقیقی در مقایسه با اشخاص حقوقی از آن بی‌بهره شده‌اند.

یونس ژائله سعدآباد، مدیرعامل شرکت شیرین عسل که طی ۵ سال اخیر به عنوان صادرکننده نمونه کشور انتخاب شده، معتقد است که اعمال تعرفه‌های سنگین برای واردات به خصوص در بخش مواد اولیه و بسته‌بندی مورد نیاز صنعت با هدف حمایت از تولید کالاهای داخلی، می‌تواند منجر به ضربه‌پذیری اقتصاد شود. بنابراین واقعی کردن تدریجی قیمت‌ها و حذف و تعدیل تعرفه‌ها، راهکاری موثر برای اقتصاد و کشور در فرجه اندک باقی‌مانده برای ورود به بازارهای بین‌المللی از طریق سازمان تجارت جهانی (WTO) خواهد بود.

مجید عادشی، مدیرعامل شرکت «پامچال آسیا» به ثابت نبودن ضوابط و قوانین بازرگانی به خصوص گمرک‌های کشور اشاره کرد و گفت: این مقررات به طور مداوم در حال تغییرند و پس از تصویب عطف به ما سبق نیز می‌شوند که این روند موجب تردید و عدم اطمینان بازرگانان در سرمایه‌گذاری داخلی می‌گردد.

دکتر پدرام سلطانی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه این صنعت در ۲۰سال آینده بیش از ۱۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیاز دارد، گفت: ‌اگر می‌خواهیم نرخ رشد اقتصاد کشور با آهنگ نرخ رشد اقتصاد جهانی منطبق باشد باید سالانه ۷ تا ۸میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم.

دکتر غلامحسین فرزندی، مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر با بیان اینکه واردات چند قلم از مواد اولیه دارو، مشمول تعرفه‌های بالا است، توضیح داد: با این حال مشکل صنعت داروسازی کشور، واردات و افزایش تعرفه‌ها نیست. مساله این است که برخی تولیدکنندگان داخلی دارو نتوانسته‌اند به تعهدات خود از نظر کمی عمل کنند.

مدیر بازرگانی شرکت «نهرین» هم بر این اعتقاد است که صنعت کفش از نظر اشتغالزایی جایگاهی قابل توجه در کشور دارد و جایزه صادرکنندگان نمونه در این بخش باید به ۵درصد برسد تا انگیزه برای تولید و رقابت تشدید شود و صنعت کفش از رکود و توقف فعلی رها شود.

جواد رجبی‌راد، رییس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری، مواردی همچون افزایش دائمی و بی‌رویه مواد اولیه مانند چوب MDF، یراق‌آلات و پارچه، واردات مبلمان خارجی بدون اعمال تعرفه‌های کارشناسی شده، اخذ عوارض تجمیعی و نارسایی‌های ناشی از قانون کار را از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر این صنعت ارزیابی کرد و گفت: آنچه در صنعت مبلمان منزل و اداری ایران در شمار مشکلات حاد قلمداد می‌شود در میان رقبای سرسخت خارجی وجود ندارد در نتیجه رقابت‌ با آنها امکان‌پذیر نیست اگرچه صنعت مبلمان ایران باسابقه و پشتوانه هفتاد ساله و آمیختگی با هنر ایرانی - اسلامی قابلیت‌های بالایی برای توسعه و حضور در بازارهای خارجی دارد.