گروه بنگاه‌ها: واردات بی‌رویه انواع ظروف خارجی، صنعت چینی‌سازی و تولید اپال ایران را تهدید می‌کند و تولید‌کننده داخلی این نوع محصولات احساس می‌کند که تنها مانده است.

رئیس هیات‌مدیره گروه کارخانجات مقصود با تشریح موانع تولید ملی در کشور با اعلام این مطلب گفت: تولید ظروف به‌ویژه ظروف چینی و اپال در ایران قدمتی طولانی دارد ولی مدتی است که بازار کشور بر روی انواع محصولات خارجی گشوده شده است. غلامرضا ایمانی افزود: درحالی‌که ما انواع مالیات‌ها، اعم از ارزش‌افزوده که جدا بر روی دوش تولید سنگینی و بعضا تولید را زیان‌آور می‌کند و مالیات‌های عمومی را می‌پردازیم، رقبای ما تنها متحمل هزینه حمل کالای خود شده‌اند! وی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» مشکلات نرخ پول، بیمه، مالیات و پایین‌بودن نرخ بهره‌وری را به‌عنوان معضلات اصلی تولیدکنندگان داخلی و بسیاری از کارخانه‌های با سابقه چندین دهه فعالیت دانست و گفت:این موارد کارخانه‌های بسیاری را به کام ورشکستگی سوق داده و لازم است یکبار برای همیشه راه‌حلی به منظور برون‌رفت از این شرایط اندیشیده شود.

ایمانی پیشنهاد داد که یک نقطه از کشور به‌عنوان پایلوت فعالیت‌های صنعتی انتخاب و تبدیل به منطقه آزاد صنعتی در قالب قوانین این نوع مناطق شود و معافیت‌های مربوط به مناطق آزاد همچون معافیت‌های مالیاتی و سایر موارد پیش‌گفته در این منطقه اعمال شود. مدیر گروه کارخانجات مقصود با بیان اینکه این گروه تولیدی با بیش از چهار دهه فعالیت و تولید اشتغال، از سال ۹۴ به مرز ورشکستگی رسید،گفت: آمارهای موجود و مستندات نشان می‌دهد از زمان تاسیس، این کارخانه تاکنون میلیاردها تومان بابت حق بیمه و مالیات به سازمان تامین‌اجتماعی و سازمان امورمالیاتی پرداخت کرده و این درحالی است که هم‌اکنون تمام کارکنان این کارخانه با مشکل بیمه مواجهند. وی افزود: اگر یکی از کارگران یا اعضای خانواده آنها مبتلا به بیماری‌های خاص همچون سرطان شود، باید با استفاده از بیمه‌های تکمیلی مشکلات خود را حل‌وفصل کند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون عمده قوانین در جهت حمایت از واردات است و قانونی برای حمایت از صادرات وجود ندارد، خاطرنشان کرد: دو قانون بعد از انقلاب به جهت حمایت از تولید داخلی مصوب شد که یکی قانون بهبود فضای کسب‌وکار بود و دیگری قانون رفع موانع تولید؛ باید دید کدام‌یک از این دو قانون به درستی اجرا می‌شود. مدیر گروه کارخانجات مقصود گفت: ازسوی دیگر، در حال‌حاضر واردات بی‌رویه منجر به ورشکستگی کارخانجات داخلی شده است و متاسفانه می‌بینیم به جای حمایت از تولید داخل عملا با سختگیری‌های برخی نهادها همچون مراجع بیمه و مالیات، تولیدکننده داخلی توان خود را برای تولید رقابتی از دست می‌دهد. ایمانی تاکید کرد: آیا در گذشته کشورهای پیشرفته‌ای که امروز در عرصه تولید و اقتصاد سرآمد هستند، تجربیات امروز ما را تجربه نکرده‌اند؟ باید دید که این کشورها چه اقدامی انجام داده‌اند که امروز در عرصه تولید و اقتصاد سرآمد شده‌اند!