دنیای اقتصاد: نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور با محوریت بررسی روند واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی و امضای تفاهم‌نامه با نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، برگزار شد.محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران با تاکید بر اهمیت واگذاری‌های طرح‌های نیمه‌تمام دولتی برای بخش‌خصوصی گفت: خصوصی‌سازی واقعی و انتقال قدرت به بخش‌خصوصی با اجرای کامل این طرح محقق می‌شود.

به اعتقاد او حدود یک‌چهارم یعنی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از این طرح‌ها قابل‌انتقال است و با این انتقال ۷۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد که اتفاق بزرگی است که اگر عملی شود افزایش نقش بخش‌خصوصی هم محقق خواهد شد. انصاری تصریح کرد: به لحاظ تعداد، ۹۰ درصد پروژه‌ها استانی هستند و تحقق این میزان واگذاری می‌تواند تحولی ملی تلقی شود، مشروط بر اینکه اتاق‌های سراسر کشور هم بر روند واگذاری نظارت داشته باشند و بدانند که این موضوع نه پیمانکاری، بلکه سرمایه‌گذاری است. همچنین رئیس کارگروه تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی اتاق ایران توضیحاتی در مورد واگذاری طرح‌‌های نیمه‌تمام طبق ماده ۲۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ارائه کرد. علی عبدالعلی‌زاده در ابتدای سخنان خود با تاکید بر اهمیت واگذاری‌ها برای بخش‌خصوصی گفت: ماده ۲۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ماموریت مهمی را از دولت جدا کرده و به بخش‌خصوصی می‌سپارد.

این سیاست ناشی از بی‌پولی دولت نیست، بلکه ناشی از سیاست‌ کوچک کردن دولت است. عبدالعلی‌زاده افزود: حضور بخش‌خصوصی در پروژه‌های خیرین مدرسه‌ساز، تجربه خوبی بوده که منجر به بوروکراسی کمتر، هزینه پایین و همچنین مشارکت بالای مردم شده است که می‌تواند در موارد دیگر هم به‌کار گرفته شود. وی طرح‌های نیمه‌تمام دولتی را سه نوع برشمرد و گفت: طرح‌های دارای توجیه اقتصادی، طرح‌های نیمه‌تمامی که توجیه اقتصادی آنها در تردید است و طرح‌هایی که فعلا نمی‌توان برای آنها توجیه اقتصادی تعریف کرد، سه نوع طرح تعریف‌شده نیمه‌تمام هستند که سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی می‌توانند برای تکمیل یا بهره‌برداری آنها اقدام کنند.

رئیس کارگروه تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی اتاق ایران همچنین از مشوق‌هایی صحبت کرد که برای قراردادهای واگذاری در آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور آورده شده‌است. عبدالعلی‌زاده تضمین خرید محصول و توثیق پروژه با تضمین خرید برای دریافت تسهیلات، مجوز صادرات محصول و کمک‌های فنی، در اختیار گذاشتن زیرساخت‌های بخش عمومی، واگذاری امتیازات و حقوق به شخص ثالث و کمک به فاینانس خارجی و دریافت تسهیلات از بانک‌های توسعه‌ای را از این مشوق‌ها عنوان کرد. عبدالعلی‌زاده در مورد سرعت واگذاری‌ها هم گفت: در سال ۹۴، حدود ۱۰۰۹ طرح و در سال ۹۵، دو هزار و۷۷۲ طرح واگذارشده که در مجموع سه هزار و۸۰۰ طرح می‌شود که نشان‌دهنده سرعت خوب واگذاری‌ها است.