دنیای اقتصاد: آماده بودن امضای قرارداد خرید ۱۱۲ فروند هواپیما از ایرباس و توافق ایران با یک شرکت لیزینگ بین‌المللی برای تامین مالی خرید ۷۷ فروند ایرباس، جدیدترین خبرها در روند مذاکرات ایران با این شرکت فرانسوی به منظور نوسازی ناوگان هوایی است. بعد از مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا که بانک‌های این کشور را از تامین مالی فروش هواپیما به ایران منع می‌کند، مقامات ایرانی رایزنی با فاینانسورهای (تامین‌کنندگان مالی) کشورهای دیگر را در دستور کار قرار داده‌اند.

در این زمینه قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل از ادامه مذاکرات برای خرید هواپیما خبر داده و می‌گوید: برای تامین مالی خرید ۷۷ فروند ایرباس، با یک شرکت لیزینگ بین‌المللی به توافق نهایی رسیده‌ایم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه کاشان افزود: مذاکرات برای خرید هواپیما ادامه دارد و تاکنون اروپایی‌ها و مقامات رسمی ایرباس واکنشی منفی درباره قرارداد فروش هواپیما به ایران از خود نشان نداده‌اند. وی ادامه داد: طبق روال گذشته روز دوشنبه (اول آذر) نمایندگان ایرباس برای مذاکره پیرامون جزئیات قرارداد وارد تهران شدند و سطح این هیات، هیچ تفاوتی نسبت به گذشته نداشت. فخریه‌کاشان تاکید کرد: در صورتی‌که نظر ایرباس درخصوص این قرارداد تغییر کرده بود، برای انجام مذاکرات به تهران سفر نمی‌کردند. این مقام مسوول با اشاره به موضع‌گیری متفاوت اروپا و آمریکا درباره همکاری با ایران اظهار کرد: اینکه شرکت آمریکایی بوئینگ با سیاست‌های احتمالی دولت جدید این کشور برای نقض توافق‌های فروش هواپیما به ایران موافقت کند، شاید طبیعی باشد؛ ولی نظر اروپایی‌ها با آن کاملا متفاوت است. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی درباره نتایج مذاکره با مقامات ایرباس گفت: هم‌اکنون قرارداد خرید ۱۱۲ فروند هواپیمای ایرباس نهایی شده و آماده امضا است. وی همچنین درباره نحوه تامین مالی این قرارداد اضافه کرد: طبق قرارداد اولیه، روش خرید هواپیماها به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک، بلندمدت است و درهمین زمینه موفق شدیم با یک شرکت لیزینگ بین‌المللی برای تامین مالی خرید ۷۷ فروند ایرباس به توافق نهایی برسیم. فخریه کاشان تصریح کرد: برای تامین مالی تعداد باقی‌مانده هواپیماهای ایرباس نیز به اندازه کافی فرصت باقی است و به راحتی می‌توانیم برای تامین مالی آن اقدام کنیم.

در همین حال، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم درباره تصویب طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا ضد ایران، می‌گوید: این طرح هنوز به تصویب سنا نرسیده است و در صورت تصویب هم، تنها موسسات و بانک‌های آمریکایی از تامین مالی فروش هواپیما به ایران منع می‌شوند که این موضوع، مشکلی در فروش هواپیما به ایران ایجاد نمی‌کند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ادامه داد: تصویب این طرح خاصیت تبلیغاتی برای فضای داخلی کشور آمریکا دارد؛ در حالی‌که براساس توافق برجام، آمریکایی‌ها متعهد به لغو تحریم‌های هوایی علیه ایران از جمله فروش هواپیما هستند؛ بنابراین اجرای هرگونه طرح اخلال‌آور، اجرای توافق را زیرسوال برده و آمریکا بیش از ایران متضرر می‌شود. به گفته این مقام مسوول، ایران تاکنون به تعهداتش پایبند بوده است و از طرف آمریکایی هم می‌خواهد که متعهد باشد؛ ضمن اینکه وزارت امورخارجه هم هرگونه عدم پایبندی به برجام را پیگیری می‌کند. آرمان بیات، کارشناس ارشد حوزه هوایی هم معتقد است: ترجمه و تحلیل طرح تصویب شده مجلس نمایندگان آمریکا نشان می‌دهد که فقط فاینانس فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران نباید از سوی بانک‌ها و موسسات مالی این کشور انجام شود.

وی ادامه داد: براساس این طرح، آمریکا نمی‌خواهد از بودجه و نقدینگی موسسات و بانک‌های خود برای فروش هواپیماهایش استفاده کند. بیات افزود: براساس مفاد این طرح، آمریکا در تلاش است که پشتوانه مالی فروش هواپیما به ایران از منابع مالی این کشور پرداخت نشود و کشوری دیگر، تامین مالی این خریدها را بر عهده بگیرد و این مبالغ، وارد خزانه شده و جذب سرمایه انجام شود. این کارشناس ارشد حوزه هوایی به تبعات منفی تصویب این طرح هم اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر چه این طرح خللی جدی در فروش هواپیما به ایران ایجاد نمی‌کند؛ اما ممکن است فاینانسورهای کشورهای دیگر را برای انجام مبادلات مالی با ایران نگران کند. وی معتقد است برای کاهش تاثیر اجرای این طرح، نظام دیپلماسی کشور باید فعال‌تر عمل کند و ضمانت‌های مناسبی را به تامین‌کنندگان مالی خرید هواپیما ارائه دهد.