دنیای اقتصاد: میز تهران و سئول در سازمان توسعه تجارت دو کشور تاسیس می‌شود. پس از اجرای برجام کره‌جنوبی به‌عنوان یکی از شرکای مهم تجاری ایران، قرار شد به تجارت یک‌طرفه خود با کشورمان پایان دهد. تغییر تاکتیک ایران در تجارت با کره به‌گونه‌ای تعریف شده است که بازار در مقابل بازار مد نظر قرار گیرد. با توجه به اینکه ایران همواره مصرف‌کننده کالاهای کره‌ای بوده، در دوره جدید مناسبات تجاری و اقتصادی خود با کره‌جنوبی، خواستار راه‌اندازی خط تولید برندهای کره‌ای در ایران شده است؛ از این نظر که کره‌جنوبی به جای ارائه کالاهای نهایی خود به بازار ایران، با رویکرد تولید مشترک وارد کشور شود و محصولات مشترک را از طریق ایران به کشورهای منطقه که حدود ۴۰۰ میلیون جمعیت دارند، صادر کند. البته کره‌ای‌ها نیز در مذاکراتی که با مقامات مسوول ایرانی داشتند نسبت به تغییر راهبرد همکاری با ایران چراغ سبز نشان دادند.

آنها نیز اعلام کردند که به همکاری‌های طولانی‌مدت با ایران می‌اندیشند و در همکاری‌ با ایران به منفعت کنونی فکر نمی‌کنند. همچنین این شریک تجاری ایران برای افزایش حجم تجارت تهران و سئول اعلام آمادگی کرده‌ است. کره‌ای‌ها معتقدند که می‌توانند با ایرانی‌ها سرمایه‌گذاری مشترکی داشته باشند، چراکه کره‌جنوبی به لحاظ دانش فنی و تکنیک، پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته و می‌تواند در این خصوص به ایران کمک کند. این در حالی است که کره‌جنوبی یکی از کشورهایی بود که با تشدید تحریم‌ها، همکاری خود را با ایران قطع کرد و این موضوع گله‌مندی ایرانی‌ها را به‌دنبال داشت. اواسط اردیبهشت ماه امسال بود که رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به ایران سفر کرد و در جمع فعالان اقتصادی ایران اعلام کرد که این کشور یک بسته حمایتی ۲۵ میلیارد‌دلاری برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ایران پیش‌بینی کرده است. این بسته، نخستین بسته حمایتی یک کشور برای ترغیب فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری بود. کارشناسان معتقدند که کره‌ای‌ها نیز در حال وفق دادن خود با شرایط جدید ایران هستند. با حضور رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی ۱۴ تفاهم‌نامه همکاری بین فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران و کره‌جنوبی نیز منعقد شد. کره‌جنوبی یکی از کشورهای موفق صنعتی است که ایران سطح تجارت نسبتا بالایی با این کشور دارد. البته تاکنون ایران در تجارت با کره‌جنوبی بیش از اینکه صادرکننده کالا باشد، واردکننده بوده است و مهم‌ترین اقلام صادراتی کره‌جنوبی تجهیزات الکترونیکی و وسایل نقلیه است. حال با توجه به اهمیت همکاری ایران با کره ‌جنوبی، خبرها حاکی از تاسیس میز تهران و سئول در سازمان توسعه تجارت دو کشور است. رئیس سازمان‌ توسعه تجارت ایران و رئیس مرکز تجارت و سرمایه‌گذاری کره‌جنوبی (کترا) با تبیین چارچوب فعالیت مشترک شرکت‌های ایرانی و کره‌ای، با تاسیس میز تهران و سئول موافقت کردند. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، قرار است این میزها با هدف آشنایی بیشتر تجار از ظرفیت‌ها و نیازهای دو کشور و پاسخگویی و راهنمایی به آنان در سازمان‌های توسعه تجارت دو کشور تشکیل شود.

مجتبی خسروتاج که در راس هیاتی تجاری به کره‌جنوبی رفته بود در دیدار با «سئو کیم جائه هونگ» در تشریح سیاست‌ همکاری‌های مشترک شرکت‌های ایرانی و کره‌ای گفت: تشکیل مراکز تحقیق و توسعه مشترک با شرکت‌های کره‌ای و همکاری در توسعه صادرات کالاهای تولیدی با نام و نشان شرکت‌های کره‌ای از جمله خواسته‌های ایران در توسعه تجارت با کره‌جنوبی است. وی در عین حال خاطرنشان کرد: توسعه سهم ایران در مونتاژ کالاهای تولیدی، معرفی و به‌کارگیری قطعات تولیدی در زنجیره تامین کالا توسط شرکت‌های کره‌ای از دیگر مواردی است که باید مورد توجه شرکت‌های کره‌ای قرار بگیرد. خسروتاج با تاکید بر اینکه ایران ظرفیت‌های تولیدی فراوانی دارد، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه صنعت قالب‌سازی به‌ویژه در تولید محصولات خانگی از مواردی است که تاکنون مغفول مانده و باید سیاست‌‌های آتی همکاری دو کشور با تاکید بر آنها تدوین شود. وی با بیان اینکه عمل به این سیاست‌ها برای داشتن روابط پایدار و با ثبات اقتصادی میان دو کشور ضروری است، تصریح کرد: شرکت‌های کره‌ای علاقه‌مند به کار با ایران باید در چارچوب این سیاست‌ها حرکت کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: قرار است میز کشوری با هدف آشنایی بیشتر تجار از ظرفیت‌ها و نیازهای دو کشور و پاسخگویی و راهنمایی آنها در سازمان‌های توسعه تجارت ایران و کره تشکیل شود. وی برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور را از دیگر موضوعات مورد پیگیری در کره دانست و یادآور شد: سئول پایتخت جمهوری کره در بهمن ماه سال جاری میزبان وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران برای برپایی دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور خواهد بود. قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به شرایط سرمایه‌گذاری در ایران اضافه کرد: در این سفر تلاش کردیم تا مزیت‌ها و ویژگی‌های تولید و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های بزرگ کره‌ای در ایران را تشریح و از آنها برای فعالیت در ایران دعوت کنیم. خسروتاج همچنین از اعزام هیات تجاری ایران به کره خبر داد و گفت: در دیدار با رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های وارداتی کره، مقدمات اعزام هیاتی از صادرکنندگان بخش خصوصی ایران برای سفر به این کشور فراهم شد که با هدف بازاریابی کالا برای صادرات و همزمان با اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور صورت خواهد گرفت. در سفر مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به کره، محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت در امور صنعتی و هیاتی تجاری از تجار و فعالان اقتصادی ایران او را همراهی کردند. ایران و کره‌جنوبی تاکنون ۱۱ اجلاس کمیسیون مشترک تجاری را برگزار کرده‌اند که آخرین آنها اسفند سال ۹۴ در تهران برگزار شد. مسوولان ایرانی در دیدار با همتایان کره‌ای خود همواره خواستار تغییر نگاه کره‌جنوبی به ایران به‌عنوان یک بازار مصرفی شده‌‌اند و بر سرمایه‌گذاری مستقیم و انتقال تکنولوژی کره‌ به ایران تاکید کرده‌اند.