گروهی از محققان آلمانی و انگلیسی موفق به ساخت حافظه دائمی با استفاده از نور شدند.

به گزارش «ایسنا» محققان مرکز تحقیقاتی کارلسروهه، دانشگاه مولسن آلمان و محققان دانشگاه آکسفورد و اکستر بریتانیا با مطالعه روی مواد تغییر فازدهنده موفق شدند تا سیگنال‏های نوری را تبدیل به سیگنال‏های الکتریکی کنند. محققان امیدوارند که با پیشرفت این فناوری منحصر‏ به‏ فرد در آینده نزدیک شاهد ظهور ریزپردازشگرهای نوری با ویژگی‏هایی همچون سرعت بسیاربالا، حداکثر کارآیی و فناوری‏های تبدیل نور باشیم. برای محقق ساختن حافظه نوری باید از بروز پدیده‏ای موسوم به گلوگاه معماری فون نیومن که طی آن، بیشتر زمان رایانه صرف انتقال اطلاعات بین ذخیره‏گاه و واحد پردازش مرکزی به‌جای اجرا روی آن می‏شود، جلوگیری کرد.

در واقع انتقال اطلاعات بین پردازشگر مرکزی و حافظه رم یکی از بزرگ‌ترین مشکلات رایانه‏های مدرن امروزی است. محققان در مورد ویژگی‏های مثبت فناوری ذخیره اطلاعات با روش نوری عنوان کردند: یکی از مهم‏ترین مزیت‏های این سیستم قابلیت ذخیره چندگانه اطلاعات هم به صورت دوتایی یعنی صفر و یک و هم به صورت معادلات اتمی به صورت همزمان است. به کمک فناوری بایت‏های نوری می‏توان فرکانس پردازش اطلاعات را حتی از مقیاس گیگاهرتز نیز فراتر برد.

در فناوری ذخیره اطلاعات به کمک نور با شلیک سریع پالس‏های نور به درون بلور و تبدیل موقت آن به ماده بی‏شکل اطلاعات ذخیره می‏شود و برای پاک کردن اطلاعات ماده بی‏شکل دوباره به بلور تبدیل می‏شود.