مخابرات با روش‌های جدید ایجاد درآمد کند

دنیای اقتصاد: پس از آنکه چند ماهی از جدی شدن اختلافات وزارت ارتباطات و مخابرات می‏گذرد، امروز گفت‏وگویی مشروح از معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات روی سایت این سازمان و وزارت ارتباطات قرار گرفت و توضیحاتی درباره این موضوع منتشر شد.

صادق عباسی شاهکوه در این گفت‏وگو درباره مشروط شدن افزایش تعرفه‏های شرکت مخابرات ایران در ازای ارائه طرح توسعه این شرکت اظهار کرد: اصولا بحث افزایش تعرفه به این دلیل مطرح شد چون بخش تلفن ثابت درآمدزایی کافی ندارد و توسعه آن امکان‌پذیر نیست. با این فرض وزارت ارتباطات قبول کرد که برنامه توسعه مخابرات ارائه شود تا متناسب با برنامه توسعه، در صورتی که برای تامین منابع مالی لازم باشد، تعرفه افزایش یابد. به این دلیل بود که افزایش تعرفه به ارائه طرح توسعه منوط شده است.

وی با اشاره به روند اجرایی شدن طرح همکدسازی تلفن ثابت و تاثیر آن بر درآمدهای مخابراتی اظهار کرد: از آنجا که هدف اصلی این است که مردم خدمات مناسب‌تری دریافت کنند، باید مطمئن شویم به‌واسطه طرح، مردم خدمات بهتری دریافت می‏کنند و طبعا وقتی خدمات بهتری عرضه شود مردم هم آمادگی دارند هزینه آن را بپردازند. معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری همچنین عنوان کرد: نکته دیگر اینکه براساس روش‌های استاندارد تعیین تعرفه، یکی از شاخص‌های موثر، بهبود بهره‏وری شرکت‌ها است، بنابراین لازم است وضعیت ساختاری و اداره شرکت‌ها نیز بهتر شود و برخی از هزینه‏ها کاهش پیدا کند. یعنی قرار نیست همه هزینه شرکت‌ها از مردم دریافت شود، به همین دلیل از سوی وزارت ارتباطات از شرکت مخابرات خواسته شده بود از نظر ساختاری هم بهینه‏سازی انجام دهد و برنامه مربوط به اصلاحات ساختاری هم ارائه شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعرفه راهکاری منطقی برای جبران کاهش درآمدهای مخابراتی است، توضیح داد: بررسی تحلیل درآمدی در هشت استانی که در نیمه اول ۱۳۹۳ در شرکت مخابرات هم‌کد شده بود نشان می‏داد درآمد این شرکت آنقدر که براساس مصوبه ۱۸۴ انتظار می‏رفت، افزایش پیدا نکرده است که دلایل مختلفی داشت. عباسی مواردی مانند تغییر حجم ترافیک شبکه ثابت به سمت تلفن همراه را از جمله موضوعاتی دانست که بخش عمده‏ای از کاهش درآمد شرکت مخابرات ناشی از این تغییر رفتار می‌شود که این موضوع با افزایش تعرفه قابل حل نیست.

وی همچنین عنوان کرد: قابلیت شبکه ثابت شرکت مخابرات محدود به ارائه سرویس مکالمه به مردم نیست و می‏تواند انواع سرویس‌ها را به دیگر اپراتورها ارائه کند. شاید بهتر باشد شرکت مخابرات بیشتر به کسب درآمد از دیگر اپراتورها تکیه کند. اینها موضوعاتی است که باید به‌عنوان اصلاح و بهبود ساختار این شرکت اتفاق بیفتد. ضمن آنکه در برخی بخش‌های تعرفه، اصلا کششی برای افزایش وجود ندارد.

وی ادامه داد: این را هم در نظر بگیریم که شرکت مخابرات متشکل است از شبکه تلفن ثابت، تلفن همراه و شبکه ارتباطات داده و در بحث درآمدزایی باید مجموع اینها را در نظر بگیریم. ما نمی‏توانیم از نظر سوددهی یا ضرردهی فقط یک بخش کوچک را در نظر بگیریم. اکنون شبکه ثابت به شبکه همراه سرویس ارائه می‏کند و دلیلی ندارد که از درآمد بخش همراه سهمی نداشته باشد. اگر شرکت مخابرات سهم بیشتری از درآمد خود را بر اساس سرویس‌های ارزش افزوده و خدمات انتقال یا نگهداری برای سایر اپراتورها بنا کند، وابستگی خود را به تعرفه و رفتار ترافیکی کاهش می‌دهد و می‌تواند رضایت مشترکان را هم بیشتر کند و برای شرکت بزرگی مثل مخابرات دارایی اصلی مشترکان رضایتمند است.