جرائم رایانه‌ای همواره در حال افزایش است

دنیای اقتصاد: اثرات مخرب جرائم رایانه‌ای تنها به تصویر بد از شهرت شرکت‌های بزرگ محدود نمی‌شود، بلکه منجر به ضرر‏های اقتصادی قابل‌توجهی به شرکت‌ها و اشخاصی می‌شود که از این رخداد آسیب می‌بینند. به گزارش روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار، نماینده انحصاری ضد ویروس پاندا در ایران، با توجه به گزارشی که اخیرا توسط مشاور فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات جونیپر منتشر شده است، جرائم رایانه‌ای به‌صورت بی‌وقفه رو به افزایش است.

براساس این گزارش، محققان هزینه نفوذ به داده‌ها را به صورت جهانی تا سال ۲۰۱۹، ۱/ ۲ تریلیون دلارتخمین زده‌اند؛ دقیقا ۴برابر آنچه برای سال ۲۰۱۵ تخمین زده شده بود. براساس این گزارش، با اینکه حملات بیشتری روی دستگاه‌های موبایل اتفاق می‏افتد (که بیشترین حمله روی پلت‌فرم‌های اندروید است) اما با هوشمندانه‌تر شدن وسایل الکترونیکی و گسترش اشیایی که مستقیما با درگاه اینترنت در تماس هستند (مانند لوازم خودرو، سنسورها و...) شاید دقیقا نتوان جایگاه خاصی را برای حملات سایبری در آینده نزدیک پیش‌بینی کرد.

«جیمز موار، آنالیزگر مرکز تحقیقات جونیپر توضیح می‏دهد: «ما کمتر شاهد بدافزارهای خطرناک روی دستگاه‌های تلفن همراه بودیم چرا که این موارد برای مجرمان سود کمتری دارند.» به گفته لوئیز کرونز، کارشناس امنیت اطلاعات در شرکت امنیتی پاندا، اکثر تهدیدهایی که روی تلفن‌های همراه مشاهده می‌شود، همان بدافزارهای باج‌خواه هستند که با تکنیک‌های مختلف دستگاه‌های قربانیان را قفل می‌کنند و تا زمانی که آنها پول درخواست شده را نپردازند نمی‌توانند به اطلاعات و سیستم خود دسترسی پیدا کنند. با این حال، ما تاکید می‌کنیم که شرکت‌های دیگر هم مانند مشاور IDC فکر می‏کنند که باید مراقب نفوذهای امنیتی که از طریق اینترنت تولید می‏شوند باشیم.

مطالعه جدیدی اخیرا توسط این شرکت آنالیز و تحلیل شده و اشاره کرده است که در سال ۲۰۱۶، ۹ تا از ۱۰ شبکه فناوری شده، دچار نفوذهای امنیتی خواهند شد که دقیقا به وسایل متصل به آنها مربوط است. مطابق پیش‌بینی متخصصان جونیپر از لحاظ موقعیت جغرافیایی، جایگاهی که نفوذهای امنیتی بیشتر در آنجا اتفاق می‏افتد، کشورهای آمریکای شمالی هدف بیشترین نفوذهای امنیتی هستند.

درواقع، ۶۰ درصد از اتفاقاتی که در سال ۲۰۱۵ رخ می‌دهد مربوط به آن منطقه است. البته احتمال دارد این میزان در سال‌های آینده جای خود را به کشورهای دیگر واگذار کند؛ در واقع کشورهایی که با ثروت بیشتر و دیجیتال کردن جوامع و اقتصاد خود مسیر خود را به جلو می‌برند، در معرض این خطر‌ها و حملاتی از این دست قرار خواهند گرفت.