سرعت بالای رشد فناوری‏های نوین در آینده

دنیای اقتصاد: تصوری که ما از ۱۰ سال قبل درباره امروزمان داشتیم شاید خیلی شبیه آنچه اکنون در آن هستیم، نباشد. رشد تکنولوژی در سایه تحقیقات و ابتکارات وابسته به فناوری‏های نوین این امکان را فراهم کرده تا بسیاری از ایده‏های ذهنی به واقعیت تبدیل شوند. همین شتاب باعث می‌شود تا آنچه از دنیای سال‏های بعد تصور می‌کنیم می‌تواند به مراتب متفاوت‌تر از تصور ما باشد. در ادامه به برخی از تکنولوژی‌هایی اشاره می‌شود که ممکن است تا یک دهه دیگر محقق شوند.

آبشش مصنوعی

یک مخترع علاقه‌مند به ساخت اعضای مصنوعی برای بدن نمونه اولیه محصولی را طراحی کرده است که LikeAFish نام دارد (مثل‏یک‏ماهی). فناوری LikeAFish به انسان این قابلیت را می‏بخشد که هنگام شنا در زیر آب، از آب اکسیژن تولید کند. درست مثل یک ماهی. در حال حاضر سایز و وزن این آبشش اولیه مشکل دارد، اما پیشرفت این پروژه خیلی سریع است و احتمالا پس از رفع مشکلات آن طولی نخواهد کشید که غواص‏ها به جای استفاده از مخزن اکسیژن از این ابزار برای زیرآبی رفتن استفاده کنند.

باغبان‏های روباتیک

شرکتی در بوستون آمریکا شروع به ساخت روبات برای کارهای کشاورزی کرده است که قادرند ۴۰ درصد از کارهای یدی را به صورت اتوماتیک انجام دهند.

روبات دیگری هم در ژاپن ساخته شده است که قادر است توت فرنگی‏هایی که رسیده‏ و آماده چیدن هستند را از باغ جمع کند. در دانشگاه MIT هم یک باغچه کوچک گوجه گیلاسی تعبیه شده است که به وسیله یک روبات اداره می‌شود. روبات‏ها امروزه این امکان را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند که لازم نباشد به صورت شبانه روزی در باغ‌ها سرکشی دائم داشته باشند. بنابراین در سال‏های آینده باید شاهد وجود باغ‌ها با باغبان‏هایی روباتیک باشیم که بیش از پیش رشد می‌کنند.

باریک‌ترین کامپیوترها و موبایل‏ها

به‌زودی پروژه‏ای اجرایی می‌شود که به واسطه آن اسمارت‎‏فون‏ها و تبلت‏ها به باریکی کاغذ خواهند بود تا به وسیله آن شما قادر باشید در هر زمان از آنها استفاده کنید. این پروژه در حال حاضر در دست اجرا است. چندی پیش محصولی به نام Papertab در نمایشگاه CES ۲۰۱۳ رونمایی شده و دو دانشگاه آمریکایی و کانادایی هم طی یک پروژه مشترک به نام Paperphone موبایلی با قطر یک کاغذ طراحی کرده‏اند.

تلویزیون هولوگرافیک

در نسل بعدی تلویزیون‏ها دیگر سایز صفحه نمایش یا کیفیت پیکسل‏های آنها اهمیتی نخواهد داشت. چیزی که برای تلویزیون‏های آینده مهم خواهد بود محوطه دید است. محققان دانشگاه MIT اخیرا تراشه‏ای ساخته‏اند که قادر است تصویری هولوگرافیک را با نرخ ۵۰ گیگاپیکسل در ثانیه تولید کند و مرزهای بین واقعیت و تصویر را به صفر برساند. البته هزینه اجرای این فناوری در تلویزیون بسیار بالا است اما مایکل بوو از تیم رسانه‏های تصویری MIT می‏گوید این فناوری خیلی گران تمام نمی‏شود. براساس پیش‌بینی بوو، تولید این تلویزیون‏ها از ۱۰ سال بعد شروع خواهند شد.

Google Earth پخش مستقیم

در دانشگاه آکسفورد، دانشمندان مشغول ساختن دوربین‏های خاصی هستند که قادرند کیلومترها بالای سر ما قرار داشته باشند و تصاویر ماهواره‏ای را به صورت پخش مستقیم ۲۴ ساعته برای ما مخابره کنند. این دوربین‏ها چیزی شبیه به لوله هستند و یک متر طول‏ دارند. قرار است این دوربین‏ها به بدنه ایستگاه‏های فضایی متصل شوند تا از تمام دنیا به صورت تمام‌وقت فیلمبرداری کنند. با پیشرفت‌های خوبی که تاکنون از گوگل دیده‌ایم می‌توان امیدوار بود که این تکنولوژی تا ۱۰ سال آینده ارائه شود و به‌راحتی بتوان از امکانات آن استفاده کرد.

دنیای بدون سیم

تعدادی از شرکت‌ها هم در حال رقابت برای ساخت دستگاهی (هاب وایرلس) هستند که الکتریسیته را به تمام وسایل برقی خانه برساند. ایده ساخت چنین دستگاهی برای اولین بار در دانشگاه MIT، از سوی فردی به نام مارین سولیاچیچ مطرح شد. براساس این ایده الکتریسیته و انرژی از طریق امواج الکترومغناطیس خاصی، به اشیای دیگری که در همان فرکانس رزونانس دارند، منتقل می‏شوند.

کپسول‌های مسافرتی

درحالی‌که سفر با سرعت‌های فوق سریع همین حالا هم وجود دارد اما یک شرکت در کلرادو در غرب آمریکا ایده‏ دیگری دارد. پژوهشگران می‏خواهند سرعت مسافرت با قطار را به ۴ هزار مایل در ساعت (تقریبا ۶۴۰۰ کیلومتر در ساعت) ارتقا دهند. با این فناوری هزاران کیلومتر مسافت بین کشورهای مختلف می‌تواند در عرض چند دقیقه طی شود و از مشکلات مسافرت‏های طولانی و پر هزینه کاسته شود.

کمپانی E۳ طرحی را ارائه داده است که بر مبنای آن قرار است قطار در یک لوله توخالی در فضای خلأ حرکت ‏کند. البته نیروی گرانشی که به مسافران وارد می‏آید همان چیزی است که در یک اتوبان معمولی تجربه می‌شود. این کمپانی هم‌اکنون مدل اولیه کپسول مسافرتی خود را ساخته است و در حال انجام آزمایش‏های ابتدایی روی آن است.

واقعیت مجازی

هم‌اکنون ارتش آمریکا برای اینکه نیروهای در حال تعلیم خود را در شرایط شبیه‏سازی شده قرار دهد از مدل‏های اولیه وسایلی که واقعیت مجازی را ایجاد می‏کنند استفاده می‏کند. این ایده حاکی از آن است که انسان ۳۰ سال بعد قادر خواهد بود قبل از اینکه خیلی از کارها را به‌صورت تجربی یاد بگیرد آنها را در دنیای مجازی تمرین کند. دنیای واقعیت مجازی این امکان را به نسل‌های بعد خواهد داد که بسیاری از فعالیت‌ها را پیش از روبه‌رو شدن با آن در دنیای دیگری تجربه کنند و بتوانند پیش‌بینی‌های بهتری برای مواجهه با آن داشته باشند، بنابراین دنیای ۲۰ یا ۳۰ سال بعد دنیایی است که به شدت به واقعیت مجازی وابسته است.