خبرگزاری تسنیم: بررسی‌های شرکت اریکسون روی 72 اپراتور موبایل در کشورهای توسعه‌یافته، تجربه اپراتورهایی که در فضای رقابتی ناگزیر به مهاجرت از نسل 2 به نسل 3 شده‌اند را حکایت می‌کند. این اپراتورها پس از سرمایه‌گذاری سنگین برای اجرای نسل 3 به مدت 9 ماه (به دلیل ارائه ترکیبی از دیتای جدید و صوت سابق) افزاش درآمد داشته‌اند و پس از ماه نهم درآمد آنها به یک دوم زمان استارت ارائه نسل 3 و 4 کاهش یافته است. این روند ناشی تغییر رفتار کاربران است.

این مدل نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری انجام شده در نسل ۳ و ۴، بازگشت سرمایه را برای اپراتورهایی که وامدار شبکه ۲G برای هزینه در ۳G هستند، تضمین نمی‌کند. بنابراین با توجه به آغاز ارائه خدمات نسل ۳ و ۴ در شهریور ۹۳ از سوی اپراتورهای اول و دوم پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۴ اپراتورها با مشکل بازگشت درآمد مواجه شوند. در حال حاضر بالغ بر ۸۰ درصد درآمد رایتل از دیتا است؛ اما اکنون وضعیت برای اپراتورهای اول و دوم چنین نیست. آنها درآمدی از ترکیب دیتا و صوت دارند و ۹ ماه ابتدایی ارائه خدمات نسل ۳ و ۴ را نیز پشت‌سرگذاشته و وارد فاز جدید شده‌اند. در بازار رقابتی، اپراتور همراه اول ۴ هزار میلیارد تومان و اپراتور ایرانسل ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ برای توسعه شبکه نسل ۳ و ۴ سرمایه‌گذاری کرده‌اند، آنها مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان نیز به عنوان حق لایسنس (پروانه) به دولت پرداخت کرده‌اند. از سوی دیگر ورود اپراتورهای جدید پهن باند ثابت و تغییرات پروانه‌ای آنها، رقابت بین اپراتورهای موبایل و ثابت را تنگ‌ترخواهد کرد. در نتیجه تغییرات پروانه‌ای، اپراتورهای پهن باند ثابت از امکاناتی از جمله وای‌فای و Fix LTE، نداشتن سهم ۲۸ درصدی دولت و هزینه‌های سرمایه‌گذاری سبک‌تر نسبت به اپراتورهای موبایل از امکان خوبی برای رقابت بهره‌مند هستند. آنها ۴۰ درصد درآمد خود را به مخابرات ایران و ۲۰ درصد به زیرساخت (دولت) می‌دهند.

شبکه پهن باند ثابت و موبایل سهم برابر از بازار اینترنت دارند. طبق آخرین آمار رسمی هم‌ا‌کنون ۹ میلیون کاربر اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL) و ۹ میلیون کاربر اینترنت موبایل در ایران وجود دارند.

کاهش درآمد اپراتورها با مهاجرت به نسل‌های بالاتر