دنیای اقتصاد: گویا کامپیوترهای شخصی با وجود رونق موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها، هنوز هم طرفداران خاص خودشان را دارند. هر چند بازار این محصولات با ورود جنجالی ابزارهای شخصی هوشمند رکود طولانی مدتی را تجربه کرد، اما مدتی است که روند رکود بازار کامپیوترهای شخصی ثابت مانده و حتی رو به بهبود گذاشته است. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال 2015 به 5/ 68 میلیون دستگاه رسیده که این رقم در مقایسه با فصل اول سال 2014 کاهش سالانه 7/ 6 درصدی را تجربه کرده است.
این در حالی است که پیش‌بینی‌های قبلی نشان از کاهش رشد سالانه بیشتری داشتند و حالا گویا اوضاع بازار کامپیوترهای شخصی بهتر از پیش‌بینی‌ها است. به دنبال رونق خوب بازار کامپیوترهای شخصی در نیمه دوم سال ۲۰۱۴، سال ۲۰۱۵ هم با روند بهبود آغاز شده است. در واقع پر شدن انبارها با نوت‌بوک‌های مبتنی بر Windows Bing، نوسانات بازار ارز، شرایط اقتصادی نامساعد و کاهش تقاضای بخش تجاری به دنبال عدم پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز XP تاثیر زیادی بر روند صادرات و فروش جهانی بازار کامپیوترهای شخصی گذاشته‌اند. در نتیجه حجم صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی بعد از فصل اول سال ۲۰۰۹، در فصل اول سال‌جاری میلادی به کمترین رکورد خود رسید.
«زاجانی سینگ» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «صرف‌نظر از این کاهش سالانه در میزان صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی، میزان صادرات کامپیوترهای شخصی در ایالت متحده آمریکا در این فصل از صادرات این محصولات به مناطق دیگر کمتر بوده است تا به این ترتیب صادرات کامپیوترهای شخصی در کشورها و مناطق در حال توسعه برای یازدهمین فصل متوالی روند بهبود خوبی را در پیش بگیرد. از طرفی عملکرد خوب شرکت‌های تولیدکننده بزرگ و کلیدی در بازارهای مصرفی و توسعه فعالیت‌شان به کشورهای بیشتر هم تاثیر خوبی در این زمینه داشته است. این در حالی است که معرفی ویندوز ۱۰ می‌تواند بهبودهای حاصل شده در بازار محصولات مبتنی بر ویندوز ۷ و ویندوز ۱/ ۸ را محکم‌تر کند. علاوه بر امکان به‌روزرسانی رایگان برای یک سال، ویندوز ۱۰ با عملکرد خوبش در فضای اینترنت می‌تواند تقاضا برای جایگزینی کامپیوترهای شخصی قدیمی با مدل‌های جدیدتر را بالا ببرد و افزایش بدهد.»
«جی چو» یکی دیگر از تحلیلگران این موسسه معتقد است: «اگرچه صادرات کامپیوترهای شخصی بیشتر از پیش‌بینی‌های گذشته بوده است، اما متاسفانه این بازار به طور قابل‌توجهی همچنان به قیمت به‌عنوان عامل اصلی وابسته است. فشار قیمت‌ها بر این بازار باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مجبور به کاهش نسبی قیمت محصولاتشان شوند. همین موضوع رقابت میان شرکت‌های تولیدکننده را نزدیک‌تر کرده است. با این اوصاف انتظار می‌رود بازار کامپیوترهای شخصی ثبات بیشتری پیدا کند.»

کاهش تقاضا در بخش تجاری
افت و رکود بازار کامپیوترهای شخصی در ایالات متحده آمریکا در فصل اول سال‌جاری میلادی تاثیر چشمگیری بر کل بازار جهانی کامپیوترهای شخصی داشته است. میزان صادرات کامپیوترهای شخصی در فصل اول در این بازار به ۲/ ۱۴ میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با فصل اول سال گذشته میلادی کاهش یک درصدی داشته است. رشد بازار کامپیوترهای شخصی در آمریکا بیشتر روی ابزارهای قابل حمل به خصوص محصولاتی مانند کروم بوک‌ها، اولترابوک‌ها و محصولات هیبریدی متمرکز بوده است.
این در حالی است که صادرات کامپیوترهای رومیزی در این بازار کاهش زیادی داشته است. صادرات کامپیوترهای شخصی در بازار اروپا، خاورمیانه و آفریقا هم در فصل اول 2015 کاهش نسبی را تجربه کرده است.
نوسانات قیمت ارز و افزایش مداوم قیمت قطعات به دنبال آن، به افزایش متوسط قیمت فروش کامپیوترهای شخصی و در نتیجه کاهش صادرات آنها منجر شده است. در منطقه آسیای پاسیفیک (به جز ژاپن) درست مطابق با انتظارات و پیش‌بینی‌های انجام شده، روند کاهشی خودش را
ادامه داده است.
کاهش تقاضا در بخش‌های تجاری برای خرید کامپیوترهای رومیزی هم در این مورد موثر بوده است. در ژاپن اما صادرات کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال‌جاری میلادی کاهش سالانه ۴۴ درصدی را تجربه کرده است.