گروه بنگاه‌ها: سهم صنایع «های‌تک» در سبد اجتماعی - اقتصادی جامعه رو به افزایش است. محمد مهدی افلاطونیان، مدیرعامل شرکت جهان الکترونیک با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: پیش از این سهم محصولات «های‌تک» در سبد کالای خانوار ۵۰۰ دلار در سال برای هر نفر بود که طی ۵ سال اخیر این رقم به هزار دلار افزایش یافته است. وی همچنین یادآور شد: امروز در کشورهای پیشرفته تنها در خودروسازی بیش از ۴۰ درصد قیمت تمام شده با توجه به رعایت استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ به کالاهای «های‌تک» اختصاص دارد.وی معتقد است که ما نیز برای محقق کردن این امر ناچاریم به سمت توسعه صنایع های‌تک و مصنوعات آن حرکت کنیم.

این برگزیده جشنواره علم تا عمل با اشاره به این مطلب که در این بازار نیروی انسانی و استعدادهای افراد ارزشمندتر از منابع فیزیکی تلقی می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگرچه ایران به لحاظ «مغزافزار» از رتبه علمی مطلوبی در دانشگاه‌ها برخوردار است، اما به لحاظ عملیاتی و اجرایی کردن دچار ضعف هستیم. وی افزود: انتظار می‌رود دولت برای صنایع «های‌تک» و فعالان این عرصه امتیازات و منابع خاصی را ورای در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی تخصیص دهد.وی معتقد است؛ لازمه این امر تسهیل کردن شرایط برای صادرات محصولات های‌تک و حمایت از این صنعت از طریق ارائه فاینانس و بیمه فروش و قراردادهای صادراتی است.

وی درباره جهان الکترونیک که در تولید بردهای الکترونیک با کاربرد در صنایع مختلف فعال است، خاطرنشان کرد: طرح‌های توسعه‌ای بزرگی در دستور کار شرکت جهان الکترونیک است، اما در حوزه فعالیت ما همانند سایر صنایع، محدودیت بزرگ همان تامین منابع مالی است که روند طرح‌های توسعه‌ای را کندتر می‌کند.افلاطونیان معتقد است که در ایران نیازمند تقویت بخش مهندسی محصول تا عرضه آن به بازار هستیم، این در حالی است که جهان الکترونیک در پیشبرد این هدف در حال سوق دادن محصولات نهایی خود از «الکترونیک محور» به سمت «هوشمند محور» می‌باشد.وی افزود: در زمینه هوشمندسازی یک استراتژی ۳ تا ۵ ساله در پیش داریم، به همین منظور است که نرخ تخصص نیروی انسانی جهان الکترونیک که در رشته‌های مرتبط و مختلف اعم از IT، الکترونیک، مکاتترونیک، شیمی، فیزیک و ... است را به بیش از ۷۵ درصد ارتقا داده‌ایم.

افلاطونیان با اشاره برگزیده شدن شرکت جهان الکترونیک در جشنواره ملی علم تا عمل و دریافت تندیس این جشنواره از سوی شرکت خاطرنشان کرد: شاخص‌ها و ملاک‌های انتخاب جهان الکترونیک در این جشنواره شامل عناوینی مانند تکمیل زنجیره ایده تا محصول تجاری، میزان صرفه‌جویی ارزی حاصل از اجرای طرح و میزان صادرات به لحاظ حجم به کشورهای هدف بوده است.