ندا لهردی: بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که مردم در هر هفته به‌طور متوسط شش ساعت و نیم را در خودروهایشان می‌گذرانند و از آنجا که داشبوردها در حال تبدیل شدن به پلت‌فرم‌های دیجیتالی هستند، انتظار می‌رود بازار داغ و پررونقی برای خودروسازان، شرکت‌های دیجیتالی و رسانه‌ای و حتی بازاریابان ایجاد شود. با این اوصاف به زودی داشبوردها به پلت‌فرم دیجیتال بعدی تبدیل می‌شوند که می‌توانند میلیاردها دلار درآمدزایی کنند. براساس تحقیقات و بررسی‌های موسسه تحقیقاتی BI Intelligence، انتظار می‌رود درآمد حاصل از خدمات ویژه خودروهای هوشمند تا سال ۲۰۲۰ به ۱۵۲ میلیارد دلار برسد.

این بررسی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که ۲۲۰ میلیون خودرو هوشمند تا سال ۲۰۲۰ در جاده‌های جهان باشند، اما انتظار می‌رود که کاربران از سرویس‌های ویژه روی داشبورد تنها در ۸۸ میلیون دستگاه از این خودروها استفاده کنند. به طور کلی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار خودروهای هوشمند در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ با متوسط نرخ رشد ۴۵ درصدی رشد کند.

کارشناسان موسسه BI Intelligence انتظار دارند که درآمد حاصل از فروش خودروهای هوشمند تا سال ۲۰۲۰ به ۳/ ۲ تریلیون دلار برسد. در حال حاضر متوسط قیمت فروش یک خودرو هوشمند بیشتر از خودروهای معمولی است، با این حال انتظار می‌رود قیمت خودروهای هوشمند در سال‌های آینده به‌تدریج کاهش چشمگیری پیدا کند. براساس این گزارش، درآمد حاصل از فروش سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ویژه خودروهای هوشمند تا سال ۲۰۲۰ به ۱۵۲ میلیارد دلار خواهد رسید. سیستم‌های دستیار راننده از قبیل قابلیت‌های پارک خودکار خودرو، رایج‌تر شده و درآمد قابل‌توجهی برای خودروسازان تولید می‌کنند. به این ترتیب انتظار می‌رود درآمد حاصل از سیستم‌های دستیار راننده در سال‌های آینده بسیار بالاتر از سیستم‌های امنیتی، سیستم‌های سرگرمی، سیستم‌های سلامت و تندرستی و... باشد.

شرکت‌های خودروسازی برای حضور جدی و موفق‌تر در این رقابت، گروهی از امکانات و قابلیت‌ها را با تمرکز بیشتر روی اپلیکیشن‌های سرگرمی و مدیریتی ایمنی برای کاربران و رانندگان ارائه می‌کنند. بر اساس گزارش BI Intelligence، در حال حاضر امکانات مربوط به ایمنی خودروهای هوشمند با درآمد ۱۳ میلیارد دلاری تا پایان سال ۲۰۱۴، بیشترین درآمد را برای ارائه‌دهندگان سرویس‌های ویژه خودروهای هوشمند تولید کرده‌اند. با این حال اما سیستم‌های ایمنی و امنیتی خودروهای هوشمند در آینده‌ای نه‌چندان دور و در سال ۲۰۱۷ جایگاه خودشان را از نظر درآمدزایی، به سیستم‌های دستیار راننده می‌دهند. انتظار می‌رود درآمد حاصل از فروش سیستم‌های ایمنی خودروهای هوشمند تا سال ۲۰۲۰ به ۴۴ میلیارد دلار برسد. این سیستم‌های ایمنی هوشمند شامل اخطار درباره شرایط جاده‌ها مانند وضعیت آب و هوایی خاص یا نزدیک شدن به مسیرهای خطرناک و همچنین جلوگیری از بروز تصادف هستند.

سیستم‌های سرگرمی یکی از محبوب‌ترین امکانات خودروهای هوشمند در میان کاربران و رانندگان هستند، اما بیشترین درآمد را برای صنعت خودروهای هوشمند ایجاد نمی‌کنند. انتظار می‌رود درآمد حاصل از فروش سیستم‌های سرگرمی ویژه خودروهای هوشمند تا سال ۲۰۲۰ تنها به ۱۳ میلیارد دلار برسد. این سیستم‌های سرگرمی شامل قابلیت‌های مبتنی بر اپلیکیشن‌هایی از قبیل Pandora، Yelp و Facebook هستند. در میان امکانات سرویس‌های سرگرمی موجود در خودروهای هوشمند گوش دادن به موسیقی از طریق سرویس‌هایی مانند Pandora یا Spotify بیشتر از دیگر امکانات سرگرمی این خودروها محبوب هستند. بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که در میان امکانات خودروهای هوشمند، پخش موسیقی داخل خودرو با ۶۹ درصد، مرور صفحات اینترنتی با مانیتور داخل داشبورد با ۵۷ درصد، سیگنال‌های تشخیص ترافیک، راه‌بندان و جلوگیری از تصادف با ۵۲ درصد، سیستم‌های هوشمندی که امکان متوقف کردن خودرو را به عابران می‌دهد با ۵۱ درصد، اخطار برخورد از جلو یا عقب خودرو با ۴۵ درصد، ابزار دید در شب با ۴۲ درصد، ابزار اخطار در زمان خواب آلودگی با ۴۱ درصد و امکان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در داخل خودرو با ۴۰ درصد به ترتیب محبوب‌ترین قابلیت‌ها و سرویس‌های موجود در این خودروها هستند.

با این همه اما اغلب کاربران از تمام امکانات و سرویس‌های موجود در خودروهای هوشمند ناآگاه و بی‌اطلاع هستند. جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهند که ۴۴ درصد از کاربران هرگز چیزی درباره یک خودرو هوشمند نشنیده‌اند. در مقابل ۴۲ درصد درباره این خودروها شنیده‌اند، اما حتی این افراد هم چندان دقیق نمی‌دانند که چه کارهایی با این خودروهای هوشمند می‌توان انجام داد. در این میان تنها ۱۴ درصد از کاربران هستند که به خوبی با خودروهای هوشمند و نحوه کار با آنها آشنایی دارند. به طور کلی اما افرادی که واقعا از خودروهای هوشمند و امکانات و سرویس‌های آنها استفاده می‌کنند، از این خودروها راضی هستند. حدود نیمی از دارندگان خودروهای هوشمند از امکانات ویژه آن استفاده می‌کنند و افرادی که بیشتر می‌توانند از امکانات و قابلیت‌های ویژه خودروهای هوشمند استفاده کنند، رضایت بیشتری هم از این خودروها دارند.

در بررسی‌های اخیر مشخص شده است که ۲۵ درصد از کاربران در سراسر جهان از دریافت تبلیغات در پلت‌فرم داشبورد خودرو هوشمندشان به شرطی استقبال می‌کنند که در عوض بتوانند از سرویس‌های اولیه و ابتدایی به صورت رایگان استفاده کنند و بهره ببرند. این به معنای آن است که بازاریابان احتمالا فرصت بزرگی برای حضور در بازار خودروهای هوشمند در اختیار خواهند داشت.

فاز بعدی در صنعت خودروهای هوشمند، ورود پدیده‌های جدید این صنعت یعنی خودروهای بدون راننده است که انتظار می‌رود صادرات جهانی آنها تا سال ۲۰۲۰ به ۱۸۰ هزار دستگاه برسد. بر اساس گزارش BI Intelligence، شرکت گوگل در سال جاری میلادی ۱۵۰ دستگاه خودرو کاملا خودکار و بدون راننده را به بازار عرضه می‌کند. این بررسی‌ها نشان می‌‌دهد که ۸ درصد از کل رانندگان در سراسر دنیا واقعا به داشتن یک خودرو مستقل و بدون راننده علاقه‌مندند و در مقابل ۴۰ درصد از آنها حاضر نیستند هزینه‌ای برای خرید یک خودرو بدون راننده بپردازند.

داشبورد خودروها، پلت‌فرم بعدی دنیای دیجیتال