برخی کارشناسان از آن بیم دارند که اینترنت اشیا با توجه به متحول کردن تقریبا تمامی کالاهایی که از آنها استفاده می‌کنیم، می‌توانند عامل گرانی هم باشند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ونچربیت، محصولات هوشمندی که در نمایشگاه سی‌ای اس ۲۰۱۵ عرضه شدند طیف گسترده‌ای از ابزار و وسایل روزمره مورد استفاده مردم عادی را در برمی‌گیرند بنابراین ظرف چند سال آینده لوازم خانگی هوشمند، خودروهای هوشمند و... جایگزین محصولات فعلی شده و حتی ساده‌ترین لوازم مورد استفاده افراد ازجمله قلم و خودکار، فنجان، لامپ منزل و... هم مجهز به حسگرهایی می‌شوند که اتصال آنها به یکدیگر و همین‌طور به اینترنت را ممکن می‌کنند.

در این شرایط، قیمت بسیاری از لوازم عادی خانگی به علت افزوده شدن امکانات تازه مبتنی بر فناوری به آنها افزایش می‌یابد و از جمله ممکن است قیمت یک لامپ ۱۰ دلاری به ۹۹ دلار افزایش یابد. بنابراین گران شدن لوازم روزمره و مصرفی افراد از جمله نگرانی‌های کارشناسان است که نشان می‌دهد همه‌گیر شدن اینترنت اشیا ممکن است پرهزینه باشد.

صاحب‌نظران معتقدند این گرانی در مورد دیگر وسایل و کالاها هم صدق می‌کند و ممکن است قیمت محصولات مختلف به همین علت تا ۱۰ برابر افزاش یابد و منجر به تورمی جدی در بازارهای مختلف به‌خصوص خودرو و لوازم خانگی شود.

با توجه به این شرایط، برخی ناظران بازار معتقدند به‌رغم تبلیغات شرکت‌های فناوری در مورد همه‌گیر شدن اینترنت اشیا تا دو سال دیگر این امر به این زودی‌ها رخ نخواهد داد و برخی گمانه‌زنی‌ها در این مورد بیش از حد خوش‌بینانه است. برخی دیگر از صاحب‌نظران می‌گویند اگرچه بسیاری از ایده‌های مربوط به محصولات سازگار با اینترنت اشیا بسیار جالب هستند و کنترل دقیق جنبه‌های مختلف زندگی شخصی و حرفه‌ای را ممکن می‌کنند، اما باید توجه داشت که شاید بسیاری از مردم علاقه‌ای نداشته باشند تا همه امور روزمره‌شان را با چنین دقتی انجام داده و آنها را زیر ذره‌بین برنامه‌های مختلف و محصولات متصل به اینترنت قرار دهند. آنها معتقدند اگر شرکت‌ها دوست دارند از این محصولات استقبال شود هم باید قیمت تمام شده آنها را کاهش دهند و هم به مردم اطمینان دهند از این طریق به دنبال جمع‌آوری اطلاعات خصوصی افراد و نقض حریم شخصی‌شان نیستند.