کندی وایبر  کار ما نیست

لیدا ایاز: مهم‌ترین نمایشگاه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور یعنی تله‌کام ۲۰۱۴ روز گذشته در تهران افتتاح شد تا اپراتورها و شرکت‌های تابعه حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات به مدت ۴ روز در فضای نمایشگاه بین‌المللی به تبادل و ارائه اطلاعات و جدیدترین خدمات خود بپردازند. این نمایشگاه با حضور ۲۸۰ شرکت داخلی و خارجی از ایران و ۱۵ کشور آخرین دستاوردهای خود را در زمینه ارتباطات، مخابرات و فناوری اطلاعات از انواع نرم‏افزار و سخت‌افزارهای مخابراتی، آنتن و کابل‌های مخابراتی و تجهیزات ارتباطات ماهواره‏ای به نمایش گذاشته‌اند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار امیدواری کرد که امسال با گسترش حمایت از بخش خصوصی و تولید داخلی شرایط بهتری برای نمایشگاه تله‌کام ایجاد شود.

او همچنین بر اهمیت گسترش فعالیت‌های شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید کرد و گفت: فعالیت شرکت‌های حوزه ICT محدود به یک فعالیت خاص نیست و انتظار داریم شرکت‌ها در صورت توانایی فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

او یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مساله کیفیت خدمات دانست و گفت در این راستا جلساتی را با اپراتورها و شرکت‌های بخش خصوصی به‌طور هماهنگ برگزار می‌کنیم تا میزان کیفیت خدمات ارائه شده را رصد و بررسی کنیم. در طول یک ماه گذشته اپراتور اول و دوم همراه کشور با تعویض BTS‌ها تلاش کردند که اختلالات را در نقاط مختلف کشور برطرف کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در حاشیه نمایشگاه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره کندی و اختلال در شبکه‌های مجازی و نرم‌افزار وایبر اعلام کرد که این وزارتخانه سرعت وایبر را کاهش نداده است.

او اضافه کرد: من چنین موضوعی را شنیده و اخباری را در این باره در یک یا دو سایت مطالعه کردم اما آنچه می‏توان گفت اینکه هیچ کندی روی وایبر ایجاد نشده و ما چنین قصدی نداریم. البته از نظر منافع اقتصادی اگر قرار باشد فعالیت‏های وایبر ادامه داشته باشد درآمدهای ما کم می‏شود اما با این حال از سوی ما کندی خاصی روی این شبکه ایجاد نشده است.

وزیر ارتباطات همچنین درباره آخرین پیگیری‌ها درباره وضعیت پارازیت‏ها گفت: در این زمینه جلسات متعددی با وزیر بهداشت، وزیر دفاع، رئیس سازمان محیط‌زیست و چند بخش مرتبط دیگر داشته‏ایم و این مساله از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز در حال پیگیری است و این سازمان در تهران و برخی نقاط که گفته می‏شد میزان تشعشعات آن بالا است، مورد بررسی قرار گرفته و به تهیه گزارش‏های میدانی پرداخته است؛ در نهایت نتایج بررسی‏های صورت گرفته با هفت امضا برای ریاست محترم جمهوری ارسال شده که هنوز از موضع‌گیری و عملکرد ریاست‌جمهوری در این خصوص اطلاعی نداریم اما تا آنجا که من می‌دانم میزان تشعشعات در برخی نقاط کاهش هم پیدا کرده است. واعظی در بخش دیگری از صحبت‏های خود درباره ارائه مجوز IP مدیا که قرار بود هفته گذشته برای یک شرکت خصوصی صادر شود اما این اتفاق نیفتاد، اظهار کرد: درباره IP تی‌وی آنچه با وزارت ارتباطات مرتبط است اینکه مردم باید بتوانند در منزل از خدمات مختلف برای تماشای فیلم‏های سینمایی، آموزشی و... استفاده کنند به همین دلیل ما در سه جلسه در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اصول حاکم بر این حوزه را تصویب کردیم و اکنون آمادگی مذاکره با شرکت‌های مرتبط با این بخش را که با وزارت ارشاد نیز هماهنگ هستند داریم. هفته گذشته نیز مجوزی که قرار بود صادر شود به‌دلیل برخی مسائل فنی با تاخیر مواجه شد که ما منتظر حل این مشکلات هستیم.

واعظی همچنین درباره کیفیت خدمات ارتباطی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های جدی وزارت ارتباطات رصد کیفیت خدمات این بخش است، گفت: غیر از یک ماه گذشته که دو اپراتور ایرانسل و همراه اول به دنبال تغییر ETSها برای ارتقای شبکه به نسل سوم و چهارم بوده است و اختلالاتی در این زمینه به‌وجود آمده در سایر مواقع وضعیت کیفیت موبایل بهتر از گذشته بوده است، اما با این وجود هنوز ما راضی نیستیم و امیدواریم با گسترش نسل سوم و چهارم موبایل کیفیت ارتباطات بالا رود.

به گفته او اینترنت فعلی کشور به اندازه تعرفه‌ای که مردم می‌پردازند، باکیفیت نیست. ما تلاش کردیم با تخفیف ۳۵ درصدی قیمت پهنای باند کیفیت بهتری را از اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات شاهد باشیم، اما همچنان این کیفیت مشکل دارد و راضی‏کننده نیست. بر این اساس سامانه تلفنی ۱۹۵ برای ارائه شکایات از کیفیت و اختلالات سرویس‌های ارتباطی در خدمت مردم قرار گرفته است.

اجرای پروژه تدبیر و امید

وزیر ارتباطات در سخنرانی خود در نمایشگاه همچنین از پروژه‏هایی مانند تدبیر که تا دو ماه دیگر مناقصه آن برگزار می‌شود یا پروژه امید به عنوان دیگر طرح‌های وزارت ارتباطات یاد و اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‏های صورت گرفته قرار است ظرف دو سال آینده سه تا چهار هزار میلیارد سرمایه‏گذاری در این عرصه داشته باشیم که انتظار ما آن است که چهار برابر این مقدار را نیز بخش خصوصی سرمایه‏گذاری کند.

واعظی همچنین به ورود نسل‏های بالاتر ارتباطی توسط اپراتورهای موبایل اشاره کرد و گفت: با روندی که برای ارائه ۳G و نسل‏های بالاتر در پیش است می‌توان ادعا کرد که ظرف چند ماه آینده تمام نقاط کشور می‏توانند از شبکه نسل سه و نسل‏های بالاتر ارتباطی بهره‌مند شوند.

همراه اول و سرویس‌های نمایشگاهی

در نمایشگاه تله‌کام امسال اپراتور همراه اول در سالنی اختصاصی به ارائه محصولات جدید خود به مشترکان پرداخت. ازجمله سرویس‌های قابل بهره‌برداری از روز افتتاح نمایشگاه، پرداخت صورتحساب قبض‌های موبایل و خرید شارژ اعتباری است که تاکنون امکان‌پذیر نبوده است. مشترکان دائمی همراه اول می‌توانند با وارد کردن #۱۱۱*۱۱* برای پرداخت و صورتحساب پایان دوره یا #۱۱۲*۱۱۱* مشاهده و پرداخت حساب میان دوره خود اقدام کنند. مشترکان پس از مشاهده صورتحساب باید عدد ۱ را ارسال کنند و با اتصال به درگاه بانک و ارسال شماره کارت شتاب و رمز دوم صورتحساب خود را پرداخت کنند. همچنین مشترکان اعتباری همراه اول با ارسال کد دستوری #۱۲۰*۱۱۱* می‌توانند نسبت به خرید شارژهای ۲، ۵، ۱۰ و ۲۰ هزار تومانی اقدام کنند.

از دیگر خدمات جدید همراه اول در نمایشگاه امسال، اینترنت نسل بالاتر «نوترینو» و «مودم‌های MBB»، طرح‌های تشویقی مانند «جمعه‌های رویایی» و «شتاب در پرداخت» و طرح‌های پاییزی است. سیم‌کارت دانشجو، معرفی مسوولیت‏های اجتماعی (CSR)، الزامات ایمنی در برابر تشعشع، بازی و مسابقه از دیگر برنامه‏های این اپراتور نمایشگاه است. همچنین این اپراتور در بخش خدمات ارزش افزوده، از عرضه ۳۹ اپلیکیشن جدید بر بستر نسل ۳ خبر داده است.

به گفته داوود زارعیان، رئیس شورای سیاست‌گذاری گروه مخابرات در نمایشگاه تله‌کام قرار است مخابرات به عنوان یک بنگاه اقتصادی به دنبال تامین منابع تمام ذی‌نفعان از دولت گرفته تا سهامداران باشد. در سالن گروه مخابرات ایران، شرکت خدمات اول مخابرات در زمینه‏های خدمات تلفن ثابت، همراه اول، اینترنت پرسرعت مخابرات تهران و مودم‌های ۳G، ۴G و ADSL به بازدیدکنندگان خدمت‌رسانی می‌کند. ثبت‌نام از متقاضیان اینترنت پرسرعت مخابرات با تخفیف نمایشگاهی از خدمات این شرکت در نمایشگاه است.

افزایش بودجه سال ۹۴ وزارت ارتباطات

در مراسم افتتاح نمایشگاه تله‌کام، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی احتمال داد که بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سال ۹۴ ارتقایی بیش از سال ۹۳ داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رحمانی با اشاره به اینکه تا انتهای برنامه پنجم توسعه باید ۶۰ درصد خانوارها و ۱۰۰درصد کسب‌وکارها خدمات خود را به شکل الکترونیکی ارائه دهند، اظهار کرد: سال اول و دوم برنامه که مربوط به دولت گذشته بود احکام در نظر گرفته شده عملیاتی نشد و حتی در مقطعی شاهد بودیم که بحث ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه و شهرسازی پیش کشیده شد اما مجلس مخالفت خود را با آن اعلام داشت و پای حرف خود ایستاد.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در اموری چون سلامت و ارتباطات فعالیت‏هایی را داشته، ابراز کرد: این پیشرفت‏ها نباید ما را از واقعیت‏هایی چون نبود تلفن خانگی برای ۱۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار بازدارد. آن‌طور که برآورد شده در آینده علاوه‌بر توسعه فناوری‏های بالاتر باید توسعه‏های پایه را نیز در نظر داشته باشیم. رحمانی افزود: براساس آمار مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی، در سال ۸۴ حدود ۸۰۰ میلیون دلار واردات تجهیزات داشتیم که سال ۹۲ به بیش از ۳ میلیارد دلار رسیده است هر چند که ممکن است در بخش‏هایی مشابه امکان تولید داخل وجود داشته است.

وی اشاره‏ای به واردات تلفن همراه داشت و گفت: باز هم براساس آمار مرکز پژوهش‏ها در سال گذشته ۲ میلیارد دلار واردات تلفن همراه داشتیم هر چند که حسابی سرانگشتی نشان می‏دهد واردات بیش از این بوده و تنها به بخش قانونی آن اشاره شده است. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در بخش نرم‏افزار آمار نشان می‏دهد که رشد ۵۰ تا ۶۰ برابری داشته‏ایم.