دنیای‌اقتصاد: همانطور که بازار کامپیوترهای شخصی در سال‌های اخیر رکود نسبی را به دنبال رونق بازار تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند تجربه کرده است، بازارهای وابسته آن هم مانند بازار لوازم جانبی کامپیوترهای شخصی شاهد رکودی اندک بوده‌اند. در این میان بازار مانیتورها کمترین تغییر را نسبت به دیگر لوازم جانبی داشته است. ورود تکنولوژی‌های جدید به این بازار توانسته است راه نجاتی برای آن باشد. حالا بررسی‌های مختلف در این زمینه نشان می‌دهد که بازار جهانی مانیتورهای ویژه کامپیوترهای شخصی در بخش مانیتورهای لمسی شاهد رشد نسبی بوده است.

بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه، میزان صادرات جهانی مانیتورهای ویژه کامپیوترهای شخصی در فصل دوم سال جاری میلادی به ۵/۳۲ میلیون دستگاه رسیده است تا کاهش سالانه ۹/۲ درصدی را تجربه کند. کارشناسان و تحلیلگران این موسسه حالا انتظار دارند که میزان صادرات جهانی این محصولات تا پایان سال ۲۰۱۸ همچنان کاهش کندی پیدا کرده و در نهایت به ۱۰۷ میلیون دستگاه برسد.

«کرتی ماگاتی» یکی از کارشناسان IDC در این زمینه می‌گوید: «صرف‌نظر از کاهش کلی در بازار جهانی انواع مانیتور، بعضی مناطق جهان مانند آمریکا رشد فصلی خوبی را با نرخ ۱۱ درصدی تجربه خواهند کرد.

گویا منطقه آسیای پاسیفیک هم در دسته مناطقی قرار می‌گیرد که رشد فصلی مناسبی را تجربه خواهد کرد. علاوه‌بر این، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که میزان کل صادرات کمی از انتظارات گذشته بیشتر بوده و تا ۴ درصد بیشتر هم می‌شود.»

در میان انواع مانیتورها، محصولات مبتنی بر تکنولوژی LED طرفداران زیادی داشته و در فصل دوم سال ۲۰۱۴ سهم ۹۳ درصدی از بازار جهانی را به خودشان اختصاص داده‌اند. صادرات این مانیتورها رشد ۵/۱۰ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده ‌است. از نظر اندازه هم مانیتورهایی با اندازه ۲۱اینچ بیشترین سهم فروش بازار را در هفت فصل گذشته در اختیار داشته‌اند. سهم این مانیتورهای ۲۱ اینچی از بازار جهانی در فصل دوم سال جاری میلادی برابر ۵/۲۲درصد بوده است.

با این همه اما مانیتورهای صفحه لمسی بسیار پرطرفدار، همچنان بخش کوچکی از بازار مانیتور را به خودشان اختصاص داده‌اند. سهم این مانیتورها از بازار تنها ۴/۰ درصد است که بیشتر آن هم در آمریکا به فروش رسیده است. شرکت HP با سهم ۸/۳۶ درصدی از بازار مانیتورهای لمسی آمریکا پرفروش‌ترین تولیدکننده در این زمینه است.

شرکت Dell همچنان در فصل دوم سال ۲۰۱۴ هم با سهم بازار ۴/۱۵ درصدی برترین تولیدکننده بازار جهانی مانیتور است. کشور ژاپن بزرگ‌ترین بازار برای مانیتورهای این شرکت است. رتبه دوم به شرکت Samsung اختصاص دارد. این شرکت از نظر میزان درآمد حاصل از فروش مانیتور در میان دیگر تولیدکنندگان برتر این بازار بالاترین جایگاه را دارد. شرکت HP که سومین تولیدکننده برتر بازار جهانی مانیتور است، رتبه اول را در بازار اروپای غربی و کانادا دارد. این شرکت همچنین دومین برند پرطرفدار در بازارهای آمریکا و خاورمیانه است.

چهارمین برند پرفروش بازار جهانی مانیتور هم Lenovo است که در منطقه آسیای پاسیفیک همچنان اولین و پرفروش‌ترین است. شرکت LG اگرچه در فصل دوم سال ۲۰۱۴ به رتبه پنجم این رتبه‌بندی سقوط کرده است، اما همچنان در بازار آمریکای لاتین پرطرفدارترین برند در بازار مانیتور است و در بازار اروپای شرقی و مرکزی دومین برند پرفروش.

روند کند رکوددر بازار جهانی مانیتورانتظار می‌رود مانیتورهای لمسی به رشد بازار جهانی کمک کنند

روند کند رکوددر بازار جهانی مانیتورانتظار می‌رود مانیتورهای لمسی به رشد بازار جهانی کمک کنند