فناوری در خدمت جاسوسان

ایرنا: درست یا غلط، هنوز هم بسیاری از مردم تصور می‌کنند اگر شخصی قصد جاسوسی از آنها را داشته باشد، با لباس تیره و کلاه به تعقیب آنها در خیابان می‌پردازد یا با استفاده از دوربین‌های عکاسی یا از طریق کارگذاشتن تجهیزات شنود در محل کار یا منزل آنها، برای گردآوری اطلاعات محرمانه تلاش می‌کند. این در حالی است که جاسوسان امروزی بر‌خلاف فیلم‌ها و داستان‌های جاسوسی، تمام ابزار‌های قدیمی را کنار گذاشته و مستقیما به سراغ کامپیوترها می‌روند.

متاسفانه بخش اعظم فناوری‌هایی که شهروندان عادی در طول روز با آنها سروکار دارند، اطلاعات دقیقی درباره رفتارها و عملکرد روزانه شخص در اختیار هکر‌ها و ماموران سازمانی می‌گذارد.

صرف‌نظر از حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی، جست‌وجو‌های انجام شده در اینترنت و هر ردپای دیجیتالی دیگری که در اینترنت به جای می‌گذارید، دوربین‌های دیجیتالی تجهیزات مختلف از جمله گوشی تلفن همراه یا لپ‌تاپ خودتان یا سایرین، ابزار کار آمدی برای جاسوسان یا هکرها محسوب می‌شود؛ چراکه این دوربین‌ها را می‌توان به سادگی از راه دور فعال کرد.

برای رد گیری و شناسایی لپ‌تاپ‌های گم شده یا به سرقت رفته، ابزارهای متعددی وجود دارد. برخی از این ابزار‌ها امکان پاک کردن اطلاعات خصوصی را از راه دور در اختیار می‌گذارند و برخی دیگر حتی امکان تصویربرداری از فعالیت سارق را فراهم می‌کند. با وجود اینکه چنین ابزار‌هایی با هدف تامین امنیت شخصی تولید شده‌اند، در صورت دسترسی جاسوسان، هکرها یا سارقان به گذرواژه این برنامه‌ها، حریم خصوصی کاربران به‌طور کلی از بین خواهد رفت.

چندی قبل یک روزنامه نگار مستقل در کنفرانسی که در آلمان برگزار شد، مدارکی را در رابطه با استفاده سازمان امنیت ملی ایالات متحده از گوشی‌های iPhone به عنوان ابزار شنود مکالمات، افشا کرد. البته این سوء استفاده از تجهیزات همراه به همین‌جا ختم نمی‌شود و سازمان امنیت ملی قادر است از امکانات مختلف گوشی همراه از جمله انتقال فایل، صندوق صوتی، میکروفون، دوربین عکسبرداری و فیلمبرداری، موقعیت یابی و... استفاده کند. این در حالی است که شرکت اپل مدعی است هرگز امکان دسترسی به گوشی‌های تلفن و سایر تجهیزات خود را برای سازمان امنیت ملی فراهم نکرده و حتی از این موضوع بی اطلاع است.

خدمات جدید تلویزیون اینترنتی، مستلزم نصب یک دوربین دیجیتالی روی دستگاه تلویزیون هستند تا امکان کنترل عملکرد تلویزیون توسط حرکات فیزیکی کاربر فراهم شود. اما این دوربین‌های دیجیتالی نیز مانند دوربین‌های تلفن همراه و لپ‌تاپ، به سادگی از راه دور فعال می‌شوند و امکان جاسوسی را فراهم می‌کنند.

در بسیاری از مراکز تفریحی امروز، از پارک‌های بازی گرفته تا استخرهای عمومی، برای استفاده از امکانات مختلف از دستبند‌های RFID، نام اختصار عبارت Radio Frequency Identification به معنی تشخیص هویت با استفاده از فرکانس رادیویی، استفاده می‌شود.

فناوری RFID امکان ردگیری فعالیت‌های اشخاص را به‌طور دقیق فراهم می‌کند و اطلاعات زیادی را درباره شخصیت آنها در اختیار می‌گذارد. در صورتی که یک هکر یا جاسوس به سامانه کنترل کننده این دستبند‌ها نفوذ کند، می‌تواند به تمام این اطلاعات دسترسی یابد.

مفهوم خانه هوشمند که اخیرا با ظهور اینترنت اشیا پا به عرصه وجود گذاشته است، با استفاده از فناوری‌هایی مانند RFID، شبکه حسگرها، سرورهای توکار با ابعاد کوچک و تجهیزات مختلف جذب انرژی، می‌تواند امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار دهد؛ به گونه‌ای که تمام فعالیت‌های روزمره شخص در منزل از نوشیدن قهوه و چای گرفته تا ضبط برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه، به صورت خودکار برنامه‌ریزی و اجرا شود. اما اطلاعات ثبت شده در حافظه کامپیوترها می‌تواند برای صاحبان خانه‌های هوشمند دردسرساز شود و در صورد نفوذ هکرها یا جاسوسان به سیستم کامپیوتری خانه، همه چیز، از سیستم امنیتی منزل گرفته تا سیستم تهویه هوا، آسیب پذیر می‌شود. امروزه از تجهیزات پزشکی مختلفی برای درمان و دارورسانی به بیماران استفاده می‌شود که برخی از آنها برای مدت طولانی به بدن شخص متصل می‌شوند. چندی قبل یک هکر به نام «بارنبی جک» نشان داد که به سادگی می‌تواند چنین تجهیزاتی را هک کرده و برای مثال با تزریق دوز کشنده انسولین به یک بیمار دیابتی با استفاده از کامپیوتر و از فاصله ۱۰۰ متری، او را به قتل رساند.

گرچه زندگی امروز با استفاده از تکنولوژی ساده‌تر شده است، ولی همین ابزار می‌توانند عامل ترس و وحشت و بر هم زدن آرامش باشند.