دنیای‌اقتصاد: بازار ابزارهای پوشیدنی به‌سرعت در حال رشد و رونق است، تا جایی که جدیدترین آمارهای منتشرشده در این زمینه هم این موضوع را تایید می‌کنند. آخرین و جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Canalys در این زمینه نشان می‌دهد که بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی در نیمه اول سال ۲۰۱۴ رشد ۶۸۴ درصدی را نسبت به نیمه اول سال ۲۰۱۳ تجربه کرده است. این گروه تحقیقاتی ابزارهای پوشیدنی را بر اساس میزان صادرات جهانی‌شان به دو دسته بزرگ تقسیم کرده است؛ دسته اول شامل دستبندهای هوشمند است که قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های مختلف را هم دارند و دسته دوم دستبندهای دیجیتالی ساده که امکان اجرای اپلیکیشن را ندارند. «کریس جونز» یکی از تحلیلگران ارشد موسسه Canalys در این مورد می‌گوید: «دو برند Fitbit و Jawbone حضور پررنگ و موفقی در بازار ابزارهای پوشیدنی داشته‌اند و به این ترتیب توانسته‌اند رشد خوبی در بازارهای جهانی برای خودشان به ثبت برسانند. این دو شرکت روابط خوبی با شرکای تجاری خودشان برقرار کرده و در نهایت حجم صادرات قابل توجهی داشته‌اند. این دو شرکت به ترتیب جایگاه اول و دوم را در بازار دستبندهای دیجیتالی ساده در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به خودشان اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که سهم بازار شرکت Nike از این بازار کمی کاهش پیدا کرده است و در مقابل برندهای تازه‌واردی مانند Garmin توانسته‌اند حضور موفقی در این بازار داشته باشند و حتی این برند جایگاه سوم این بازار را در اختیار خودش بگیرد. در واقع چالشی که در حال حاضر تولیدکنندگان بزرگ این بازار با آن روبه‌رو هستند، حفظ سهم بازار و همراهی با سلیقه و نیاز کاربران است تا جایی که با محصولشان بتوانند ۲۴ ساعت یک روز و هفت روز هفته را با آنها همراه باشند.»

موسسه تحقیقاتی Canalys اعلام کرده است که در نیمه اول سال ۲۰۱۴ چیزی حدود ۵/۴ میلیون ساعت هوشمند و دستبند سلامتی به بازار عرضه شده است که این رقم رشد ۶۸۴ درصدی را نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد. این نکته که اغلب ساعت‌های هوشمند فروش رفته متعلق به سامسونگ بوده‌اند، نکته عجیبی نیست و این شرکت بزرگ با عرضه سریع مدل‌های مختلف ساعت هوشمند از سری Gear، سعی کرده پیشتاز بازار ساعت‌های هوشمند باشد. بعد از سامسونگ، دو شرکت Pebble و سونی به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

با تمام اینها هنوز هم بازار ابزارهای پوشیدنی قابل مقایسه با بازار موبایل‌های هوشمند نیست. تولیدکنندگان موبایل‌های هوشمند تنها در فصل دوم سال ۲۰۱۴ حدود ۳۰۰ میلیون دستگاه را به بازار عرضه کرده‌اند. عملکرد سریع سامسونگ در اعمال تغییراتی در سری Gear مهر تاییدی بر این نکته بود که این سری محصولات سامسونگ در ابتدا با استقبال مناسبی روبه‌رو نشدند، اما سامسونگ به سرعت و با تولید مدل‌های بعدی توانست دوباره بازار را در اختیار بگیرد.

به نظر می‌رسد بازار ابزارهای پوشیدنی همچنان داغ بماند، چون از طرفی Android Wear و ساعت‌های هوشمند مجهز به آن پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند و از طرف دیگر شایعاتی مبنی بر عرضه ساعت هوشمند توسط اپل و مایکروسافت به گوش می‌رسد. چندان هم دور از ذهن نیست که طرفداران دو شرکت اپل و مایکروسافت این روزها منتظر عرضه گجت‌های پوشیدنی آنها و ورودشان به این بازار باشند.

رشد سریع بازار ابزارهای پوشیدنی