ندا لهردی: مردم این روزها زمان زیادی را برای کار با گوشی‌های موبایل‌شان صرف می‌کنند و به تدریج این زمان هم افزایش پیدا می‌کند. این موضوع حالا باعث ایجاد یک بازار بزرگ و پرسود شده است که در آن شبکه‌های اجتماعی، اینترنت موبایل، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مبتنی بر موقعیت مکانی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. به این ترتیب است که فعالان بازار موبایل‌های هوشمند و تولیدکنندگان محتوا در سال‌های اخیر چالش‌های مختلفی را برای کشف سلایق مختلف کاربران و نیاز آنها پشت سر گذاشته‌اند. این در حالی است که کاربردهای مختلفی که حالا به تدریج در قالب اپلیکیشن‌ها در موبایل‌های هوشمند در دسترس افراد قرار گرفته است، باعث شده است که میزان استفاده از این ابزارهای هوشمند و پرطرفدار هر روز بیشتر و بیشتر هم بشود. در همین راستا وب سایت SmartInsights به تازگی آمارهای مختلفی را در این زمینه جمع‌آوری و بررسی کرده است که می‌تواند جالب توجه باشد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی این وب‌سایت، در حال حاضر ۴ میلیارد دستگاه گوشی موبایل در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این تعداد ۰۸/۱ میلیارد دستگاه موبایل‌های هوشمند و ۰۵/۳ میلیارد دستگاه دیگر موبایل‌های ساده و قدیمی هستند که تنها برای تماس و ارسال پیام متنی به‌کار برده می‌شوند. این در حالی است که میزان استفاده از اینترنت موبایل به سرعت در حال افزایش است و با این اوصاف انتظار می‌رود در سال جاری میلادی میزان استفاده از اینترنت موبایل از میزان استفاده از اینترنت از طریق کامپیوترهای شخصی رومیزی عبور کرده و بیشتر بشود. شاید به همین دلیل هم هست که «راب ترنر» یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی ComScore در این مورد می‌گوید: «بهتر است بازدیدهایی را که با استفاده از اینترنت موبایل از یک وب سایت انجام می‌شود از بازدیدهایی که با استفاده از اینترنت کامپیوترهای شخصی است، از یکدیگر جدا کرده تا بتوانیم درک بهتری از سرعت رشد اینترنت موبایل داشته باشیم.» به این ترتیب است که این روزها وب سایت‌های مختلف سعی دارند، نسخه‌های ویژه‌ای را برای موبایل‌ها طراحی و ارائه کنند.

با این اوصاف است که حالا شاهد تغییر شیوه کاربری و استفاده از موبایل‌ها هستیم و به همین دلیل هم هست که کاربردهای مختلف به سرعت روی موبایل‌های هوشمند می‌آیند تا کاربرانشان را از صرف زمان و انرژی زیاد محفوظ نگه دارند. به این علت است که آمار نشان می‌دهند که نیمی از تمام جست‌وجوهای محلی انجام شده توسط کاربران اینترنت در سراسر جهان با استفاده از موبایل‌های هوشمند انجام می‌شود. از طرفی بر اساس این آمار، ۸۶ درصد از کاربران اینترنت موبایل در هنگام تماشای تلویزیون از تبلت یا موبایل هوشمندشان استفاده می‌کنند.

حالا این آمار نشان می‌دهند که میزان استفاده از اینترنت و بازدید وب سایت‌ها از طریق تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند در مقایسه با ابزارهای قدیمی مانند کامپیوترهای شخصی به سرعت در حال افزایش است. در این میان اما گویا زنان و مردان سهم نسبتا برابری برای استفاده از اینترنت موبایل دارند و در مقابل زنان نسبت به مردان زمان بیشتری را برای کار با اپلیکیشن‌های مختلف صرف می‌کنند.

بر اساس این گزارش منتشر شده، کاربران ابزارها و دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر آندروید و iOS بیشترین زمان خود را برای اپلیکیشن‌های مختلف بازی صرف می‌کنند و شبکه‌های اجتماعی دومین جایگاه را از این نظر دارند. بعد از اینها به ترتیب اپلیکیشن‌های سرگرمی، کاربردی، اخبار، سلامت و تناسب اندام و در نهایت سبک زندگی بیشترین زمان این کاربران را به خود اختصاص می‌دهند.

طبق این آمار کامپیوترهای شخصی بیشتر در طول روز و در ساعات کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مقابل تبلت‌ها بیشتر در ساعات شب و بین ساعت ۸ تا ۱۲ شب استفاده می‌شوند. موبایل‌ها اما در ساعت‌های مختلف شبانه روز و بیشتر در ساعات اولیه روز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور متوسط کاربران آمریکایی ۷/۲ ساعت از هر روزشان را به‌کار با شبکه‌های اجتماعی از طریق ابزارهای موبایل می‌گذرانند. این زمان دو برابر زمانی است که آنها برای خوردن صرف می‌کنند و حتی از زمان خواب شب آنها هم بیشتر است.

البته به‌طور کلی آمار نشان می‌دهد که ۹۱ درصد از دسترسی به اینترنت موبایل برای کار با شبکه‌های اجتماعی است، درحالی که تنها ۷۹ درصد از دسترسی به اینترنت از طریق کامپیوترهای رومیزی به‌کار با شبکه‌های اجتماعی اختصاص دارد. بر اساس این آمار، بیش از یک سوم کاربران فیس‌بوک که بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان است، یعنی بیش از ۶۰۰ میلیون نفر از فیس‌بوک موبایل برای دسترسی به آن استفاده می‌کنند. این در حالی است که نیمی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر از اپلیکیشن موبایل این شبکه اجتماعی برای دسترسی به آن استفاده می‌کنند. همچنین روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون بازدید از وب سایت یوتیوب از طریق ابزارهای موبایل انجام می‌شود. به این ترتیب ۳۰ درصد از تمام کاربران جهانی موبایل‌های هوشمند از طریق این ابزار به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند. در این میان جالب است، بدانید که زنان بین ۳۵ تا ۵۴ ساله فعال‌ترین گروه در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی از طریق موبایل‌های هوشمند هستند.

این در حالی است که میزان خریدهای اینترنتی انجام شده از طریق موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها هم به سرعت در حال افزایش است. هر چند هنوز هم کاربران کامپیوترهای شخصی بیشتر از کاربران اینترنت موبایل اقدام به خریدهای اینترنتی و آنلاین می‌کنند، اما انتظار می‌رود با رشد سریع کاربران اینترنت موبایل خریدهای اینترنتی هم بیشتر از این طریق انجام بشوند.

آمارهای تازه از زندگی موبایلی

آمارهای تازه از زندگی موبایلی