خبرگزای فارس: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وضعیت شبکه‌های مخابراتی سیار نسل پنجم را بررسی کرد. دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: هر ۱۰ سال نسل جدیدی از شبکه‌های مخابرات سیار ظهور می‌کند و اخیرا نسل پنجم ارتباطات سیار به‌منظور مرتفع کردن مشکلات نسل‌های پیشین پیشنهاد شده و کشورهایی همچون انگلیس، آلمان، کره‌جنوبی، چین و بحرین، بیشترین فعالیت را در این خصوص دارند.

خصوصیات نسل پنجم ارتباطات سیار مانند افزایش سرعت انتقال داده، افزایش قابلیت اطمینان، کاهش مصرف انرژی و... در مقایسه با نسل‌های مختلف شبکه‌های ارتباط بی‌سیم، بیانگر اهمیت دستیابی به این فناوری‌های نوین از سوی دولت‌ها و از جمله کشور ما است. دستیابی به این نوع از فناوری‌های نوین در کشور، درواقع حرکت به سوی تحقق اهداف در نظر گرفته شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ خواهد بود.

این گزارش با اشاره به عقب‌ماندگی کنونی کشور در راه‌اندازی کامل نسل سوم، آن را به مرور سبب آفتی دیگر در صنعت مخابرات سیار کشوردانسته و معتقد است: معضلاتی مانند عدم دسترسی پرسرعت، افزایش تاخیر در شبکه و کم‌بودن قابلیت تحریک‌پذیری، تاخیر در ارتقای سامانه‌های مخابراتی، مخصوصا ارتباطات سیار ایجاد می‌کنند. این تاخیر عمدتا به واسطه عدم رصد فناوری‌های نوین و سیاست‌گذاری و مقررات گذاری به موقع در حوزه ارتباطات است.