دنیای‌اقتصاد: در دهه‌های اخیر ارتباطات با کمک اینترنت تا حد قابل‌توجهی توسعه یافته و به این ترتیب است که راه‌های ارتباطی مختلفی پیش روی مردم سرتاسر دنیا قرار گرفته است تا فاصله‌ها کمتر بشوند. در این میان اما پیشرفت صنعت محصولات دیجیتال به سمت تکنولوژی‌های قابل حمل و همراه باعث شد تا تحول بزرگی در صنعت ارتباطات هم به وجود بیاید و درنهایت اینترنت بی‌سیم در کنار دستگاه‌های دیجیتال شخصی قابل‌حمل امکان برقراری ارتباط را ساده‌تر کرده است. با این اوصاف است که این روزها اینترنت بی‌سیم یا همان Wi-Fi محبوبیت زیادی در میان مردم سرتاسر دنیا پیدا کرده است و حالا به تدریج در تمام اماکن عمومی مانند رستوران‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز درمانی یا تفریحی و... هم به‌صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرند. این در حالی است که با گسترش ابزارهای شخصی قابل‌حمل، افراد تمایل دارند حتی برای استفاده‌های شخصی و خصوصی هم از اینترنت بی سیم Wi-Fi بهره ببرند.

به این ترتیب است که هات اسپات‌ها (مکان‌هایی که دسترسی به اینترنت بی‌سیم Wi-Fi برای افراد مختلف امکان‌پذیر است) به سرعت در حال رشد و افزایش در سرتاسر دنیا هستند و همزمان استقبال افراد برای استفاده از این امکانات هم همچنان بیشتر و بیشتر می‌شود. در همین راستا موسسه تحقیقاتی ABI Research به‌تازگی بررسی‌هایی انجام داده است که نشان می‌دهد گسترش استفاده از اینترنت Wi-Fi به اندازه‌ای است که تا پایان سال ۲۰۱۳، تعداد هات اسپات‌ها به ۲/۴میلیون در سطح دنیا رسیده است.

حالا کارشناسان این موسسه تحقیقاتی معتقدند که این روند به سرعت در حال افزایش است و پیش‌بینی کرده‌اند که تعداد هات اسپات‌ها در سطح دنیا در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ با متوسط نرخ رشد سالانه ۱۵درصدی افزایش پیدا کند و در نهایت به ۵/۱۰ میلیون در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید.

در میان مناطق مختلف جهان گویا کشورهای منطقه آسیای پاسیفیک با سهم ۶/۶۸ درصدی، بیشترین تعداد هات اسپات Wi-Fi را در سرتاسر جهان در اختیار دارند و بعد از آن به ترتیب آمریکای لاتین با سهم ۳/۱۲ درصدی، اروپا با سهم ۹ درصدی، آمریکای شمالی با سهم ۷/۸ درصدی و درنهایت کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا با سهم ۴/۱ درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. بهتر است بدانید که این رقم‌ها و در نهایت درصد سهم‌ها با در نظر گرفتن هات اسپات‌های مورد استفاده توسط اپراتورهای تلفن همراه و ثابت و همچنین اپراتورهای خصوصی است. این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که میزان تقاضا برای استفاده از اینترنت بی‌سیم و همراه در کشورهای در حال توسعه به‌سرعت در حال افزایش است و به این دلیل انتظار می‌رود این روند رشد قابل‌توجهی را در این مناطق تجربه کند. «مارینا لو» یکی از کارشناسان ABI Research در این مورد می‌گوید: «استفاده از اینترنت موبایل به سرعت در حال افزایش است و به همین دلیل هم هست که کاربران موبایل تمایل زیادی به استفاده از اینترنت در هات اسپات‌های مختلف دارند. آخرین آمار در این زمینه نشان می‌دهد که ترافیک اینترنت موبایل در سطح جهان از ۲۳ هزار پتابایت در سال ۲۰۱۳ به ۱۹۰ هزار پتابایت در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید. درواقع امکان Wi-Fi تعبیه شده در موبایل‌های هوشمند باعث شده است که کاربران اینترنت شبکه‌های ۳G و ۴G به شبکه‌های اینترنت Wi-Fi سوق پیدا کنند که روشی ارزان و به‌صرفه برای هر دو اپراتورها و کاربران موبایل خواهد بود.»در منطقه آسیای پاسیفیک فقط کشور چین ۶۲۰ هزار هات اسپات دارد که ۴۲۰هزار تای آن توسط اپراتور China Mobile، ۱۲۸ هزار تای آن توسط China Telecom و ۷۲ هزارتای آن توسط China Unicom ایجاد شده است. در آمریکای لاتین هم اپراتور برزیلی oi هدف خودش برای ایجاد ۵۰۰ هزار هات اسپات را تا پایان سال ۲۰۱۳ تکمیل کرده است تا برای بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۴ آمادگی کامل داشته باشد.

افزایش استفاده از اینترنت Wi-Fi در جهان