مریم عسگری بازار خرید و فروش کامپیوتر مانند سال‌های قبل از هفته دوم فروردین ماه یا بهتر بگوییم روز هشتم فروردین فعالیت خود را آغاز کرد.
اما گویا اقدام کسبه برای بازگشایی بازار و آغاز سال کاری جدید چندان نتیجه‌ای در بر نداشته و به همین دلیل بازار پس از یکی دو روز به حالت نیمه تعطیل درآمد.
البته کارشناسان و فعالان بازار با مدنظر قرار دادن بی‌رونقی بازار شب عید، چندان امیدی به رونق بازار در هفته دوم فروردین ماه نداشتند. اما کسبه طبق رسم هر ساله برای بازگشایی واحدهای فروشگاهی اقدام کردند.
در هر حال سال کاری برای کسبه این بازار از هشتم فروردین ماه آغاز و گروه‌های خریدار هم کم و بیش به بهانه خرید یا از سر بیکاری سری به این بازار سوت و کور می‌زدند. اما هر دو گروه خریدار و فروشنده دست خالی از این بازار راهی خانه شدند.
این اتفاق دلایل گوناگونی دارد که در این گزارش ما به بررسی آنها پرداخته‌ایم. پس اگر می‌خواهید بدانید وضعیت بازار در هفته نخست بازگشایی چگونه بوده است این گزارش را بخوانید:
خواب بهاری بازار کامپیوتر
هر سال با بازگشایی بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال از هفته دوم فروردین ماه، گروه‌های گوناگون خریدار از میان مسافران نوروزی از شهرهای دیگر موجب رونق بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال می‌شدند.
شاید برای‌تان عجیب باشد، اما به گفته فعالان بازار این رونق در حدی بود که خریداران را مجاب به بازگشایی واحدهای فروشگاهی در هفته دوم فروردین ماه می‌کرد. امسال اما گویا وضعیت با سال‌های قبل بسیار متفاوت بوده است و بازار در هفته دوم
فروردین ماه در حدی بی‌رونق بود که بسیاری از واحدهای فروشگاهی تعطیل شدند. به گفته کارشناسان؛ بی‌رونقی بازار کامپیوتر در هفته دوم فروردین ماه سال ۱۳۹۳ اتفاقی نبود که موجب تعجب کسبه و فعالان بازار شود و چنین وضعیتی برای بازاری که شب عید بسیار بی‌رونقی داشت از قبل پیش‌بینی می‌شد.
فعالان بازار نیز در این باره می‌گویند چنین وضعیتی پیش‌بینی شده بود، اما تجربه سال‌های قبل این امید را در دل فعالان این صنف ایجاد کرده بود که از هفته دوم فروردین‌ماه و با مراجعه مسافران نوروزی به بازار کامپیوتر، بازار رنگ و بویی دیگر به خود بگیرد. اما این اتفاق نیفتاد.
برزگر یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد امسال میزان مراجعان نوروزی به تهران کمتر از سال‌های قبل بوده است. زیرا بازار در برخی از روزها مراجعانی در حد انگشت‌های دست داشت.
محسن بهنامی یکی از فعالان بازار کامپیوتر هم در این باره می‌گوید: از هفته دوم فروردین‌ماه که بازار کامپیوتر به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد تاکنون از خرید و فروش در بازار خبری نیست و همچنین موجودی هم در بازار به شدت کاهش یافته است. به گفته این فعال حوزه کامپیوتر و دیجیتال از اوایل فصل زمستان گروه‌های گوناگون فعال در بازار از واردات و سفارش کالا خودداری کرده و به همین دلیل میزان موجودی در بازار کاهش یافته است. در چنین شرایطی اگر خریدار برای خرید کالایی خاص به بازار مراجعه می‌کرد هم آن را به سختی در بازار می‌یافت. زیرا یا کالا موجود نبود یا اگر هم موجود بود فروشنده به‌دلیل بی‌اعتمادی به شرایط بازار زیر بار فروش کالا نمی‌رفت.
صالحی یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت هم با تایید گفته‌های همکارش گفت: این وضعیت کسبه را به شدت ترسانده است و این‌طور که به نظر می‌رسد کسبه باید به دنبال کسب و کار جدید بروند. به گفته این فعال بازار، رکود حاکم در بازار به حدی است که حتی برخی از واحدهای فروشگاهی تاکنون اقدام به بازگشایی واحدهای خود نکرده‌اند.
یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر نیز در این باره می‌گوید: معمولا در نخستین هفته کاری سال، اکثر افرادی که در طول سال فرصتی برای خرید پیدا نمی‌کردند به بازار مراجعه کرده و خرید خود را با خیال راحت و در فرصت مناسب انجام می‌دادند. تصور کسبه بازار از وضعیت بازار امسال هم همین بود، اما وضعیت بازار امسال کاملا ما را شوکه کرد. به گفته این فعال بازار، در حال حاضر به نظر می‌رسد که خریداران از سر اجبار تنها برای خرید کالاهایی که نیاز حیاتی به آنها دارند به بازار مراجعه می‌کنند که چنین اتفاقی برای بازار محصولات تکنولوژیکی بسیار خطرناک است.
وضعیت مشابه در بازار تلویزیون
با وجودی که بازار خرید و فروش تلویزیون در هفته‌های پایانی سال با رونق چشمگیری مواجه بود، اما گویا این بازار در دومین هفته سال اسب (آغاز سال کاری کسبه بازار) چندان با استقبال مواجه نشد.
البته وضعیت بازار تلویزیون به مراتب بهتر از بازار کامپیوتر بود، اما به گفته کسبه بازار، رونق امسال بازار این کالا در هفته دوم فروردین ماه در حد سال‌های قبل نبوده است.
محمد رحمانی یکی از فعالان بازار تلویزیون در خیابان جمهوری در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با وجودی که تخفیف‌های ویژه برای خریداران همچنان ارائه می‌شود اما حجم تقاضا نسبت به شب عید در حد چشمگیری کاهش یافته است.
این فعال بازار افزود: تلویزیون کالایی است که اگر کسی قصد خرید آن را داشته باشد برای شب عید اقدام به خرید می‌کند تا هم در نوروز یک تلویزیون جدید داشته باشد و هم از تخفیف‌های ویژه فروش برخوردار شود. به همین دلیل بی‌رونقی در بازار این کالا چندان عجیب نیست.
علت چیست؟
فعالان بازار و کارشناسان علت اصلی کاهش شدید تقاضا در بازار نوروزی را کاهش مراجعه مسافرین نوروزی به تهران، کاهش موجودی، مشخص نبودن وضعیت قیمت‌ها و کاهش توان مالی مصرف‌کنندگان عنوان کرده‌اند.
اما کارشناسان می‌گویند: علت اصلی بی‌رونقی بازار کامپیوتر این است که خریداران در انتظار کاهش قیمت‌ها نشسته‌اند و زیر بار رشد قیمت‌ها به‌دلیل افزایش هزینه‌های جانبی و... نمی‌روند.
محمد صالحی یکی از فعالان بازار که دستی در واردات نیز دارد در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: دلیل عمده بی‌رونقی بازار این است که خریداران انتظار دارند در پی لغو تحریم‌ها و انتشار اخبار خوشایند قیمت‌ها در بازار کاهش یابد.گروهی نیز فکر می‌کنند اگر دست از خرید بکشند در نهایت قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، اما حقیقت این است که رشد قیمت در راه است.
علت رشد قیمت هم افزایش هزینه‌های جانبی نظیر نرخ حامل‌های انرژی و دستمزد و... است.
به گفته این کارشناس و فعال بازار، می‌توان گفت علت اصلی رکود بازار عدم همخوانی انتظارات کسبه و خریداران بازار است.
زیرا خریداران انتظار کاهش سریع قیمت‌ها و کسبه انتظار فروش کالاها با قیمت دلار ۳ هزار تومانی را دارند. و تا زمانی که این انتظارات شکل منطقی به خود نگیرند وضعیت بازار به همین منوال است.
بیدار باش برای تعمیرکاران و دست دوم فروشان
هر چند بازار خرید و فروش کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال و حتی تلویزیون در نخستین هفته بازگشایی روزهای بی‌رونقی را گذرانده است، اما به گفته کارشناسان این بی‌رونقی به رونق در بخش‌های دیگر منتهی خواهد شد.
بر اساس اعلام کارشناسان؛ با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی و همچنین سردرگمی فعالان طراز اول بازار به نظر می‌رسد رکود حالا حالاها میهمان بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی بوده و در نتیجه رونق به بازار دست دوم فروشان قدم رنجه می‌کند. به گفته محسن بهنامی یکی از فعالان بازار؛ این پیش‌بینی درستی است که همگام با بی‌سامانی قیمت در بازار و کاهش تقاضا در بازار، مردم ترجیح می‌دهند به تعمیر و رفع عیب و ایراد‌های دستگاه‌های قدیمی خود بپردازند و قید خرید دستگاه جدید را بزنند. به گفته یکی دیگر از فعالان بازار هم معدود خریدارانی که طی یک هفته اخیر به بازار مراجعه کرده‌اند اکثرا متقاضی خرید آی‌پد یا آی‌فون‌های دست دوم بودند.
کارشناسان می‌گویند به نظر می‌رسد در صورت رشد قیمت‌ها به نظر می‌رسد بازار تلویزیون هم به سمت نمونه‌های بدون گارانتی
ارزان پیش رود.