وایمکس را با شبکه موبایل مقایسه کنید، نه ADSL
«۳۵ درصد مشترکان ما در تهران‌ هستند و بیشترین مشکلات را دارند از سازمانی که 30 برابر بیشتر هزینه کرده این انتظار نمی‌رود که هزینه‌ خدماتش کمی بالاتر باشد؟»
حدود دو سال و نیم از ارائه‌ خدمات اینترنت توسط شرکت ارتباطات مبین‌نت می‌گذرد و طی این مدت گفته می‌شود بیش از ۶۵۰ هزار کاربر به استفاده از خدمات این شرکت پرداخته‌اند با این وجود، انتقادهای زیادی نیز نسبت به سرویس‌های وایمکس‌ مبین‌نت مطرح است، انتقادهایی که نایب رئیس هیات‌مدیره این شرکت آن را به ماهیت فناوری وایمکس نسبت می‌دهد. در گفت‌وگویی که «ایسنا» با حسین ریاضی انجام داده وی درباره وایمکس و انتظارات کاربران مبین‌نت پاسخ می‌دهد.
طبق برخی آمارها این‌گونه گفته شده است که تقریبا نیمی از کاربران ADSL پس از مدتی به بازگرداندن سرویس خود اقدام می‌کنند. در مبین‌نت این آمار چطور است؟
‌آمارهای ما گویای آن است که درنهایت تنها پنج درصد از کاربران و مشتریان ما سرویس خود را تمدید نکرده‌اند. البته در این زمینه لازم است توضیحاتی درباره‌ ماهیت سرویس‌های وایمکس و تفاوت آنها با ADSL ارائه شود، چرا که در ADSL مدیای ارتباطی سیم است و یک ارتباط مشخص ارائه می‌شود، اما زمانی که سرویس حالت بی‌سیم دارد، کافی است در حد فاصل ایستگاه مبین‌نت تا محل استقرار سرویس گیرنده، ساختمانی مرتفع بنا شود، در چنین شرایطی است که احتمال دارد ارتباط مشترک قطع ‌شود، چرا که در فضای ارتباطی او اختلالی ایجاد شده است. بنابراین باید در چنین فضایی مبین‌نت به ایجاد ایستگاه‌های جدید بپردازد تا امکان از سرگیری ارتباط وجود داشته باشد. به همین دلیل ممکن است فرد مجبور به انصراف شود و دیگر نتواند از سرویس خود استفاده کند.
در این شرایط تکلیف کاربرانی که در تهران هستند چیست؟
در این مورد لازم است به این موضوع اشاره کنم که شاید در مجموع کمتر از ۳۵ درصد مشترکان ما در تهران باشند. سرویس‌های ما در حدود ۱۳۰ شهر ایران ارائه می‌شود و این مشکل بیشتر مربوط به تهران است و ما دائم در حال پایش و بهینه‌سازی سایت‌های خود هستیم و با گردشگری در شهر نقاط کور را پیدا کرده و سعی می‌کنیم با تغییراتی در جهت آنتن آنها نقاط کور را به حداقل برسانیم.
چه تعداد ایستگاه‌ در تهران دارید؟
در کشور کمی بیش از هزار ایستگاه و در تهران حدود ۳۵۰ ایستگاه.
برای اینکه کاربران راضی باشند و دیگر اعتراضی نباشد به نظر خود شما نیاز به چه تعداد سایت دارید؟
طی سه ماه آینده در تهران حدود ۴۰ ایستگاه جدید به تعداد سایت‌های ما اضافه خواهد شد که تاثیر بسیار زیادی در افزایش سطح کیفیت خدمات ما در پایتخت و تامین نیاز متقاضیان متعدد در این شهر می‌گذارد.
اکنون که نسل سوم ارتباطات یا ۳G وارد بازار شده و سرعت بیشتری دارد و امکان جابه‌جایی فراوان و قیمت ارزان مودم، شما با افت کاربر و مشکل مواجه نمی‌شوید؟!
این تکنولوژی‌ها هر یک جایگاه خاص خود را دارند. فردی که از تکنولوژی‌های موبایل استفاده می‌کند، نظر اصلی‌اش VOICE و ارتباط کلامی بوده و به دنبال آن است که یک موبایل با پیوستگی ارتباطات داشته باشد، این فرد شاید خیلی به دنبال انتقال دیتای سریع نباشد، اما من فکر می‌کنم مبین‌نت در راضی ‌کردن مشترکان دیتا بتواند رضایت بیشتری را جلب کند.
آخرین قیمت مودم‌هایتان چقدر است؟
مودم‌های جیبی (با توجه به نوع مودم جیبی) ما با احتساب طرح‌های یک و دو ساله با حجمی بین ۱۵ تا ۳۰ گیگ قیمتی بین ۳۲۰ تا ۴۹۰ هزار تومان دارند.
قیمت خود مودم به تنهایی چقدر است؟
قیمت تمام‌شده یک مودم جیبی جدید برای ما بیش از ۳۵۰ هزار تومان است و به همین دلیل ما حتی اگر بخواهیم آنها را به قیمت تمام شده ارائه کنیم، قیمت آنها بیش از قیمت فعلی خواهد بود.
به نظر نسبت به اپراتورهای دیگر گران‌تر است. ما هم قیمت مودم‌های رومیزی خود را حدود ۲۰۰ هزار تومان تعیین کرده‌ایم.
علاوه‌بر قیمت مودم بسیاری از کاربران هم از اتمام سریع حجم خود گلایه دارند. انتقادها در این زمینه به‌خصوص روی اینترنت بسیار زیاد است چگونه چنین اتفاقی می‌افتد؟
اگر اشکالی در سرویس‌دهی هست باید به سرعت بررسی و برطرف شود. بخشی در سایت مبین‌نت و شماره‌هایی که به ارتباط با کاربران اختصاص داده شده نیز به بررسی این موضوع می‌پردازد و من از تمام کاربران مبین‌نت می‌خواهم از این طریق هم ما را امتحان کنند و ببینند آیا مشکلات آنها را بررسی می‌کنیم یا خیر!
باید این مطلب را مدنظر داشته باشید که شاید سرمایه‌گذاری ما در قیاس با بزرگ‌ترین ارائه‌کننده خدمات ADSL حدود ۳۰ برابر بیشتر است. در چنین شرایطی مشتریان باید تعیین کنند که آیا از سازمانی که ۳۰ برابر بیشتر هزینه کرده این انتظار نمی‌رود که هزینه‌ خدماتش کمی بالاتر باشد؟!
کیفیت چطور؟!
کیفیت را باید در چارچوب ارائه سرویس‌های بی‌سیم مورد توجه قرار داد هیچ‌گاه نمی‌شود کیفیت سرویس بی‌سیم را با ADSL مقایسه کرد.به عنوان مثال در تلفن همراه معمولا شما در طبقات پایین کیفیت کمتری نسبت به طبقات بالاتر دارید. همین بحث در مورد وایمکس هم صدق می‌کند؛ اما در اینجا شما می‌توانید مثلا مودم رومیزی خود را در طبقات بالاتر قرار دهید تا آنتن و کیفیت بالاتری داشته باشید.
طبق آمارهای ارائه‌شده تنها درصد کمی از کاربران اینترنت، شاید کمتر از ۱۰درصد مشترک وایمکس هستند؛ درحالی که در دنیا وضعیت متفاوتی وجود دارد. دلیل این موضوع را در چه می‌دانید؟
تکنولوژی وایمکس در مقایسه با ADSL بالاتر و به‌روزتر است. در همه جای دنیا مشترکان با استفاده از مدیای سیم و ADSL سرویس‌های باند وسیع را گرفته و بعد از آن به سراغ مدیای بی‌سیم و فیبر نوری می‌آیند. طی دو سال اخیر هم به‌دلیل تغییر نرخ ارز و محدودیت‌های مربوط به تحریم‌ها تا حدی رشد تکنولوژی کند شده است؛ اما به هرحال ما تلاش کرده‌ایم با توان مهندسی که داخل کشور بوده، بخش مهمی از این نارسایی‌ها را برطرف کنیم.
طی دو سال و نیم گذشته تعرفه‌های شما از نظر خرید مودم و از نظر پهنای باند چه تغییری کرده است؟
تقریبا شاید طی دو و نیم سال گذشته رشدی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در قیمت‌ها داشته‌ایم.
هزینه اشتراک باقیمانده هم به کاربر بازگردانده می‌شود ؟!
هیچ مشکلی نیست. می‌توان اشتراک باقی‌مانده فرد را محاسبه و هزینه مربوط به آن را پرداخت کرد. در ارتباط با هزینه‌های مربوط به مودم هم در موارد متعددی که کاربر مایل باشد مودم از او پس گرفته می‌شود.
با چه قیمتی؟!
درصدی جزئی از قیمت اولیه‌ کسر می‌شود که این رقم بستگی به میزان مصرف مشترک از مودم دارد. در این میان اگر زمان اندکی از استفاده‌ مشترک از مودم گذشته باشد، مبلغی از او کسر نخواهد شد.
در بسیاری موارد هم کاربران مبین‌نت نسبت به کم‌ شدن حجم اینترنت خود گلایه دارند.
استانداردهای ارائه سرویس‌های ما براساس مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات است.
به هر صورت در هر سیستمی امکان ایجاد مشکل و خطا وجود دارد. بیشترین موضوعی که در سرویس‌های بی‌سیم تاثیر می‌گذارد، بحث جابه‌جایی مشترک است. مشترکین علایق ترافیکی‌شان نیز متفاوت است و به همین دلیل ما به‌طور دائم در حال سنجش ترافیک سایت‌ها هستیم و پس از مشاهده علایق در محل‌های لازم به نصب تجهیزات موردنظر اقدام می‌کنیم.
اما موضوع دیگر به بحث حجم اطلاعات مشترکان بازمی‌گردد که گاه برخی کاربران این موضوع را نمی‌دانند که مجموعه‌ای از ارسال و دریافت مانند صفحات و تصاویر مختلفی که باز می‌کنند یا استفاده از برنامه‌های ارتباط تصویری و ویدئویی که حجم زیادی از آپلود و دانلود دارد یا نرم‌افزارهایی که به‌طور خودکار آپدیت می‌شوند هم جزو حجم مصرفی آنها محسوب می‌شود. به همین دلیل ممکن است محاسبه این افراد تا حدی با مشکل مواجه باشد.
به هر صورت باید هم سیگنال‌های ما و هم بحث شرایط جغرافیایی مورد توجه قرار گیرد؛ به همین دلیل خواهش من این است که مبنای مقایسه شما با تلفن همراه باشد؛ چرا که هر مشکلی که شما در سرویس‌های موبایل دارید در وایمکس هم دارید.
خود شما و خانواده‌تان برای دسترسی به اینترنت از مبین‌نت استفاده می‌کنید؟
ما همه مودم جیبی مبین‌نت داریم؛ اما همان‌طور که گفتم لازم است در برخی نقاط شیوه‌های دیگر را نیز مورد استفاده قرار دهید. گاهی ADSL ارزان‌ترین راه است.
برنامه‌ای برای کاهش قیمت گران وایمکس ندارید؟
مشترکان باید این را بدانند که هیچ وقت سرویس وایمکس نمی‌تواند به قیمت ADSL باشد؛ چراکه سرمایه‌گذاری آن هم به مراتب بالاتر است. قطعا به نفع شماست که حجم بالای دانلود خود را به آن منتقل کنید؛ اما اگر دنبال جابه‌جایی هستید و می‌خواهید در بخش‌های مختلف با یک مودم سرویس داشته باشید وایمکس انتخاب مناسبی است.