مکینتاش ۳۰ ساله شد
روز گذشته شرکت اپل ۳۰ سالگی کامپیوترهای مکینتاش خود را جشن گرفت. ۲۴ ژانویه ۱۹۸۴ و در بحبوحه جنگ سرد اپل تحت مدیریت استیو جابز محصولی را به دنیا ارائه کرد که ظهورش انقلابی در دنیای فناوری به پا کرد.
به گزارش دویچه وله، ظهور مکینتاش که حالا سه‌دهه بعد، آن را با نام اختصاری «مک» می‌خوانند، یک رویداد تاریخی و بزرگ در دنیای تکنولوژی بود؛ سیستمی که تکاملش منشا تحولات بسیاری از محصولات در دنیای دیجیتال شد.
اولین کامپیوتر اپل با این جمله معروف در تبلیغات تلویزیونی ظاهر شد: «روز ۲۴ ژانویه ۱۹۸۴ کمپانی اپل مکینتاش را معرفی خواهد کرد و شما خواهید دید که چرا ۱۹۸۴ دیگر شباهتی به «۱۹۸۴» نخواهد داشت.» این شعار اشاره‌ای به یکی از مهم‌ترین کتاب‌های قرن بیستم یعنی ۱۹۸۴ نوشته جرج اورول داشت. کارگردان این تیزر تبلیغاتی ریدلی اسکات؛ از کارگردانان پیشتاز سینمای جهان بود.
مکینتاش سال‌ها پیش از ظهور آی‌فون و آی‌پد چشم دنیا را خیره کرد. با اینکه کامپیوتر‌های شخصی (PCها) عمری بلندتر از آن دارند و پیش از آن به بازار ارائه شده بودند، مکینتاش از همان ابتدا به‌عنوان پلت‌فرمی شناخته می‌شد که انجام دادن کارها را تسهیل و تسریع می‌کند و امکاناتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که در سیستم‌های کامپیوتری دیگر به سادگی دست‌یافتنی نیست.
مکینتاش محصول دوران طلایی استیو جابز است؛ بنیان‌گذار فقید شرکت اپل که همواره متفاوت اندیشید و محصولاتی که به دنیای فناوری معرفی کرد همه جادویی و انقلابی بودند.
پیش از ارائه مکینتاش استفاده از کامپیوترهای شخصی برای کاربران غیرمتخصص به‌هیچ‌وجه آسان نبود؛ مجموعه‌ای از خطوط فرمان که روی نمایشگرهای بزرگ سی‌آرتی اجرا می‌شدند و بهره‌گیری از آنها نیاز به مهارت‌هایی داشت که فراگیر نبود. مکینتاش همان کاری را کرد که آی‌پد ۲۵ سال بعد انجام داد؛ افزایش چشمگیر سطح دسترسی به سیستم‌های کامپیوتری شخصی.