نفوذ NSA به کامپیوترهای آفلاین
دنیای‌اقتصاد- موضوع سرقت اطلاعات شخصی و خصوصی همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران کامپیوتر و اینترنت در سراسر دنیا بوده است و در ماه‌های اخیر و به دنبال افشای بعضی از این اطلاعات، بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی آمریکا و آژانس امنیت آن تحت فشار قرار گرفته‌اند. حالا اما گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد، آژانس امنیتی آمریکا یا NSA حتی کامپیوترهای آفلاین را هم رصد کرده و به اطلاعات آنها دسترسی دارد.
به این ترتیب روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده است که آژانس امنیتی آمریکا با استفاده از کانال‌های رادیوی مخفی به کامپیوترهای بدون ارتباط اینترنتی هم دسترسی داشته و اطلاعات آنها را در اختیار می‌گرفته است. براساس این گزارش، آژانس امنیت ملی آمریکا یا NSA از تکنولوژی بی‌سیم مخفی استفاده می‌کند تا به اطلاعات روی کامپیوترها دسترسی داشته و حتی بتواند در صورت لزوم آنها را تغییر بدهد. نکته جالب و مهم درباره این موضوع آن است که این تکنولوژی امکان دسترسی به کامپیوترهای آفلاین و بدون ارتباط با اینترنت را هم در اختیار آنها قرار می‌دهد.
در این گزارش شواهدی منتشر شده است که نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۸ تا حالا آژانس امنیت ملی آمریکا به‌طور فزاینده‌ای از امواج رادیویی مخفی استفاده می‌کرده است که با استفاده از آن می‌تواند این امواج را از یک سخت‌افزار نصب و تعبیه شده در کامپیوترها ارسال و مخابره کند. این اطلاعات را روزنامه نیویورک تایمز با استفاده از اسناد NSA و مصاحبه با کارشناسان آن به‌دست آورده است. سپس این سیگنال‌ها می‌توانند به ایستگاه‌های رادیویی با اندازه یک چمدان در مایل‌ها دورتر فرستاده شوند.
آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین یک نرم‌افزار نظارتی و جاسوسی را روی نزدیک به ۱۰۰ هزار کامپیوتر در سراسر جهان نصب کرده است. براساس گزارش نیویورک تایمز، ارتش چین یکی از اهداف همیشگی و تکراری این تکنولوژی بوده است، این در حالی است که هیچ شواهدی مبنی بر استفاده از این تکنولوژی در داخل ایالات متحده آمریکا وجود ندارد.
بارها و بارها این موضوع که فعالیت‌های مربوط به جمع آوری اطلاعات کاملا اختیاری و نامحدود بوده است، انکار شده است. با این حال آژانس امنیت ملی آمریکا هر گونه مقابله به مثل با حمله‌کنندگان چینی متهم به نصب نرم‌افزارهای جاسوسی روی کامپیوترهای متعلق به شرکت‌ها و آژانس‌های دولتی آمریکا را رد و تکذیب کرده است.
آژانس امنیت ملی آمریکا در اعلانیه‌ای اعلام کرده است: «فعالان آژانس ملی آمریکا به صورت متمرکز و تنها در برابر اهداف اطلاعاتی خارجی و قانونی در پاسخ به ملزومات اطلاعاتی و جاسوسی کار می‌کنند. به علاوه، ما از قابلیت‌های اطلاعاتی خارجی برای سرقت اسرار تجاری شرکت‌های خارجی استفاده نمی‌کنیم، تا آنها را در اختیار شرکت‌های آمریکایی قرار بدهیم.»
این آژانس امنیتی همچنین مدعی است که بر اساس ترکیب قوانین، مقررات و سیاست‌های تعیین شده درباره استفاده از چنین ابزارهایی در فضای اینترنت و کامپیوتر، عمل می‌کند. این در حالی است که در ماه گذشته هم گزارش‌هایی مبنی بر جاسوسی و سرقت اطلاعات از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر شد. بر اساس این گزارش NSA با استفاده از تجهیزات خاص خودش به تمام اطلاعات موجود در کامپیوترها، هارد درایوها، روترها و دیگر ابزارهای شرکت‌هایی مانند Cisco، Dell، Western Digital،وSeagate، Maxtor، Samsung و Huawei دسترسی داشته است. یکی از مجله‌های خبری آلمان هم با استناد به یک گزارش ۵۰ صفحه‌ای تهیه شده درباره ابزارها و تکنیک‌های جاسوسی تحت برنامه‌ای به نام ANT، ثابت کرده است که شرکت‌ها و موسسات این کشور بارها توسط آژانس امنیت ملی آمریکا مورد جاسوسی و سرقت اطلاعات قرار گرفته‌اند.