دنیای‌اقتصاد- بازار آنتی ویروس به دلیل گسترش خطر حملات اینترنتی و اهمیت یافتن امنیت اطلاعات کاربران، طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. حقیقت این است که با افزایش این خطرات، امروزه کاربرانی که اکثر اطلاعات مهم خود را در کامپیوترهای شخصی یا همراه ذخیره کرده‌اند همواره به دنبال راهکاری برای کاهش احتمال مورد هدف قرار گرفتن این ویروس‌ها هستند.
به همین دلیل همیشه نیاز به یک ابزار محافظ (آنتی‌ویروس کارآمد) در مقابل این خطرات احساس می‌شود. همین موضوع موجب شده است بازار نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس با وجود امکان دانلود نسخه‌های رایگان از اینترنت و همچنین عرضه گسترده نسخه‌های قفل شکسته یا کرک شده پررونق است.
فعالان بازار می‌گویند؛ با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر شاهد هجوم ویروس‌های کامپیوتری به فضای مجازی هستیم کاربران هشدارهای کارشناسان را در مورد خطرات نفوذ این ویروس‌ها به دستگاه خود را درک کرده و همین موضوع منجر به رونق بازار آنتی ویروس
شد.
محمد فراهانی یکی از فعالان بازار نرم‌افزار با بیان این مطلب که طی دو سال اخیر بازار این کالا رونق بیشتری گرفته است به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تا همین یکی دو سال قبل این نسخه‌های کرک شده یا قفل شکسته آنتی ویروس بودند که بازار را در اختیار داشتند، اما با جدی‌تر شدن کاربری کامپیوتر و اینترنت و افزایش سطح آگاهی‌های کاربران، نگاه‌ها به این موضوع عوض شده است و اکثر کاربران کامپیوتر برای محافظت از اطلاعات خود به سراغ نمونه‌های اورجینال موجود در بازار می‌روند. به‌عبارتی بازار آنتی‌ویروس‌های اورجینال طی یکسال اخیر مسیری رو به رشد را طی کرده است که این اتفاق تا حدود زیادی مدیون ارائه خدمات پس از فروش مطلوبی است که از نصب تا به روزرسانی و... توسط شرکت‌های مطرح عرضه‌کننده به مشتریان ارائه شده است.
یکی دیگر از فعالان بازار نرم‌افزار هم با تایید این مطلب که بازار آنتی‌ویروس‌های اورجینال به دلیل گسترش خدمات پس از مطلوب و به ویژه آموزش آنلاین، کاهش قیمت‌ها و... به سوی حذف غیراورجینال‌ها خیز برداشته است به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد، قیمت آنتی ویروس‌های اصل طی سال‌های اخیر کاهش یافته و همین انگیزه خوبی برای تمایل مردم به خرید آنها بوده است، اما با این حال در بازار ما نمونه‌های قفل شکسته پشت ویترین نمایش داده می‌شوند و حتی به خریدار پیشنهاد می‌شوند.
فعالان بازار همچنین به رشد تنوع در بازار این کالا اشاره کرده و می‌گویند: یکی دیگر از دلایل رونق بازار آنتی‌ویروس‌های اورجینال در ایران رشد تنوع این محصولات نرم‌افزاری طی سال گذشته است که همین موضوع به کاهش قیمت‌ها در بازار منجر شده است.
به گفته آنها در حال حاضر در بازار آنتی ویروس برندهای گوناگونی وجود دارند که هر کدام برای کسب سهم فروش بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند. برندهایی نظیر کسپرسکی، نود ۳۲، بیت دیفندر و... که هر کدام سهمی از میزان فروش آنتی ویروس را به خود اختصاص
داده‌اند.
علی زمان‌زاده یکی از فعالان بازار نرم‌افزار برندهای کسپرسکی و نود ۳۲ را از محبوب‌ترین‌های بازار معرفی کرده و می‌گوید: علت این محبوبیت بالا ارائه خدمات پس از فروش مطلوب و همچنین ارائه خدماتی چون آموزش و رفع اشکال آنلاین و... است.
همچنین بر اساس اعلام باشگاه فعالان آی سی تی، در بین برندهای گوناگون موجود در بازار آنتی ویروس eset/nod ۳۲ با کسب ۶/۳۰ درصد از میزان محبوبیت بازار آنتی ویروس در رتبه نخست محبوب‌های بازار این کالا ایستاده است.
سهم محبوبیت آنتی‌ویروس‌های این برند در ۶ ماه گذشته در حدود ۵/۲۸ درصد از کل بازار بوده است. پس از این برند هم kaspersky با کسب سهم محبوبیت ۴/۲۲ درصد در رتبه دوم محبوب‌های بازار ایستاده است.
گزارش باشگاه فعالان آی سی تی گویای این امر است که سهم محبوبیت آنتی ویروس‌های این برند نسبت به ۶ ماه گذشته تا حدودی کاهش یافته است، چرا که طبق آمار ارائه شده توسط این باشگاه سهم محبوبیت آنتی ویروس‌های این برند در ۶ ماه گذشته ۷/۲۵ درصد از کل بازار بوده است. این درحالی است که فعالان بازار به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده‌اند آنتی ویروس‌های این برند طی ماه‌های اخیر با رشد حجم تقاضا مواجه
شده‌اند.
در هر حال پس از این دو برند avira با کسب ۳/۱۳ درصد از سهم محبوبیت بازار آنتی‌ویروس توانست از رتبه چهارمی به رتبه سوم محبوب‌های بازار آنتی‌ویروس برسد و جایbit defender را که اینک ۷/۹ درصد از سهم محبوبیت بازار را در اختیار دارد بگیرد.
mcafee هم با کسب ۸/۷ درصد از سهم محبوبیت بازار آنتی ویروس در رتبه‌های بعدی قرار دارد. در انتها نیز notron با کسب ۲/۶ درصد از سهم محبوبیت بازار آنتی ویروس ایستاده است.

آنتی‌ویروس‌های اصل پرفروش‌ترند