بازار کامپیوتر محروم از تخفیف‌های پایان سال میلادی
دنیای اقتصاد- این روزها اگر چه اخبار گاه و بی‌گاهی در مورد رونق بازارجهانی کامپیوتر و ارایه تخفیف‌های ویژه به مشتریان از سوی کمپانی‌های سازنده به مناسبت نزدیکی به سال نوی میلادی به گوش می‌رسد، اما در بازار ایران نه تنها خبری از تخفیف‌های شرکتی نیست، بلکه در بازار رونقی مانند بازار جهانی مشاهده نمی‌شود.
این در حالی است که طی سال‌های گذشته در این ایام، بازار حداقل از لحاظ ظاهری خود را آماده میزبانی از مخاطبان خاص نشان می‌داد. مخاطبانی که برای خرید هدایای ویژه سال نو میلادی راهی بازار کامپیوتر می‌شدند. اما امسال گویا بازار آنقدر در تدارک بازار شب عید است که بازار سال نو میلادی را با مشتریان خاصش فراموش کرده است.
اگر سری به بازار خرید و فروش کامپیوتری بزنید، مشاهده می‌کنید که بر خلاف سال‌های قبل در این مراکز خبری از درخت‌های تزیینی کوچک برای تبریک به هموطنان مسیحی و تجهیزات کامپیوتری با شکل و شمایل خاص نیست.
البته برخی از فروشندگان برخی از کالاها را با رنگ‌های خاص و با طراحی مربوط به کریسمس در ویترین فروشگاه قرار داده‌اند؛ اما به خوبی می‌توان دریافت بازار حال و هوای سال قبل را ندارد.
مسعود عطائی یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت در این باره به
«دنیای اقتصاد» گفت: بین بازار کامپیوتر ایران و بازارهای جهانی همیشه اختلافاتی چه از لحاظ عرضه و تقاضا و روند قیمت‌ها و چه از لحاظ ورود تکنولوژی‌های جدید و... وجود دارد که البته این تفاوت‌ها برای خریداران ایرانی کاملا قابل درک است.
به گفته وی، این اختلاف یا بهتر بگوییم تفاوت‌ها که ناشی از عدم حضور نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های تولیدکننده در ایران است موجب شده است فضای بازار ما با سایر کشورها در برهه‌های گوناگون زمانی متفاوت باشد.
نمونه‌اش همین بازار آخر سال میلادی که موجب شده است تمام کشورها از تخفیف‌های آخر سال کارخانه و شرکت‌های سازنده بهره‌مند شوند؛ اما در بازار ایران خبری از این تخفیف‌ها نیست.
این فعال بازار افزود: حقیقت این است که معمولا در این ایام در بازار جهانی شرکت‌های تولید و عرضه کننده به بهانه فراهم کردن زمینه برای ورود محصولات جدید به بازار، نمونه‌های قدیمی‌را با قیمت ارزان‌تر به بازار تزریق می‌کنند.
به این ترتیب قیمت محصولات در تمام کشورهایی که شرکت تولیدکننده در آن نمایندگی فروش دارد کاهش می‌یابد؛ اما در ایران به‌دلیل وجود برخی از تحریم‌ها و عدم وجود نمایندگی امکان ارایه تخفیفی به مشتری در این ایام وجود ندارد.
یکی دیگر از فعالان بازار هم در این زمینه می‌گوید: برخی از شرکت‌ها محصولات جدید را پیش از سال نو میلادی به بازار‌های جهانی عرضه کرده و در این صورت در صدد ورود سریع و جذب بیشتر مشتری هستند و با توجه به این موضوع که بازار ما از لحاظ سرعت ورود کالا با سایر کشورها متفاوت است و از آنها عقب‌تر است در آستانه سال نو میلادی شاهد حضور محصولات جدیدی که در بازارهای جهانی هستیم، در بازار ایران نیستیم. پس می‌توان گفت محرومیت مشتریان ایرانی تنها در حد محرومیت از دریافت تخفیف‌های ویژه نیست، بلکه از نظر سرعت ورود تکنولوژی هم در محرومیت به سر می‌بریم.
زمانی، یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با بیان این مطلب که نزدیکی به زمان برگزاری نمایشگاه CES موجب بروز تغییراتی در بازارهای جهانی شده ست به «دنیای اقتصاد» گفت: برخی از شرکت‌ها توان و البته محصولات جدید خود را برای آن زمان ذخیره کرده‌اند تا در این نمایشگاه محصولاتی برای عرضه داشته باشند. به همین دلیل در زمان حال برای فروش محصولات قدیمی با قیمت ارزان اقدامکرده‌اند.
اما گویا مشتریان و خریداران نیز در این مورد انتظاری ندارند. به گفته علی رونقی، یکی از فروشندگان بازار کامپیوتر پایتخت، خریداران انتظار دریافت تخفیف به مناسبت سال نو میلادی را ندارند و اکثرا خریداران کالاهای کامپیوتری تلاش خود را برای گرفتن تخفیف از بازار شب عید (اسفند ماه) می‌کنند و توجهی به تخفیف‌هایی که در بازار جهانی به مناسبت سال نو میلادی ارایه می‌شود، ندارند.
به گفته وی، اما سال نو میلادی تاثیرات دیگری بر بازار کامپیوتر ایران می‌گذارد. به عنوان مثال در ماه‌های اسفند و فروردین محصولات جدید که طی دی و بهمن ماه به بازار جهانی معرفی شده‌، وارد بازار ایران می‌شود. همچنین ورود فناوری‌های جدید نهایتا به کاهش قیمت محصولات قدیمی‌تر در بازار داخلی منجر
می‌شود. فعالان بازار همچنین می‌افزایند که نمایشگاه CES لاس وگاس نخستین نمایشگاه در سال نو میلادی است و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده، پس از برگزاری این نمایشگاه محصولات خود را راهی بازارهای جهانی می‌کنند و در نهایت این محصولات در اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه وارد بازار ایران نیز می‌شود.