افزایش بی‌هنگام بهای خدمات کامپیوتری
دنیای‌اقتصاد- در حالی‌که از گوشه و کنار اخباری در رابطه با کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت کالاهای کامپیوتری در بازار به گوش‌ می‌رسد، اما خریداران اعلام کرده‌اند که از کاهش قیمت در حدی که گزارش شده است در بازار خبری نبوده و کالاهای کامپیوتری با قیمت سابق یا در مواردی با کاهش 2 تا 3 درصدی قیمت به فروش می‌رسند.
این‌طور که پیداست کسبه و فعالان بازار با وجود اینکه اعلام کرده‌اند کاهش قیمت، به رشد تقاضا در بازار منجر شده و در نهایت به نفع دو گروه خریدار و فروشنده است، اما مقاومتی سخت در مقابل کاهش قیمت‌ها دارند.
به گفته خریداران کالاهای کامپیوتری، در شرایط فعلی برخی از کسبه دست به دامن شیوه‌هایی شده‌اند که بتوانند ضرر و زیان احتمالی بابت کاهش قیمت را کاهش دهند.
محمد فرهنگی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: برخی از کسبه طی مدت اخیر بهای خدماتی نظیر گارانتی کالا، نصب برخی از نرم‌افزارها و... را افزایش داده‌اند، به عنوان مثال اگر سابق بر این قیمت گارانتی یک دستگاه یک میلیون تومانی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان بود، اکنون برخی از کسبه این رقم را به حدود ۷۰ هزار تومان افزایش داده‌اند.
یکی دیگر از خریداران بازار کامپیوتر هم با اشاره به این موضوع که کاهش قیمت‌ها قطعا به مذاق فروشندگانی که تا قبل از این سود سرشاری بابت فروش کالاها نصیبشان می‌شد، خوش نمی‌آید، گفت: در هر حال فروشندگان ناچارند برای جلب توجه و نظر مشتری و جلوگیری از عدم فروش کالاهایشان در بازار برای کاهش قیمت اقدام کنند.
اما از شیوه‌هایی استفاده می‌کنند که این ضرر و زیان احتمالی را جبران کنند. به گفته وی، در برخی از موارد مشاهده است که فروشندگان کالاهایی نظیر موس، موس پد، نرم‌افزار آنتی ویروس و... را در گرو خرید لپ‌تاپ یا تبلت به خریدار ارائه کرده و بابت آن قیمت گزافی از وی طلب می‌کنند.
برخی از کسبه نیز بهای نرم‌افزارهای آنتی ویروسی را که برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده در پک دستگاه به عنوان هدیه به خریدار ارائه کرده‌اند، محاسبه و از خریدار اخذ می‌کنند. خریدار هم از همه جا بی‌خبر ناچار به پرداخت بهای اضافی است.
مورد دیگری که در بازار مشاهده شده است ارائه کیف و کاور برای لپ‌تاپ و تبلت به خریدار و دریافت بهای آن از خریدار است.
این در حالی‌ است که گروه فروشنده چنین موضوعی را رد کرده و به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند، چنین اقداماتی از سوی برخی از فعالان بازار صورت می‌گیرد؛ ولی نباید به تمام بازار آن را تعمیم داد.
به گفته صالحی یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت، فروشندگان بازار ناچارند قیمت‌ها را در بازار کاهش دهند؛ در حالی‌که این کالاها را با قیمت گران وارد بازار کرده‌اند. به همین دلیل کاهش قیمت‌ها به شدت آنها را متضرر کرده است.
به گفته وی، با توجه به این موضوع در بازار خرید و فروش کامپیوتر برخی دست به اقداماتی زده‌اند که البته با رضایت کامل مشتری صورت می‌گیرد. به عنوان مثال کالاهایی نظیر آنتی ویروس، موس و کیف را با قیمت ارزان‌تر به خریدار ارائه می‌کنند.
وی این موضوع را که شرکت‌ها این کالاها را به عنوان هدیه در پک کالا قرار داده‌اند رد و اعلام کرد: هیچ شرکتی کالایی به‌عنوان هدیه به خریداران ارائه نکرده است.‌ این درحالی است که شرکت ایران رهجو، موس و در برخی از موارد کیف رایگان در بسته‌بندی لپ‌تاپ به‌عنوان هدیه به خریدار ارائه کرده و همچنین msi موس و کیف به خریدار ارائه می‌کند. سعیدزاده یکی دیگر از کسبه بازار کامپیوتر هم با بیان این مطلب که نمایندگی‌های فروش هدایای شرکتی را به خریدار ارائه می‌کنند به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: ممکن است برخی از کسبه دست به چنین اقدامی بزنند؛ ولی قطعا نمایندگی‌های فروش دست به چنین اقداماتی نزده و این کار از دست گروهی از فروشندگان خرده پا در بازار صورت گرفته است؛ اقدامی که قطعا به ضرر بازار است و وجهه بازار را در نظر خریداران خراب می‌کند.
در هر حال گویا کسبه راه‌حل‌هایی جدید برای جبران ضرر و زیان احتمالی بابت کاهش قیمت‌ها به کار بسته‌اند. راهکارهایی که به نوعی سوءاستفاده از شرایط بازار به حساب می‌آید و موجب اعتراض گروه‌های مصرف‌کننده شده است.