لپ‌تاپ جدید و مبتنی بر سیستم‌عامل Ubuntu
دنیای‌اقتصاد- در حالی که این روزها بازار کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌های مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز 8، کروم بوک‌های مبتنی بر سیستم عامل کروم یا مک بوک‌های اپل حسابی داغ و پر رونق است، کمتر شرکتی به فکر طراحی و تولید لپ‌تاپ‌هایی با سیستم‌عاملی مانند Ubuntu به عنوان سیستم‌عامل پیش فرض می‌افتد.
با این حال اما گویا شرکت Dell با عرضه محدود نسخه توسعه‌دهندگان لپ‌‌تاپ‌ XPS 13 تصمیم دارد بدون مایکروسافت و با سیستم‌عاملی رایگان و قدرتمند، شانس خود را در بازار کامپیوترهای قابل حمل امتحان کند. مدل جدید خانواده XPS شرکت Dell مجهز به صفحه نمایش 3/13 اینچی از نوع LED-Backlit است که تصاویر را با وضوح 1920 در 1080 پیکسل برای کاربرانش به نمایش می‌گذارد. این لپ‌تاپ دارای پردازنده‌ای از خانواده Core i7 یا Core i5 از چهارمین نسل پردازشگرهای Intel یعنی هاسول است و از حافظه رم با ظرفیت 8 گیگابایت بهره می‌برد.
کارت گرافیک این دستگاه از سری HD۴۰۰۰ اینتل بوده و حافظه SSD آن از نوع mSATA با ظرفیت ۱۲۸ تا ۲۵۶ گیگابایت است. این لپ‌تاپ همچنین دارای امکاناتی مانند بلوتوث، وب‌کم HD، Wi-Fi و همچنین کیبوردی همراه با نور
پس زمینه است. شرکت Dell اعلام کرده است که این لپ‌تاپ مبتنی بر سیستم‌عامل Ubuntu را از هفته آینده و با قیمت ۱۲۵۰ دلار ابتدا به بازار آمریکا و کانادا و سپس بازار کشورهای دیگر عرضه خواهد کرد و به فروش عمومی می‌رساند.