دنیای‌اقتصاد- رشد عرضه و تقاضا برای لپ‌تاپ طی سال‌های اخیر علاوه بر بالا رفتن تنوع این کالا در بازارهای جهانی و داخلی به ایجاد دسته‌بندی‌های خاص در نوع کاربری این دستگاه‌ها نیز منجر شده‌ است.
دسته‌بندی‌هایی که لپ‌تاپ‌ها را برای کاربری‌های اداری،خانگی، سرگرمی و گیم و... از هم متمایز کرده‌ است. یکی از جذاب ترین بخش‌ها در این بین لپ‌تاپ‌های سری گیمینگ و سرگرمی است.
لپ‌تاپ‌هایی که اکثرا در رده فوق‌حرفه‌ای‌های بازار جای دارند و قیمتی گران دارند. لپ‌تاپ‌هایی که با وجود وزن سنگینی که دارند قابلیت این را دارند که همه جا همراه گیمرها مورد استفاده قرارگیرند.
به گفته فعالان بازار، لپ‌تاپ‌های این رده با وجود قیمت گرانی که دارند مورد توجه کاربران خاص قرار می‌گیرند.
محمد لطفی،یکی از فعالان بازار لپ‌تاپ در بازار کامپیوتر پایتخت با بیان این مطلب که لپ‌تاپ‌های رده گیمینگ طی سال‌های اخیر بازاری پر‌تنوع و محبوب در جهان و به تبع آن بازار داخلی یافته‌اند به «دنیای‌اقتصاد» گفت: محبوبیت این لپ‌تاپ‌ها در بازار غیر قابل انکار است.
ولی از آنجا که این لپ‌تاپ‌ها بسیار گران قیمت هستند نمی‌توان عنوان پرفروش را به آنها داد و باید گفت این لپ‌تاپ‌ها نمونه‌هایی هستند که مخاطبانی خاص دارند.
به گفته این فعال بازار، این لپ‌تاپ‌ها از لحاظ فنی، سخت‌افزاری بسیار قدرتمند داشته و در ضمن طراحی آنها نیز به گونه‌ای است که بتواند این حجم توان سخت‌افزاری را تحمل کند.
علاوه بر این با درک این موضوع که برای گیم‌بازها فضای بازی و اندازه صفحه نمایش اهمیت زیادی دارد، لپ‌تاپ‌های مخصوص گیم معمولا دارای صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر از ۱۵ اینچ هستند و وزن سنگینی نیز دارند.
تجهیز به پورت و امکانات ارتباطی نیز یکی از ویژگی‌های لپ‌تاپ‌های سری گیمینگ است. همچنین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، به پردازنده و کارت گرافیکی قدرتمندی مجهزند.
به طور کلی حداقل پردازنده‌ای که برای یک لپ‌تاپ گیم در نظر گرفته می‌شود، پردازنده Core i۵ است (البته اکثر گیم‌بازها ترجیح می‌دهند پردازنده نصب شده روی لپ‌تاپشان از نوع چهار هسته‌ای‌های Core i۷ باشد)، همچنین حداقل حافظه‌ای که روی این لپ‌تاپ‌ها نصب می‌شود ظرفیتی حدود ۴ گیگابایت دارند.
اما اکثر لپ‌تاپ‌هایی که برای گیم به بازار عرضه شده‌اند به رم‌هایی با ظرفیت ۸ تا ۱۶ گیگابایت مجهزند. حداقل پردازنده گرافیکی نیز ۵۴۰ انویدیا یا ۶۶۵۰AMD
است.
ظرفیت حافظه پردازنده گرافیکی نیز حداقل باید دو گیگابایت باشد. در غیر این صورت برای انجام بازی‌های حرفه‌ای کاربر دچار دردسر می‌شود. به این نکات باید طراحی ظاهری و نمای لپ‌تاپ را نیز اضافه کرد. چرا که این موضوع تاثیر روانی زیادی روی کاربر گذاشته و باعث اشتیاق وی به بازی می‌شود.
شاهین عباسی، یکی دیگر از فعالان بازار لپ‌تاپ هم با بیان این مطلب که در بازار داخلی برندهای گوناگونی در زمینه عرضه لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی فعال هستند به «دنیای اقتصاد» گفت: برندهایی نظیر MSI، ASUS،ACER ، LENOVO و... در این زمینه چندین نمونه لپ‌تاپ به بازار عرضه کرده‌اند که در این بین MSI و ASUS تمرکز بیشتری روی طراحی و قابلیت‌های سخت افزاری لپ‌تاپ‌های سری گیمینگ داشته‌اند.
به گفته وی ASUS لپ‌تاپ‌های سریG و برند MSI لپ‌تاپ‌های سری GT و GE را برای گیمرها به بازار عرضه کرده است.
لپ‌تاپ‌های سری Gبرند ایسوس در حال حاضر در بازار به شدت کمیاب هستند و به همین دلیل مدل N۴۶VM و K۵۵ که از لحاظ کانفیگ (قابلیت‌های فنی) در حد مطلوبی هستند به‌عنوان جایگزین معرفی شده‌اند. در مورد لپ‌تاپ‌های گیمینگ MSI هم مدل GT۷۰ را به بازار عرضه کرده است. ACER هم لپ‌تاپ‌های سری V۳ را برای گیمرها به بازار عرضه کرده است.
LENOVO نیز با عرضه مدل Y۵۰۰ در بین عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ‌های سری گیمینگ سری از میان سرها درآورده است.
مسوول فروش شرکت ایران اچ پی هم مدل DV۷۷۲۰۰ را که از لحاظ کانفیگ در حد بالایی است و صفحه نمایش ۶/۱۵ اینچی دارد، گزینه مناسبی برای گیم از خانواده HP معرفی کرد.

گران‌قیمت‌های محبوب، اما کم‌فروش