امروزه پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال یا به قول معروف

MP۳ Player‌ها بسیار عمومی‌و فراگیر شده‌اند، به‌طوری‌که نسل قدیم پخش‌کننده‌های موسیقی (واکمن) دیگر روز به روز، کمتر و کمتر استفاده می‌شوند. این پخش‌کننده‌ها اغلب انواع مختلفی از فرمت‌های صوتی و حتی فرمت‌های تصویری و ویدیویی را نیز پخش کرده و نمایش می‌دهند. قطعا چیزی بیش از ام‌پی‌تری پلیر هستند، شاید بهتر باشد آنها را پخش‌کننده‌های رسانه ای قابل حمل (Portable Media Player) یا PMP بنامیم. چرا که آنها غالبا تصویر و نوشته‌ها و ویدیو را نمایش می‌دهند و معمولا به رادیو FM و ضبط کننده صدا و رادیو هم مجهزند.

حافظه فلش یا سخت دیسک؟

همه MP۳ Player‌های بازار از یکی از این دو نوع حافظه هستند: فلش یا ‌هارد درایو (دیسک سخت). پخش‌کننده‌های نوع فلش معمولا ظرفیت ذخیره کمتری نسبت به نوع سخت دیسکی دارند، اما در عوض کوچکتر و سبکتر هستند و در مقابل ضربه و شوک هم مقاوم‌ترند. خیلی از پخش‌کننده‌های سخت دیسکی در صورت وارد آمدن ضربه، سقوط از ارتفاع و یا حتی با تکانهای در حین دویدن خراب شده و از کار می‌افتند. اما هواداران فیلم که می‌خواهند فیلم را با کیفیت خوب و بر روی صفحات نمایش با اندازه مناسب تماشا کنند یا کسانی که کلکسیون بزرگی از موسیقی دارند، ترجیح می‌دهند که از PMP‌های دارای دیسک سخت استفاده کنند.

فایل‌های ویدیویی باکیفیت و حجیم، خیلی زود و راحت، حافظه فلش‌پلیرها را پر می‌کنند و فلش پلیرها صفحات نمایش بزرگ و شفافی مانند رقیبان‌هارد درایوی شان ندارند. اگر کلکسیون موسیقی‌تان زیاد بزرگ نیست و پخش ویدیو هم زیاد برایتان حیاتی نیست، بهتر است از فلش‌پلیرها استفاده کنید. چرا که فلش پلیرها به مراتب ارزان‌ترند و به راحتی هم در جیب جا می‌گیرند.

ظرفیت - چقدر جا می‌خواهید؟

اغلب فلش پلیرها بین ۱ تا ۸ گیگابایت ظرفیت دارند که روز به روز بیشتر می‌شوند. عمر متوسط قابل پیش‌بینی پخش‌کننده‌های موسیقی شبیه تلفن‌های همراه است. باید خیلی خوشحال باشیم، اگر آنها سه سال برایمان کار کنند، قبل از اینکه خراب شوند یا باتری آنها فرسوده شود. با این وجود، بهتر است که بودجه‌تان را صرف خریداری یک پلیر دیسک سخت با ظرفیت کم و یا یک فلش پلیر با ظرفیت زیاد کنید.

اینترنت بی‌سیم

سرویس Wi-Fi کم کم دارد در بازار MP۳ پلیرها جا باز می‌کند، اما تولید‌کنندگان هنوز چندان به آن اهمیت نداده‌اند. Zune مایکروسافت تاکنون برترین پلیر در این زمینه بوده است. ظاهرا زیون می‌خواهد که آی پود را پشت سر بگذارد. به کمک وای-فای زیون می‌توانید بدانید که دیگران به چه موسیقی گوش می‌دهند و به آنها موسیقی پیشنهاد کنید.

حذف صداهای اضافه

علاوه بر نکات فوق‌الذکر، یکی از ویژگی‌های جالب در برخی پخش‌کننده‌های موسیقی امروزی، قابلیت از بین بردن خودکار مدارهای فعال از بین برنده پارازیت خش و اختلال در موسیقی و صوت است.