تلویزیون‌های لامپی هنوز پرفروش‌ترند

مینا صباغی

خیابان جمهوری یکی از مراکز اصلی فروش انواع تلویزیون است. وجود مغازه‌های کوچک و بزرگ در این خیابان رقابت تنگاتنگی را برای فروش انواع مختلف تلویزیون‌ها از مارک‌ها، مدل‌ها و سایز‌های گوناگون به وجود آورده است. در این بازار که هر روزه بازدیدکنندگان زیادی هم دارد، از نمایندگی شرکت‌های معتبر صوتی و تصویری تا تولیدکنندگان گمنام کالاهایشان را برای فروش عرضه کرده‌اند و مشتریان نیز در این بازار رقابتی با انتخاب‌های مختلفی روبه‌رو هستند. آنها می‌توانند براساس نوع سلیقه، کیفیت محصول، رنگ، شکل، اندازه و از همه مهم‌تر بودجه موردنظرشان دست به انتخاب بزنند.

تلویزیون‌های رایج در سال‌های گذشته تلویزیون‌های لامپ‌تصویر‌دار با صفحه‌های محدب بود، اما حالا با پیشرفت تکنولوژی و رقابت شدید میان کمپانی‌های تولیدکننده هر روز محصولات جدیدی وارد بازار مصرف می‌شود. حالا در بازار صوتی و تصویری ایران به جز تلویزیون‌های لامپ‌تصویردار، مدل‌های پلاسما و LCD که آخرین تکنولوژی روز دنیا هستند به وفور یافت می‌شوند.

محصولات ژاپنی خوشنام‌ترند

بیشتر کمپانی‌های بزرگ به غیر از اینکه محصولاتشان را در بازار فروش ایران عرضه کرده‌اند، با تاسیس شرکت‌های نمایندگی واردات ایرانی امکان استفاده از خدمات پس از فروش را هم برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده‌اند که توانسته نقش بسزایی در فروش محصولاتشان داشته باشد.

محصولات ژاپنی یکی از معروف‌ترین و خوشنام‌ترین تلویزیون‌های دنیا هستند و تمام فروشندگان سعی می‌کنند برای فروش بهتر، بیشتر تلویزیون‌هایشان را ساخت ژاپن معرفی کنند.

قیمت بالای دستمزد نیروی کار در ژاپن باعث شده تا شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم الکترونیکی ژاپنی کارخانه‌هایشان را به کشورهای دیگر مثل مالزی، کره و چین انتقال دهند تا صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها داشته باشند.

پاناسونیک و سونی که از کارخانه‌های معتبر دنیای لوازم الکترونیک هستند، محصولاتشان در‌حال‌حاضر در بازار ایران فروش خوبی دارند، اما بعضی از نمایندگی‌های فروش آنها مدعی هستند برخی از تلویزیون‌های LCD آنها محصول کشور مالزی است. در هنگام فروش برخی از این LCD‌ها، فروشندگان روی کلمه اصل ژاپن تاکید می‌کنند و بعضی نیز به تولید آن در مالزی اشاره دارند.

اول CRT بعد LCD

سیستم تلویزیون‌های لامپی انعکاس تصویر روی لامپ تصویر است که سال‌ها تلویزیون‌های رایج در دنیا بوده‌اند.

این محصول هنوز هم جزو پرفروش‌ترین نوع تلویزیون‌ها است. تنوع سایز تلویزیون‌های لامپ تصویر‌دار باعث می‌شود که مشتریان تمایل بیشتری را به خرید نشان دهند.

مهاجری یکی از فروشندگان انواع لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری معتقد است: وضوح تصویر تلویزیون‌های لامپی با اینچ کوچک‌تر در مقایسه با تلویزیون‌های پروجکشن بهتر است و تفاوت قیمت فاحش میان قیمت این مدل تلویزیون‌ با مدل‌های LCD و پلاسما باعث می‌شود که آنها در بازار فروش با اقبال مناسب‌تری روبه‌رو شوند.

سال‌ها مدل رایج تلویزیون‌های لامپ تصویردار با صفحه محدب بود، اما به دلیل تابش اشعه‌های مضر، کارخانه‌های تولید تلویزیون‌ این روزها از مدل‌های FLAT استفاده می‌کنند که تصویر را واقعی‌تر و با اشعه کمتر پخش می‌کند. البته تلویزیون‌های CRT جزو این دسته‌اند.

سلیمانی مسوول فروش یکی از نمایندگی‌های محصولات سونی در این زمینه می‌گوید: تلویزیون‌های CRT بعد از LCDها بیشترین سهم فروش بازار را در دست دارند. همچنین شرکت سونی و پاناسونیک گران‌ترین تلویزیون‌های CRT را در بازار به خود اختصاص داده‌اند.

در حال حاضر مدل‌های KV-SW۳۴۲M۸۱، KV-DB۳۴M۸۱، KV-DA۳۴M۸۶، KV-SP۲۹M۸۹K و KV-DZ۲۹M۸۱ جزو تلویزیون‌های جدید CRT شرکت سونی محسوب می‌شوند که به ترتیب با قیمت ۹۵۰، یک میلیون و ۵۰هزار، یک میلیون و ۱۷۰هزار، ۵۸۰ و ۶۶۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

این در حالی است که CRTهای ۲۱ اینچ این شرکت بین ۱۸۰ تا ۳۰۰هزار تومان قیمت دارند که در مدل‌های KV-BT۲۱۳M۸۱، KV-HW۲۱۳F۸۵ و KV-LS۲۱M۸۱ ارائه شده‌اند.

همچنین شرکت توشیبا نیز تلویزیون‌های CRT خود را در مدل‌های ۲۱JCZ۶TM، ۲۹JZ۷TM و ۲۹JH۹UR عرضه کرده است که به ترتیب با قیمت ۱۶۰، ۴۶۰ و ۶۵۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

عدم استقبال از تلویزیون‌های پلاسما

تلویزیون‌های پلاسما نیز در حال حاضر در بین انواع تلویزیون‌های موجود بازار سهم کمتری از فروش را به خود اختصاص داده‌اند. البته آن نیز به دلیل میزان بالای برق مصرفی آن است. در حال حاضر پلاسماهای موجود در بازار در تولیدات سامسونگ، پاناسونیک و توشیبا دیده می‌شود.

شرکت سامسونگ نیز این نوع محصول خود را در مدل‌های PS-۵۰، ۴۲Q۹۱H، ۴۲C۹۱۴ و PS-۵۰ ارائه کرده است که به ترتیب با قیمت ۲میلیون و ۷۹۰، یک‌میلیون و ۷۹۰، یک‌میلیون و ۷۴۰ و ۲میلیون و ۷۴۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

این در حالی است که شرکت توشیبا این سری از تلویزیون خود را در دو مدل ۴۲WP۵۶ و ۴۲WP۴۸ عرضه کرده است که به ترتیب قیمتی حدود یک‌میلیون و ۹۲۰ و یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان دارند.

LCDهای سونی گرانترین‌ بازار

تلویزیون‌های LCD نیز در مقابل تلویزیون‌های پلاسما از استقبال بیشتری برخوردارند. این در حالی است که میزان برق مصرفی این نوع تلویزیون نیز خیلی کمتر است.

وضوح و شفافیت بالای تصویر و همچنین برخی از قابلیت‌های ویژه آن همچون زاویه دید ۱۸۰درجه، ورودی HDMI (قابلیت اتصال به باندهای سینمای خانگی) و پخش صدای دالبی از جمله مواردی است که باعث شده تا علاقمندان زیادی را به سوی خود جلب کند.

در حال حاضر در بازار انواع LCD موجود بازار برند سونی بالاترین قیمت را به خود اختصاص داده است. این شرکت

انواع LCD براویا خود را در مدل‌های KS-۶۰R۲۰۰، KLV-۴۰V۲۰۰، KLV-۴۶V۲۰۰، KLV-۴۶S۲۰۰ و چند مدل دیگر ارائه کرده است. که به ترتیب با قیمت ۴میلیون و ۲۵۰، ۲میلیون و ۳۷۰، ۳میلیون و ۳۷۰ و ۳میلیون و ۷۰هزار تومان به فروش می‌رساند.

در حال حاضر پایین‌ترین LCD سونی با قیمت یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان و بالاترین آن با قیمت ۶میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین شرکت سامسونگ نیز LCDهای خود در مدل‌های LA-۵۲M۸۱B، LA۴۶M۸۱B و LA-۴۶S۸۱B و LA۴۰R۸۱B عرضه کرده است که به ترتیب با قیمت ۵میلیون و ۶۹۰، ۳میلیون و ۲۴۰، ۲میلیون و ۶۹۰، ۲میلیون و ۱۴۰هزار تومان به فروش می‌رساند. البته LCDهای سایز ۳۲ اینچ این شرکت با قیمتی بین یک‌میلیون و ۹۰هزار تا یک‌میلیون و ۶۹۰هزار تومان ارائه می‌شود.

همچنین LCDهای شرکت توشیبا نیز در مدل‌های‌۳۷WL۵۵ا، ۳۷WL۵۸، ۲۰CL۷ عرضه شده که به ترتیب قیمتی حدود یک‌میلیون و ۷۵۰، یک‌میلیون و ۸۵۰ و ۶۷۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

۲۱ و ۳۲ اینچ پرطرفدارترند

یکی از فاکتورهای مهم برای خرید تلویزیون سایز آن تلویزیون با مقیاس اینچ است.

در‌حال‌حاضر بیشترین فروش در میان تلویزیون‌های لامپی به سایز ۲۱ اینچ اختصاص دارد این در حالی است که در بین تلویزیون‌های LCD سایز ۳۲ و ۴۰ اینچ پرطرفدارتر هستند.

البته فعالان بازار معتقدند دلیل آن را استاندارد بودن این سایزها با محیط خانه‌های آپارتمانی می‌‌دانند که هم فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و هم فضای تحت اشعه‌شان با مساحت اتاق‌ها همخوانی دارد.

رضایی یکی از فروشندگان انواع تلویزیون‌های LCD شرکت سامسونگ می‌گوید: بیشتر فروش بازار تلویزیون به تلویزیون‌های لامپی اختصاص دارد هر چند که فروش تلویزیون‌های LCD هر روز رو به افزایش است ولی در بازار انواع تلویزیون لامپی‌ها هنوز در صدر فروش بازار جای دارند به طوری که این نسبت را ۴۰درصد برای تلویزیون‌های LCD و ۶۰درصد برای تلویزیون‌های لامپی می‌توان در نظر گرفت.