حضور پررنگ وب‌سایت‌های شرکتی

مینا صباغی

تا چندی پیش برای معرفی شغلمان به مخاطبان، از یک روش معمولی استفاده می‌کردیم، مانند چاپ کارت ویزیت. طرح: بهناز گلریز

این کارت شامل اطلاعات عمومی نام، زمینه فعالیت، سمت دارنده کارت، تلفن، فکس و آدرس بود.

به مرور زمان آنها که سطح تجارتشان کمی گسترده‌تر بود، برای معرفی بیشتر به چاپ بروشور و کاتالوگ روی آوردند.

اما با گذشت زمان و افزایش نیازها، روش‌ها نیز تغییر کرد تا آنجا که بعضی از شرکت‌های بزرگ برای اطلاع‌رسانی کافی، رو به تهیه فیلم‌های تبلیغاتی آوردند و با تکثیر و توزیع آن به اطلاع‌رسانی پرداختند.

تا اینکه استفاده از کامپیوتر و اینترنت به عنوان جزئی از زندگی انسان شد. به این ترتیب بخش عمده‌ای از این ارتباط از طریق اینترنت فراهم شد و در همین موقع بود که وب‌سایت‌ها نیز شکل گرفتند و علاقه‌مندان زیادی را نیز به سودی خود جلب کردند.

وب‌سایت‌ها، مکان حضور هر شخص یا شرکت در شبکه اینترنت محسوب می‌شوند و می‌توانند علاوه بر ایجاد ارتباط و معرفی دارنده سایت، امکان اطلاع‌رسانی به‌روز، بازاریابی و معرفی بین‌المللی را نیز فراهم کنند.

مطمئنا داشتن یک وب‌سایت هدفمند در اینترنت برای کسب و کار، تجارت و یا کاربردهای شخصی نقش بسیار مهمی در ارتباط ایفا می‌کند.

شاید امروزه از هر کس بپرسید وب‌سایت چیست؟ جوابی داشته باشد ولی آیا واقعا همه ما می‌دانیم یک وب‌سایت چیست و از چه منابعی تشکیل می‌شود؟

وب‌سایت چیست؟

وب‌سایت مکان نمایش و عرضه مجموعه افکار، عقاید، سلایق، احساسات، محصولات و خدمات موسس آن، به شکلی جهانی و به نوعی قابل دسترسی برای کلیه جهانیان است. امروزه با گسترش ارتباطات و روش‌های تبلیغاتی جدید، وب‌سایت به نوعی می‌تواند نقش ابزاری اطلاعاتی و ارتباطی همچون، تلفن، موبایل، تلویزیون، روزنامه و دیگر رسانه‌ها را در خود جای دهد. البته قابلیت استفاده از مولتی مدیا و در دسترس بودن آن در تمام جهان، وب‌سایت را به برترین رسانه ساخت دست بشر تبدیل نموده است.

شاید بتوان گفت وب‌سایت‌ها به شکل امروزی (البته نه با تمام امکانات امروزی) نخستین بار پس از نیمه دهه ۹۰ میلادی شکل گرفت و تا به امروز، روز به روز بر کاربردها و قابلیت‌های آن افزوده شده است.

انواع وب‌سایت

به طور کلی می‌توان وب‌سایت‌های مختلف را به دو دسته وب‌سایت‌های ساکن (static) و وب‌سایت‌های متحرک (Dynamic) تقسیم‌بندی کرد.

وب‌سایت‌های ساکن که اکثر وب‌سایت‌ها جزو این گروه محسوب می‌شوند به طور معمول کاربرد زیادی دارند و تغییر دادن و تازه‌کردن آنها با مشکلات فراوانی همراه است. ولی وب‌سایت‌های متحرک به آن گروه گفته می‌شود که دارای الگوهای آماده و بخش مدیریت کاربری هستند و این امکان را فراهم می‌آورد که به سادگی بتوان اطلاعات آن را تغییر داد.

وب‌سایت‌ها براساس اینکه در چه زمینه‌ای هستند و به معرفی محصولات و خدمات می‌پردازند و یا اینکه نقش اطلاع‌رسانی و سرگرمی را ایفا می‌کنند، طرح و ساختار خاصی دارند. به طور معمول وب‌سایت‌های ثابت (static) سایت‌هایی هستند که ضرورتی برای تغییر مداوم اطلاعات آنها احساس نمی‌شود. اینگونه سایت‌ها معمولا تنها جهت معرفی، کاربرد دارند و عملیات به روز رسانی محتوای سایت به ندرت صورت می‌گیرد و نیازی به ارائه خدمات به هر شکل و به صورت آنلاین در این سایت‌ها دیده نمی‌شود. مسلما هزینه‌های طراحی و همچنین به روزرسانی و نگهداری اینگونه سایت‌ها کمتر بوده و به طور کلی برای هر شخص، سازمان کوچک و یا شرکت امکان‌پذیر خواهد بود. در مقابل سایت‌های پویا نیاز شدید به تغییر مداوم اطلاعات و محتوا داشته و بنا به نیازمندی و کاربرد سایت، طراحی می‌شوند. همچنین هزینه‌های طراحی و نگهداری اینگونه سایت‌ها غالبا زیاد بوده و بدون در نظر گرفتن توجیه مالی ایجاد چنین سایت‌هایی منطقی به نظر نمی‌رسد.

«امیر بغدادی» یکی از طراحان وب‌سایت در زمینه میزان استفاده از وب‌سایت در ایران و چگونگی کاربرد آن می‌گوید: «استفاده از وب‌سایت در ایران به سال‌های اولیه ورود اینترنت در کشور برمی‌گردد یعنی حدود ۱۲ تا ۱۵سال پیش. امروزه استفاده از سایت‌هایی که به صورت نیازمندی‌ها هستند و پاسخگوی نیازهای روزانه مردمند بیشتر استقبال می‌شوند. همچنین سایت‌های سرگرمی و تفریحی و سایت‌هایی که به فروش انواع CD آموزشی اقدام می‌کنند نیز جزو سایت‌های پرطرفدار هستند.

وی همچنین در زمینه هزینه تقریبی طراحی وب‌سایت‌های Static توضیح می‌دهد: هزینه‌ای که می‌توان برای طراحی وب‌سایت‌های ثابت در نظر گرفت بسته به اینکه در چند صفحه ارائه شود و چه نوع طراحی داشته باشد بین ۲۰۰هزار تا ۳۰۰هزار تومان متغیر است. به طوری که برای طراحی یک صفحه Static مبلغی حدود ۱۵ تا ۲۰هزار تومان دریافت می‌شود. اما برای طراحی سایت‌های داینامیک برای هر صفحه مبلغی حدود ۲۰ تا ۳۰هزار تومان می‌توان در نظر گرفت.

«وکیلیان» دیگر طراح وب‌سایت که حدود ۱۰سال در این زمینه فعالیت می‌کند، می‌گوید: برای طراحی وب‌سایت تعرفه مشخصی وجود ندارد و افراد و شرکت‌های مختلف براساس سلیقه مبلغ دریافت می‌کنند که می‌توان مبلغی حدود ۵۰۰هزار تا چندمیلیون برای طراحی وب‌‌سایت‌های متحرک در نظر گرفت.

وی همچنین در مورد هزینه به‌روزرسانی سایت‌های داینامیک می‌گوید: به طور معمول کسانی که کار طراحی سایت شرکت‌ها را انجام می‌دهند، در کار به روز رسانی آن سایت چندان دخالتی ندارند. بلکه افرادی از خود شرکت با هزینه‌ای کمتر حدود ۵۰تا۱۰۰هزار‌تومان در ماه این کار را انجام می‌دهند که معمولا این کار به عهده خود شرکت‌ها است.

گسترش وب سایت‌های شخصی

راه‌اندازی وب‌سایت‌های شخصی امروزه در بین افراد متداول شده است. البته وب‌سایت‌هایی که از این طریق گسترش می‌یابند بیشتر جنبه سرگرمی داشته و کمتر با هدف فعالیت تجاری گسترش می‌یابند.

این وب‌سایت‌ها از آنجا که بیشتر جنبه سرگرمی داشته و پشتوانه مالی آن چنانی ندارند، بعد از مدتی رها شده و ادامه نمی‌یابند. به اعتقاد طراحان وب‌سایت، راه‌اندازی این گونه وب‌سایت‌های شخصی با هزینه بالا چندان به صرفه نیست.

آنها همچنین معتقدند وجود نرم‌افزارهای آموزشی و طراحی وب‌سایت،‌ در گسترش، راه‌اندازی و طراحی وب سایت‌های شخصی تا حدودی موثر است.

«تفقدی» یکی از طراحان وب سایت به نکات استاندارد در زمینه طراحی وب سایت اشاره می‌کند و می‌گوید: «طراحی متناسب با موضوع، جذابیت متناسب با فعالیت‌، رعایت اصول استاندارد طراحی وب، رعایت اصول زیبایی‌شناسی طراحی سایت و تنوع طراحی از اصول طراحی وب سایت‌های استاتیک محسوب می‌شوند و مواردی چون اطلاع‌رسانی به روز و کامل، ارائه خدمات مشتریان در وب، کاهش ارتباط حضوری و تلفنی با شرکت، فروش اینترنتی، حجم کم صفحات و سرعت بالای مشاهده صفحات جزو مواردی هستند که باید در طراحی وب سایت‌های داینامیک رعایت کرد.

استفاده از وب سایت طی ۲تا۳سال اخیر در شرکت‌های کوچک تا حدودی رواج یافته است و برخی از مدیران را به این فکر انداخت تا از این طریق به معرفی شرکت و ارتباط با مخاطبان بپردازند.

صفحات داخلی هر سایت در برگیرنده اهداف و محتویات آن سایت هستند. تعداد و موضوعات صفحات داخلی، ارتباط مستقیمی با موضوع و کارکرد سایت دارند و نمی‌توان بدون بررسی کامل، صفحات داخلی یک سایت را مشخص کرد.

وی به طور معمول صفحات محصولات و خدمات، صفحه تماس، صفحه راهنمای سایت، صفحه اخبار، صفحه جست‌وجو، جزو ثابت همه وب‌سایت‌های متحرک محسوب می‌شود.