در حالی که سازمان تنظیم مقررات اپراتور ایرانسل را مجبور کرده تا سرویس MMS خود را قطع کند و در این زمینه نیز هیچ کس در اندیشه ده‌ها‌هزار مشترکی نیست که از این سرویس محروم شده‌اند، وزیر ارتباطات گفته ارائه سرویس MMS یا ( صوت و تصویر) باید طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس فرهنگ و قواعد جاری کشور صورت گیرد. سلیمانی در گفت‌و‌گو با «فارس» بدون اشاره مشخص به سازوکارهای لازم تصریح کرده که‌این سرویس توسط شرکت ارتباطات سیار این گونه ارائه می‌شود. وزیر ارتباطات نگفته چرا این سازوکارها قبل از ارائه سرویس MMS ایرانسل صورت نگرفته و پس از این همه تبلیغ و پس از خرید میلیونی سیم‌‌کارت‌های ایرانسل باید تازه به فکر تدوین سازوکارها بود. وزیر ارتباطات البته در این مصاحبه گفته که کنترل محتوای پیام با وجود این که امکان‌پذیر است، ولی توصیه نمی‌شود چون نمی‌توان

تک تک پیام‌ها را که دارای فرآیند پیچیده‌ای است را کنترل کرد. راستی این را هم بخوانید که وزیر ارتباطات گفته پیشنهاد تبدیل ودایع مشترکان تلفن ثابت و همراه به سهام یکی از بهترین راه حل‌ها برای تبدیل ودایع است، زیرا به نفع مشترکان خواهد بود.

بنابراین شما مشترکان تلفن همراه که هم اکنون سهامداران این شرکت نیز محسوب می‌شوید خوشحال باشید هر چند هیچ کس نمی‌داند این سهامداری به چه دردی می‌خورد.

ثبت نام در سکوت

اگر خیلی مشتاق هستید در این دوره ثبت نام کنید قیمت سیم‌‌کارت‌های دائمی‌۲۸۷‌هزارتومان و قیمت سیم‌‌کارت‌های اعتباری ۳۳‌هزارتومان است. گفته شده امسال قرعه کشی برگزار نمی‌شود و احتمالا دلیل آن این است که پیش‌بینی می‌شود میزان استقبال از این سیم‌‌کارت‌ها چندان زیاد نباشد.

بسیاری از کارشناسان بازار بر این باورند که دیگر موضوع ثبت نام سیم‌‌کارت‌های دولتی با وجود حضور سیم‌‌کارت‌های اپراتور دوم و تالیا عملا محلی از اعراب ندارد. جالب است که‌این سیم‌‌کارت‌ها از بهمن ماه گذشته تا کنون هم به صورت اینترنتی ثبت نام می‌شدند. اواخر سال گذشته مسوولان مخابرات اعلام کرده بودند که آخرین دوره ثبت نام سیم‌‌کارت را ترتیب می‌دهند، ولی به سرعت پشیمان شدند و ظاهرا حالا حالاها باید شاهد این ثبت نام‌های تشریفاتی-‌تبلیغاتی باشیم. قیمت سیم کارت‌های این دوره ۲۸۷هزار تومان است و پیش‌بینی می‌شود استقبال چندانی از آنها صورت نگیرد.

افزایش ضریب نفوذ سرویس پیام‌کوتاه

ضریب نفوذ سرویس پیام‌کوتاه (SMS) به همراه سرویس‌های ارزش افزوده آن همچون ارسال تصاویر به سرعت در حال افزایش است.

به گزارش واحد تحقیق و توسعه آتیه داده‌پرداز (ADP)، پیام‌کوتاه به عنوان یک رسانه به سرعت جای خود را در میان فناوری‌های روز دنیا باز کرده، به طوری که پیام‌های مبادله شده میان کاربران جهان در سال‌جاری میلادی تاکنون یک‌هزار و ۴۰۵‌میلیارد برآورد شده که این میزان برای سال ۲۰۱۰ عددی معادل دو‌هزار و ۳۱۶‌میلیارد پیش‌بینی می‌شود.

بنابر این گزارش، میزان مبادله پیام‌کوتاه متنی در ایالات متحده آمریکا به صورت خارق‌العاده‌ای در حال افزایش و همگانی شدن است، به‌طوری که در سال گذشته میلادی ۱۵۸‌میلیارد پیام‌کوتاه از سوی کاربران ارسال شده که نشان دهنده رشد ۹۵‌‌درصدی این رسانه نسبت به سال ۲۰۰۵ است.

این گزارش در ارزیابی اقتصادی این سرویس می‌افزاید: میزان درآمد حاصله از این رسانه‌ در سال جاری میلادی تاکنون مبلغ ۵۹‌میلیارد دلار برآورد شده که پبش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۷۲۵۷۳‌میلیارد دلار برسد.

این گزارش همچنین می‌افزاید: این روند که در ایران با فاصله زمانی از تولد این پدیده در جهان شروع شد، اکنون با رشد فزاینده‌ای

رو به رو است، به گونه‌ای که بیش از ۵/۱۶میلیون کاربر تلفن همراه دولتی از ابتدای سال تا دهه اول تیرماه جاری چهار‌میلیارد و ۹۴۲میلیون پیام کوتاه مبادله کردند که به طور میانگین این میزان مبادله روزانه بیش از ۴۲میلیون پیام کوتاه برآورد شده است.

واحد تحقیق و توسعه آتیه داده‌پرداز همچنین در این گزارش می‌افزاید: کشور ایران پس از مکزیک و اوکراین رتبه دهم بازار‌های در حال توسعه این صنعت در سال گذشته میلادی را به خود اختصاص داده است.