مثبت در مثبت
بازار دیجیتال- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه گزارشی به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته طی یک و نیم سال نخست فعالیت دولت نهم پرداخت.
در این گزارش که به هیات دولت ارائه شده است عملکرد وزارت آی‌سی‌تی در چهار بخش مخابرات، پست، فناوری اطلاعات و فضا مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش مخابرات
در بخش مخابرات و در قسمت تلفن ثابت، تعداد دایری تلفن ثابت از ۳میلیون و ۲۰۷‌هزار شماره در دولت هشتم به ۴‌میلیون و ۷۸‌هزار شماره تا اسفند ماه سال ۸۵ افزایش یافته که بیانگر ۲۷‌درصد رشد در این زمینه است.
تعداد دایری تلفن‌همراه دولتی نیز از 3‌میلیون و 317‌هزار 848 شماره در شهریور ماه سال 84 به 8‌میلیون و 617‌هزار و 565 شماره در اسفندماه سال 85 افزایش یافته که شاهد افزایش 160‌درصدی عملکرد دولت نهم هستیم.
گزارش وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات از فعالیت دولت نهم در یک و نیم سال نخست فعالیت دولت در این بخش نشان می‌دهد، شمار تلفن‌های همراه دایر شده بخش غیردولتی، به‌ترتیب در اپراتور دوم (ایرانسل) ۱۰درصد و در تالیا، ۳۷درصد برنامه دولت بوده است. دایری تلفن‌همراه بخش غیردولتی به‌ترتیب درایرانسل ۲۰۰هزار شماره بوده که ۱۰درصد اهداف و در تالیا، ۹۳۲هزار شماره بوده که ۳۷درصد اهداف را محقق کرده است.
ضریب نفوذ تلفن ثابت در این مدت 25/5درصد نسبت به قبل افزایش یافته که ۱۰۱درصد اهداف برنامه را برآورده کرده و ضریب نفوذ این وسیله ارتباطی را در کشور به 6/32درصد رساند.
ضریب نفوذ تلفن‌همراه نیز در این مدت ۲۳/۱۲درصد افزایش یافت که ۲۳۶‌درصد اهداف را محقق ساخت و ضریب نفوذ کلی تلفن‌همراه را در ایران به ۲/۲۲‌درصد رسید.
وزارت ارتباطات در گزارش خود اعلام‌کرده است متوسط زمان انتظار برای دریافت تلفن‌همراه پیش فروش به متقاضیان نیز طی ۱۸ماه فعالیت دولت نهم ۵/۵ماه‌نسبت به‌قبل کاهش یافت که ۱۰۶درصد اهداف برنامه دولت را در این زمینه تحقق بخشید.
میزان تماس‌های موفق با تلفن‌های ثابت ۳/۳درصد و میزان تماس‌های موفق با تلفن‌های همراه نیز در این مدت هشت‌درصد بهبود یافت که‌به‌ترتیب ۸۳درصد و ۱۳۳درصد اهداف برنامه در این دو زمینه محقق شد.
بر اساس این گزارش تعداد دفاتر ایجاد شده ICT روستایی تا آخر اسفند 85، 2‌هزار و 282 دفتر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه در دولت هشتم صد‌درصد رشد داشته است.
تعداد تلفن همگانی موجود در کل کشور نیز ۳۳‌هزار و ۴۲۸ دستگاه تا پایان سال ۸۵ گزارش شده که از این تعداد ۱۸هزار و ۵۷۸ دستگاه مربوط به پیش از شهریور ماه سال ۸۴ بوده است.
براساس این گزارش، ۱۲هزار و ۵۵۰کیلومتر نیز بر جاده‌های اصلی کشور که دارای پوشش تلفن‌همراه هستند در یک‌و‌نیم سال نخست عمر دولت نهم افزوده شد که ۶۷درصد بیش از اهداف برنامه برای این مقوله (۱۶۷درصد) بوده است.
شبکه فیبرنوری کشور نیز در این مدت سه‌هزار و ۷۰۰کیلومتر افزایش یافت که سه‌درصد بیش از اهداف معین شده برای این منظور بوده و ۱۰۳درصد اهداف را عینیت بخشید.
ضمن این که در این مدت دو کشور به‌کشورهای متصل به‌شبکه فیبرنوری ایران اضافه‌شد. براساس برنامه باید سه‌کشور به‌شبکه فیبرنوری ایران افزوده می‌شد‌ و این برنامه ۶۷درصد اهداف برنامه را محقق کرد.
۴۲۱دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات شهری نیز در ۱۸ماه فعالیت دولت نهم تاسیس شد که به ۸۷درصد اهداف برنامه جامه عمل پوشاند.
این گزارش نشان می‌دهد، بسیاری از شاخص‌های عملکردی 5/1سال نخست عمر دولت نهم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، در قیاس با 5/1سال آخر دولت هشتم، رشد دارد که دست کم در بخش دایری‌ها و بهبود کیفیت‌های ارتباطی، به تمرکز دولت هشتم به ایجاد بسترها و زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعاتی ارتباط می‌یابد.
طبق این گزارش، دایری تلفن‌های ثابت و همراه دولتی و همراه غیر دولتی به ترتیب ۱۶۰‌، ۲۷ و ۴۶۱درصد و ضریب نفوذ تلفن‌های ثابت و همراه به ترتیب ۲۳درصد و ۱۵۶درصد در قیاس با مدت مشابه درپایان دولت پیشین افزایش یافته‌اند.
همچنین در حالی‌که افزایش پوشش تلفن‌همراه در جاده‌های اصلی کشور ۹۹۰‌درصد را نشان می‌دهد، بر تعداد شهرهای تحت پوشش شبکه تلفن‌همراه کشور نیز ۱۵درصد در قیاس با 5/1 سال آخر دولت هشتم افزوده شده است.
بر اساس گزارش منتشر شده افزایش سرویس پیام کوتاه (SMS)، در مقایسه عملکرد دولت نهم نسبت به عملکرد مشابه دولت هشتم ۵۸۵‌درصد رشد داشته است.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از اقدامات مهم و اساسی انجام شده بر اساس سند ملی توسعه بخش ICT در برنامه چهارم توسعه کشور از ابتدای شهریور ماه سال 84 تا ابتدای سال 85 می‌توان به این موارد اشاره کرد:
تشکیل جلسات کارشناسی پیوسته در کلیه معاونت‌های وزارتخانه از تاریخ ۱۹/۴/۸۵ برای تبیین چگونگی اجرای بند (ج) سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، بررسی موردی شرایط آزادسازی و خصوصی‌سازی مخابرات در چند کشور منتخب توسعه یافته و در حال توسعه، مطالعه و بررسی نحوه واگذاری شرکت‌های مخابراتی و تهیه و تدوین پیش‌نویس «چارچوب کلی نحوه واگذاری شرکت‌های مخابراتی قابل واگذاری»، تدوین و ویرایش اولیه لایحه جامع ارتباطات کشور، تدوین لایحه صیانت از حریم مسیرهای شبکه فیبر نوری کشور، به‌روزرسانی واگذاری تلفن‌ثابت در ۲۷ استان کشور، صدور پروانه موافقتنامه اپراتور دوم تلفن‌همراه (شرکت ایرانسل) پس از واریز مبلغ ۳۱۵۸۴۰۰میلیون ریال‌، معادل هم ارز ریالی مبلغ سیصد‌میلیون یورو به عنوان مبلغ اولیه حق امتیاز به حساب خزانه دولت و شروع به کار آن در سال ۱۳۸۵ به عنوان اولین اپراتور غیر دولتی تلفن‌همراه در سراسر کشور، شروع عملیات نصب و راه‌اندازی شبکه هوشمند IN، حمایت از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات مخابراتی از طریق اولویت استفاده از تجهیزات داخلی نسبت به تجهیزات مشابه خارجی، نظارت بر تداوم فعالیت ۱۱ شرکت دارای پروانه (PAP)، صدور و تمدید پروانه ارائه خدمات دسترسی به اینترنت رسا (ISP) برای تعداد ۱۱۴۴ فقره شرکت متقاضی بخش فناوری اطلاعات بخش فناوری اطلاعات براساس گزارش منتشر شده برخی از اقدامات صورت گرفته در این بخش در یک سال ونیم عمر دولت نهم، به تشکیل جلسات شورای فناوری اطلاعات و فعال نمودن کمیسیون‌های ذی‌ربط و همکاری و تعامل با سایر نهادها و شوراها به منظور جلوگیری از موازی کاری باز می‌گردد. همچنین، تدوین نظام جامع فناوری اطلاعات، تدوین سند راهبردی برای استقرار دولت الکترونیکی، تدوین طرح مفهومی شبکه ملی اینترنت و آغاز اجرای آن‌، همکاری با مجلس شورای اسلامی، وزارت دادگستری و سایر نهادهای ذی‌ربط و پیگیری برای تصویب قوانین و مقررات حوزه فناوری اطلاعات از قبیل: قانون جرایم رایانه‌ای و قانون حفظ حریم خصوصی و سایر قوانین و مقررات مربوطه، اتصال ۲۷۱ دانشگاه به اینترنت و ارتباط دهی به ۲۵۷۰ شبعه بانک‌های کشور از طریق فیبر نوری و نیز تدوین و اجرای پروژه اتصال مدارس آموزش و پرورش کشور به شبکه ملی اینترنت از اقدامات صورت گرفته در این بخش است.
براساس آمار منتشر شده در این گزارش، ضریب نفوذ کاربران اینترنت در پایان سال 85 به 1/16درصد افزایش یافته است.
روستاهای متصل به شبکه‌های اطلاع‌رسانی بالای ۱۰۰ نفر جمعیت نیز تا پایان سال ۸۵ به ۳‌هزار و ۷۰۳ روستا افزایش یافته است.
بخش فضا
از بخش‌های جالب توجه این گزارش بخش فضا است.
اهم فعالیت‌های صورت گرفته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بخش را می‌توان به پیگیری و تلاش در جهت تعیین و ارتقای سهم کشور از فعالیت‌های فضایی در سطح بین‌المللی، پیگیری و اقدامات عملی برای اجرایی شدن پروژه ماهواره زهره، تدوین برنامه کلان عملیاتی - اجرایی پروژه آزمایشگاه ملی فضایی در دو بخش فنی و عمرانی، انتخاب مشاوران داخلی و خارجی تاسیس آزمایشگاه ملی و عقد قرارداد خدمات مشاوره در طراحی آزمایشگاه و شناسایی و مکان‌یابی سایت احداث آزمایشگاه عنوان کرد.
در حالی که در این بخش تامین نیاز‌های کشور به پهنای باند ماهواره‌ای استاندارد از طریق ماهواره‌های ملی ۱۵‌درصد رشد داشته و میزان آرشیو ظرفیت سالانه اطلاعات ماهواره‌ای از ۳۲۰۰صحنه در دولت هشتم به ۶۱۲۰ در دولت نهم افزایش یافته است اما همچنان سرنوشت دو ماهواره ایرانی زهره و مصباح در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در گزارش ارائه شده پیرامون این دو ماهواره فقط به پیگیری برای اجرایی شدن ماهواره زهره و در نوبت پرتاب قرار گرفتن ماهواره مصباح اشاره شده و هیچ اطلاعات دیگری در این باره منتشر نشده است.