Sharp و Toshiba در صدر هستند

بازار دیجیتال - دستگاه فتوکپی از دسته کالاهایی است که کاربرد زیادی در ادارات، مراکز آموزشی، دفاتر روزنامه و ... دارد و از تنوع مارک و مدل بالایی برخوردار است. طبق اعلام فعالان بازار Sharp، Toshiba، Ricoh و Panasonic از برندهای معروف تولید کننده انواع دستگاه فتوکپی هستند که طی سال‌های اخیر بر تنوع مدل‌های خود در حد قابل توجهی افزوده‌اند.

البته برندهای دیگری چون Samsung و Canon نیز در زمینه تولید و عرضه انواع دستگاه فتوکپی فعالیت می‌کنند که محصولات آنها از سطح کیفی مطلوبی برخوردار هستند، اما در مقایسه با برندهایی چون Sharp، Toshiba و Panasonic از فروش کمتری برخوردارند.

فعالان بازار دستگاه‌های فتوکپی Sharp و Toshiba را جزو پرفروش‌های بازار این کالا معرفی کرده و معتقدند دستگاه‌های فتوکپی Panasonic با وجود کیفیت بالایی که دارند به علت عدم گستردگی خدمات پس از فروش با استقبال بالایی مواجه نیستند.

فعالان بازار می‌گویند، در‌حال‌حاضر دستگاه‌های فتوکپی Panasonic تنها در انحصار شرکت البرز تابان به بازار عرضه می‌شوند و این شرکت تنها نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش این برند در ایران است. در نتیجه سرویس‌کردن و رفع مشکلات این دستگاه‌ها به طور کامل، تنها از عهده متخصصان این شرکت برمی‌آید و سایر سرویس‌کاران قادر به رفع کامل مشکلات دستگاه‌های فتوکپی Panasonic نیستند.

در مقابل دستگاه‌های فتوکپی Sharp که توسط شرکت مادیران به بازار عرضه می‌شوند خدمات پس از فروش گسترده‌ای دارند.

دستگاه‌های فتوکپی Toshiba نیز که توسط شرکت بدرالکتریک به بازار عرضه می‌شوند نسبت به برند پاناسونیک از خدمات پس از فروش گسترده‌ای برخوردارند.

یکی از فروشندگان انواع دستگاه فتوکپی در خیابان ایرانشهر می‌گوید: در حال حاضر دستگاه‌های فتوکپی در انواع تک‌کار، چندکاره (فتوکپی، فاکس، اسکنر و چاپگر) در بازار موجود هستند که انواع چندکاره این دستگاه‌ها برای کپی‌برداری‌های سبک مناسب بوده و دستگاه‌های تک‌کاره قابلیت انجام کپی‌برداری‌هایی با حجم بالا را دارا هستند.

به گفته وی، دستگاه‌های فتوکپی تک‌کاره قابلیت کپی‌برداری از ۳۰۰۰سند را در یک روز با یک کارتریج داشته و هزینه‌ای حدود ۷ تومان برای هر برگ در بر دارند. اما دستگاه‌های فتوکپی چندکاره قابلیت کپی‌برداری از اسناد کمتری را در طول روز با هزینه‌ای حدود ۳۰ تومان برای هر برگ در بر دارند.

طبق اعلام فعالان بازار، نرخ دستگاه‌های فتوکپی Toshiba بین یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تا ۱۸میلیون تومان و نرخ دستگاه‌های شارپ بین ۷۳۰هزار تا ۴میلیون تومان است.

نرخ دستگاه‌های فتوکپی Ricoh نیز حدود یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تا ۶میلیون تومان اعلام شده است.